اتهام بورل به پوتین/ تنها پیشنهاد صلح جدی روی میز اتحادیه اروپا چیست؟


اتهام بورل به پوتین/ تنها پیشنهاد صلح جدی روی میز اتحادیه اروپا چیست؟

اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی، رئیس‌جمهوری روسیه را به تغییر نظم جهان متهم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جوسپ بورل در یادداشتی به بهانه دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین که در نشریه پروجکت سیندیکیت منتشر شد، نوشت: زمانی که روسیه صدها هزار سرباز را به اوکراین فرستاد، یک زلزله بزرگ ژئوپلیتیکی رخ داد. اروپا 2 سال است با یک واقعیت تلخ پس از جنگ جهانی دوم و با جنایات وحشتناک گسترده دست‌وپنجه می‌کند.

وی در این رابطه به تهدید امنیت غذایی و افزایش قیمت انرژی در جهان اشاره و عنوان کرد که پیامدهای جنگ در اوکراین فراتر از اروپا هم احساس شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین رئیس جمهوری روسیه را به تغییر نظم جهان متهم و ادعا کرد: ولادیمیر پوتین گروه واگنر را در آفریقا مستقر کرده، کشورهای دیگر را از طریق کودتا بی‌ثبات کرده و از طریق ایجاد گرسنگی فشار اقتصادی وارد می‌کند.

خبر مرتبط
بورل: کسی در مورد کرانه باختری صحبت نمی‌کند/ جنگ غزه باید پایان یابد

اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: جنگ در غزه باید پایان یابد اما کسی هم درباره اوضاع در کرانه باختری صحبت نمی‌کند.

وی افزود: بنابراین جنگ اوکراین و پیامدهای آن مربوط به تمام کشورها است. اگر روسیه پیروز شود، پیام بسیار خطرناکی را ارسال خواهد کرد مبنی بر اینکه «حق با کسی است که زور دارد». به این ترتیب هر قدرت متجاوز در سراسر جهان وسوسه می‌شود که راه روسیه را دنبال کند. به همین دلیل است که به نفع بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است که اوکراین در جنگ پیروز شود.

بورل مدعی شد: جنگ اوکراین مربوط به "غرب" نیست و حمایت از اوکراین نیز "غرب گرایی" محسوب نمی‌شود. حمایت از اوکراین یعنی مخالفت با جنگ، تروریسم، و دفاع از اصل روابط بین الملل درباره احترام متقابل و حمایت از حق امنیت و آزادی اوکراینی ها است.

وی با بیان اینکه «هیچ کس بیشتر از ما علاقه ای به پایان سریع این جنگ و بازگرداندن صلح به قاره اروپا ندارد»، افزود: برای دستیابی به این هدف، اوکراین فرمول صلح 10 ماده‌ای پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا کاملاً از آن حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: این فرمول تنها پیشنهاد صلح جدی روی میز است و ما از همه کشورهای متعهد به صلح می‌خواهیم که در عملی کردن آن به ما بپیوندند.

بورل ادعا کرد: تنها راه دستیابی به یک صلح عادلانه، حمایت مضاعف از اوکراین است. اتحادیه اروپا دقیقاً این کار را در ماه‌های اخیر انجام داده و قرار است در سال ۲۰۲۴ کمک‌ها به اوکراین را افزایش دهد.

وی افزود: هدف مشترک ما اطمینان از این است که اوکراین بتواند جریان جنگ را به نفع خود تغییر دهد تا در اسرع وقت به صلح عادلانه دست یابد. حمایت جهان برای دستیابی به این نتیجه بسیار مهم است. این به نفع همه است که قوانین بین المللی رعایت شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: نه در اروپا و نه در هیچ منطقه دیگری نباید بازگشتی به گذشته تاریک تجاوز نظامی، امپریالیسم و استعمار وجود داشته باشد.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای جبهه کی‌یف، به تنش‌ها و درگیری‌ها دامن زده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!