تدارک قطب گردشگری در شرق تهران


تدارک قطب گردشگری در شرق تهران

منطقه ۱۳ شهرداری تهران یکی از مناطق قدیمی تهران است که محلات معروفی همچون پیروزی، نیروی هوایی، حافظیه و ... را در دل خود جای داده است.

منطقه ۱۳ شهرداری تهران یکی از مناطق قدیمی تهران است که محلات معروفی همچون پیروزی، نیروی هوایی، حافظیه و ... را در دل خود جای داده است.

به گزارش «دنیای سفر»، منطقه ۱۳ شهرداری تهران یکی از مناطق قدیمی تهران است که محلات معروفی همچون پیروزی، نیروی هوایی، حافظیه و ... را در دل خود جای داده است، منطقه ای قدیمی که دارای بافت متراکم جمعیتی است و همین جمعیت زیاد نیاز به ساخت و ساز و تامین مسکن را افزایش می دهد.

محمدهادی علی احمدی، شهردار منطقه ۱۳ در مورد وضعیت صدورپروانه در این منطقه با بیان اینکه تعداد پروانه های صادره از ابتدای سال جاری تا ۲۸ بهمن ماه ۲۰۹ فقره بوده که در مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ فقره پروانه صادر شده است، گفت: از ۲۰۹ پروانه صادر شده در سال جاری ۱۴۳مورد مربوط به بافت فرسوده بوده است و از ۱۲۵ پروانه سال قبل نیز ۶۲ پروانه مربوط به بافت فرسوده بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۳ هکتار از مساحت منطقه ۱۳ را بافت فرسوده به خود اختصاص داده گفت: یعنی حدود ۷.۵ درصد مساحت منطقه ۱۳ در بافت فرسوده قرار دارد که البته در سال جاری درصد صدور پروانه در این بافت افزایش چشمگیر داشته است.

علی احمدی در مورد چرایی افزایش صدور پروانه در منطقه به خصوص بافت فرسوده با بیان اینکه ادارات نوسازی با همت سازمان نوسازی در مناطق فعال شده است، گفت: در اداره های نوسازی تک به تک پرونده ها بررسی شده و نقاط ضعف را که مانع ساخت وساز و نوسازی می شود احصا کرده و با برگزاری جلسات مختلف با مالک و سازنده درصدد رفع آن بر می آیند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات پیش روی ساخت و ساز و نوسازی در منطقه ما با تعامل و مشاوره های فنی شهرداری به مالکان و سازندگان رفع شده است، گفت: ادارات نوسازی با پیگیری های ویژه خود موجب رونق ساخت وساز در بافت فرسوده شده اند.

شهردار منطقه ۱۳در خصوص وضعیت نوسازی بافت فرسوده در این منطقه گفت: اداره نوسازی حوزه معاونت شهرسازی و معماری منطقه با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه در خصوص بافت های فرسوده با داشتن شروط ریزدانگی، نفوذناپذیری، فرسودگی و ... اقدامات موثری را پیش بینی کرده است.

وی در اولویت قرارگرفتن پرونده های شهرسازی مربوط به بافت فرسوده در حوزه معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۱۳ را از این اقدامات دانست و افزود: این امر موجب کم شدن مدت زمان صدور پروانه برای این قبیل پرونده ها و رونق ساخت وساز به ویژه در بافت های فرسوده شده است و نتیجه تلاش ها در این حوزه منجر به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نوسازی در بافت فرسوده منطقه در مقایسه با مدت مشابه خود در سال های گذشته شده است.

وی ادامه داد: تشکیل اداره نوسازی در این دوره از مدیریت شهری که با تلاش سازمان نوسازی شهر تهران صورت پذیرفت، نقش چشمگیری در جهت تشویق مشارکت شهروندان در نوسازی بافت فرسوده داشته و فرآیند ساخت وساز در بافت فرسوده محلات صفا، اسدی، زاهد گیلانی و ... رو به توسعه است و با تمهیدات پیش بینی شده، امیدواریم تا پایان سال جاری به حد نصاب اعلام شده در برنامه ابلاغی دست پیدا کنیم.

شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به واکاوی قطعات از سوی عوامل اجرایی اداره فضای سبز خاطرنشان کرد: در این محدوده و سایر قطعات بوستان جنگلی سرخه حصار، به دلیل مصرف بهینه آب، کاشت گونه های مقاوم به خشکی مانند داغداغان، زرشک، بلوط، ارغوان و لیلکی در دستور کار قرار دارد و همچنین با هدف حفظ آراستگی محیط شهر و افزایش رضایتمندی شهروندان، طرح ویژه نگهداشت شهر در بزرگراه امام علی (ع) با نظافت و رفت و روب معابر، لایروبی انهار روباز و روبسته و شست وشوی المان های ترافیکی طی ایام پایانی هفته اجرایی شده است.

علی احمدی در ادامه از اجرای طرح تبادل کتاب در این منطقه با عنوان یکی از راه های توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه خبر داد و افزود: در این طرح، شهروندان کتاب های مازاد خود را به سرای محله هدیه می دهند و در این میان اگر کسی مشتاق به مطالعه باشد چند کتاب را انتخاب می کند و پس از مطالعه به سرای محله بر می گرداند.

وی با اشاره به استقبال خوب شهروندان از این طرح افزود: بسیاری از شهروندان کتاب هایی در خانه دارند که پیش از این آنها را مطالعه کرده اند و اگر با گروه های دیگری از شهروندان این کتاب ها را مبادله کنند به آثار جدیدی دسترسی پیدا می کنند و این در شرایط فعلی قابل توجه است.

در ادامه شهردار منطقه ۱۳ ایجاد محیطی ایمن در بوستان های منطقه از جمله بوستان جنگلی سرخه حصار را یکی از مهم ترین اولویت ها بر شمرد و افزود: این مهم با همکاری و تلاش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت شهرداری منطقه ۱۳ و همراهی سایر نیرو ها از جمله نیروی انتظامی از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا پایان سال با جدیت ادامه می یابد و در مرحله دوم اجرای طرح ارتقای امنیت بوستان جنگلی سرخه حصار، فروشندگان مواد با همکاری پلیس و یگان حفاظت شهرداری در بوستان جنگلی سرخه حصار و حاشیه بزرگراه شهید یاسینی جمع آوری شدند و همچنین، معتادان متجاهر با تعامل به عمل آمده با اکیپ های گشت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و بازدید این اکیپ ها از محدوده، در صورت مشاهده، توسط واحد گشت سازمان خدمات اجتماعی جمع آوری و به مراجع ذی صلاح معرفی و منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح های بوستان جنگلی سرخه حصار برای ایجاد قطب گردشگری شرق تهران و لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت بوستان مذکور در خدمات رسانی به شهروندان، سومین جلسه هماهنگی پروژه های فاز یک این مجموعه با کارشناسان رسمی دادگستری منتخب برگزار شده است گفت: در تلاش هستیم تا هرچه سریع تر نسبت به تامین سرانه های خدماتی با بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی اقدام کنیم و به این منظور فرصت های مناسبی در بخش های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی، تفریحی و ورزشی برای بوستان مذکور در نظر گرفته شده تا برای شهروندان شهر تهران به ویژه شرق پایتخت محیطی سالم و پرنشاط را فراهم آوریم.

وی در مورد طرح جمع آوری سگ های ولگرد سرخه حصار نیز گفت: با تعامل و هماهنگی اکیپ های زنده گیری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پارک سرخه حصار، با توجه به وجود سگ های ولگرد و مزاحمت های این حیوانات برای شهروندان و ایجاد آلودگی های محیطی در پارک جنگلی سرخه حصار، اداره ساماندهی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه، این طرح را در فوریت طرح های خدماتی خود بر اساس دستورالعمل ابلاغی قرار داده است و با همکاری پلیس در این طرح ها تلاش می شود حداکثر امنیت را برای حضور خانواده ها در همه ایام به ویژه ساعات پایانی شب در تفرجگاه ها به خصوص بوستان های بزرگ تامین کنیم.

شهردار این منطقه در خصوص درخواست های مردمی برای رفع سدمعبر وانتی ها و اهمیت پاسخگویی به درخواست های شهروندان گفت: سد معبر وانتی ها و بساط گستران علاوه بر ایجاد ترافیک در این خیابان، انواع حوادث و تخلفات راهنمایی و رانندگی را در پی داشته که رفع این موارد همواره یکی از مطالبات شهروندان و کسبه جهت امنیت و تردد روان بوده است که با جدیت در حال ساماندهی و جمع آوری وانت بارها در حاشیه خیابان های اصلی است و تدابیر لازم برای این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار منطقه ۱۳ اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ترافیک خودرویی و تسهیل عبور و مرور شهروندان از معبر شهری، با همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی، پلیس راهور و عوامل اجرایی معبر بان نسبت به جمع آوری و ساماندهی وانت بارهای سدمعبر کننده این منطقه در خیابان های پیروزی، اقبال، ایران مهر، دهقان و پنجم نیروی هوایی اقدام شد و تداوم دارد. البته بر اساس بند ۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، سدمعبر عمومی، اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز از این معابر برای کسب یا هر عنوان دیگری ممنوع و شهرداری را مکلف کرده است از این اقدام جلوگیری و برای رفع موانع موجود و آزادسازی معابر توسط عوامل معبر بان اقدام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان