غرش‌ اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد


غرش‌ اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد

توربین Minesto Dragon ۱۲ این قدرت را دارد که با شنا کردن بر خلاف جریان‌های اقیانوسی ۱.۲ مگاوات انرژی تولید کند.

غزال زیاری: یک دهه پیش بود که صحبت از فناوری توربین کایت شکلی به نام Minesto مطرح شد که در زیر آب به حرکت درآمده و انرژی تولید می‌کرد.

از آن زمان تا امروز، استارت‌آپ انرژی سبز سوئدی با رویکردی خلاقانه، دست به کار شده و از حرکت این توربین برخلاف جریان آب‌های اقیانوسی، برای تولید برق پاک بهره می‌برد.

با اژدهای اقیانوس آشنا شوید

هفته گذشته Minesto از لحظات خیره‌کننده بزرگترین ساخته‌اش خبر داد. نیروگاه جزو مدی Dragon ۱۲ زرد با طول تقریبا ۱۲ متر و وزن ۳۰ تنی‌اش، برای اولین بار ۱.۲ مگاوات انرژی تولید کرده و به شبکه ملی جزایر فارو تزریق نمود که این میزان انرژی برای تامین انرژی یک شهر کوچک با هزار خانه کافی است.

معمولا از Dragon ۱۲ با نام "کایت" یاد می‌شود ولی این توربین بیشتر شبیه یک هواپیمای دوباله است که به شکل کامل زیر سطح اقیانوس باقی می‌ماند. در جریان مراسم افتتاحیه رسمی این توربین، یک مونتاژ ویدیویی از عملکرد آن به نمایش درآمد که سیستم انرژی جزر و مدی آن را نشان می‌دهد که برای نصب در یک خلیج داخلی به کمک یک یدک‌کش به حرکت در آمده است.

غرش‌ اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد

Dragon ۱۲ پس از نصب، از یک سیستم کنترل داخلی برای هدایت سکان خود بهره می‌برد و این به توربین اجازه می‌دهد تا سفر مداومی در امتداد یک الگوی از پیش تعیین شده داشته باشد که بر خلاف جریان آب و به شکل عدد ۸ انگلیسی با سرعتی بیشتر از آب‌های اطراف به حرکت در بیاید و بدین ترتیب توربین به چرخش در خواهد آمد. انرژی تولید شده توسط این توربین، از طریق خطوطی که در کف اقیانوس نصب شده‌اند، به یک کابل‌کشی زیر دریا و در نهایت به تاسیسات برق خشکی منتقل خواهد شد.

ایده‌ای قدیمی که پیاده‌سازی شد

ایده‌ای که در پس ساخت این نیروگاه‌های انرژی سبز جزر و مدی وجود دارد، ایده جدیدی نیست ولی سالهاست ثابت شده که فناوری زیربنایی این تکنولوژی، هزینه بالایی دارد و از نظر لجستیکی بسیار دشوار است. در این میان تلاش‌های عظیم دیگری نیز صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به توربین O۲ نیروی دریایی مداری ۷۰ متری مستقر در اسکاتلند اشاره کرد که سازه غول‌پیکر آن حدود ۷۰۰ تن وزن دارد و نزدیک به ۴ مگاوات برق تولید می‌کند که تقریبا کمی بیش از ۴ برابر Dragon۱۲ ایی است که در این ماه به سرانجام رسیده.

هرچند که هردوی این رویکردها احتمالا کاربردهای خاص خودشان را دارند، اما سازه Minesto کوچکتر و ماژولارتر است و از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند به زودی در دسترس شرکت‌های ارائه دهنده انرژی قرار بگیرد.

اتصال چندین توربین دراگون به یکدیگر دقیقا همان چیزی است که Minesto امیدوار است تا در آینده انجام دهد. این شرکت قصد دارد تا برای ساخت یک سیستم ۱۲۰ مگاواتی متشکل از حدود ۱۰۰ توربین کایتی جز و مدی، با یک شرکت برق محلی در جزایر فارو قرارداد امضا کند. در صورت موفقیت، این پروژه، حدود ۴۰% از کل نیاز برق مجمع الجزایر فارو را تامین خواهد کرد.

Minesto یک برادر کوچک‌تر هم برای Dragon ۱۲ساخته که برای طرح‌های ریزشبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم توربین کایتی که Dragon۴ نامیده می‌شود، توان تولید ۱۰۰ کیلووات انرژی دارد و با ابعادی به اندازه ۴* ۵* ۲.۷ متر، می‌توان آن را در داخل یک کانیتنر استاندارد حمل و جابجا کرد.

منبع: Popsci

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1874773

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا