اروپا باید اوکراین را به سمت مذاکره صلح با روسیه سوق دهد


اروپا باید اوکراین را به سمت مذاکره صلح با روسیه سوق دهد

بر اساس یک نظرسنجی که 21 فوریه توسط شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) منتشر شد، به طور متوسط تنها 10 درصد از اروپایی ها معتقدند که اوکراین می تواند در نهایت روسیه را شکست دهد. حدود 20 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که فکر می کنند روسیه در جنگ پیروز خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، شاهد آن بودیم که طی ماه های گذشته کمک های مالی ایالات متحده در کنگره متوقف شد و از سویی روسیه نیز به طور فزاینده ای ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست گرفت و با تصرف شهر آودیوکا در 17 فوریه به عنوان خط مقدم روسیه نشان داد که به دستاوردهای رضایت بخشی رسیده است. اگرچه این نظرسنجی قبل از سقوط آودیوکا در 12 کشور اروپایی انجام شد.
این نظر سنجی ECFR نشان می‌دهد که اکثر پاسخ‌دهندگان "اعتقاد دارند که نمی توان مانع پیروزی روسیه شد"، به گفته مارک لئونارد، یکی از اعضای کمیسیون‌ این نظرسنجی، اکثر آنها نیز بر این باور بودند که دورنمای پیروزی واقعی اوکراین بعید است. حتی در لهستان، پرتغال و سوئد که خوش‌بین‌ترین کشورها به موفقیت اوکراین در میدان جنگ هستند، تنها 17 درصد از پاسخ‌دهندگان آنها فکر می‌کردند اوکراین پیروز خواهد شد. در میان شرکت کنندگان در 12 کشور حدود 37 درصد گفته اند که "برقراری صلح" محتمل ترین نتیجه این مناقشه است. این رقم در سراسر جهان مشابه بود، حتی در کشورهایی که بیشتر تمایل دارند بگویند پیروزی آشکار متعلق به اوکراین خواهد بود.
نکته قابل توجه در اینجاست به طور متوسط، بیش از 40 درصد معتقد بودند که "اروپا باید اوکراین را به سمت مذاکره برای توافق صلح با روسیه سوق دهد." کسانی که چنین اعتقادی را ابراز کردند عمدتاً پاسخ دهندگانی بودند که بیشتر فکر می کردند روسیه در جنگ پیروز خواهد شد. نظرسنجی اخیر در ایالات متحده نیز به نتایج مشابهی منجر شد. این نظرسنجی که در 13 فوریه توسط موسسه کوئینسی و نظرسنجی هریس منتشر شد، نشان داد تقریباً 70 درصد گفته اند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده باید به اوکراین فشار بیاورد تا "در اسرع وقت در مذاکرات دیپلماتیک با روسیه و ایالات متحده شرکت کند" تا به جنگ پایان دهد.
مرضیه سادات حسینی پژوهشگر مسائل بین الملل درباره این مسئله که چرا شرکت کنندگان اروپایی و آمریکایی خواهان فشار بر اوکراین برای انجام مذاکرات صلح هستند گفت: به طور طبیعی برای تمام مردم دنیا نگرانی از تسری جنگ از کشورهای همسایه به داخل مرز کشورهای خود وجود دارد و این امر باعث می شود که اروپایی بیشتر تمایل داشته باشند به جای ادامه مناقشات بین روسیه و اوکراین اروپا تلاش شود تا میان این دو کشور صلح برقرار گردد.
وی در ادامه گفت: به نظر می رسد اکنون موضوع اوکراین به چالشی بزرگ برای جهان غرب تبدیل شده است و از قرار معلوم این چالش و استیصال حتی بر نشست‌ رهبران غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز سایه افکنده بود. در واقع، زمانی که حمایتهای مالی و تسلیحاتی ایالات متحده از اوکراین کمتر شد، فشار مالی این اقدام بر دوش اروپا قرار گرفت و طبیعی است که اروپا توان بی حد و حصر برای حمایت مالی ندارد.
حسینی در ادامه گفت: بحران اوکراین حاصل خطای غرب است و اکنون در میان خطای خود دست و پا می زند و این خطا تبعات مالی و اقتصادی سنگینی برای اتحادیه اروپا به همراه داشته است.همینطور که "جان مرشایمر" نظریه پرداز برجسته رئالیسم تهاجمی 8 سال پیش با پیش‌بینی این روزها گفته بود توهمات لیبرالی جهان غرب موجب تحریک پوتین شد. اگر غرب اوکراین را به عنوان منطقه‌ای حائل و بی طرف بین خود با روسیه به رسمیت می‌شناخت و امکان می‌داد اوکراینی‌ها ضمن انتخاب خود، توان مصالحه و سازش با روسیه را حفظ کنند مناقشه فعلی وجود نداشت. اتحادیه اروپا به اوکراین دروغ گفت و با وعده خیالی پیوستن اوکراین با اتحادیه اروپا آنها را به سوی عدم مصالحه با روسیه و اتخاذ سیاست‌های تند هدایت کرد و در نهایت موجب تحریک روسیه شد. اکنون اوکراین برای اروپا مثال فرزند ناتوان و معلولی است که نه می شود آن را کنار گذاشت و نه می توانند به درستی از پس هزینه های آن بر آیند.
به عقیده من این نگرانی برای ناتو کاملا مشهود است که پذیرش عضویت اوکراین به معنی ورود به جنگ مستقیم ناتو با نیروهای کرملین است و این امر ممکن است به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منجر شود.بنابراین، هر طور حساب کنند خیلی بهتر است که حاکمیت در اوکراین را وادار به پذیرش مذاکرات صلح نمایند.
مرضیه سادات حسینی خاطر نشان کرد، در کنار تمام مسائلی که ذکر شد خبر نامزدی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و چهره پیشتاز حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 ایالات متحده، به اصطلاح توی دل اروپا را خالی کرده است زیرا رهبران غربی از قبل نیز نگران ریاست جمهوری دوباره ترامپ بودند و آن را برای آینده اتحاد فراآتلانتیک و حمایت غرب از اوکراین خطرناک می دانند، حتی ترامپ در اظهاراتی گفته بود روسیه می‌تواند هر کاری که می‌خواهد با کشورهای عضو ناتو انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید