کدامیک قاتل پرندگان است، انرژی بادی یا صنعت نفت؟


کدامیک قاتل پرندگان است، انرژی بادی یا صنعت نفت؟

توسعه انرژی بادی، نگرانی‌هایی را در مورد اثرات منفی توربین‌های عظیم بر جمعیت پرندگان ایجاد کرده است. آیا صنعت نفت تاثیر بیشتری بر آنها دارد یا انرژی بادی؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پرندگان وقتی مناظر پوشیده از توربین‌های بادی را می‌بینند عصبی می‌شوند. هنگامی که باد می‌وزد، تیغه‌های آنها می‌توانند با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت بچرخند. به راحتی می‌توان تصور کرد که پرندگان بی‌احتیاط تکه تکه می‌شوند. مبارزان اغلب هنگام مخالفت با گسترش استفاده از انرژی بادی به این نکته اشاره می‌کنند.

به نقل از اکونومیست، هیچکس شک ندارد که توربین‌های بادی حداقل برخی از پرندگان را می‌کشند. اما یک تحلیل جدید از آمار‌های آمریکایی که در نشریه بین‌المللی علوم و فناوری محیط زیست منتشر شده است، نشان می‌دهد که این تعداد ناچیز است و تأثیر کمی بر جمعیت پرندگان دارد.

رشد انرژی بادی در آمریکا

انرژی بادی در 20 سال گذشته در آمریکا به طور چشمگیری افزایش یافته و از 2.6 گیگاوات ظرفیت نصب شده در خشکی در سال 2000 به 122 گیگاوات در سال 2020 رسیده است. بسیاری از مطالعات، اثرات انرژی بادی را در مکان‌های خاص یا روی گونه‌های خاص پرندگان تجزیه و تحلیل کرده‌اند. اما تعداد کمی به اثرات آن بر حیات وحش در سطح جمعیت نگاه کرده‌اند.

اریک کاتویچ اقتصاددان دانشگاه ژنو از شمارش پرندگان کریسمس، یک پروژه علمی- شهروندی که توسط انجمن ملی اودوبون، یک سازمان خصوصی آمریکایی اداره می شود، استفاده کرد. داوطلبان، پرندگانی را که در کریسمس می‌بینند می‌شمارند و جامعه این تعداد را گردآوری می‌کند. سابقه آن به بیش از یک قرن می‌رسد.

کاتوویچ به طور منطقی فرض کرد که اگر توربین‌های بادی به جمعیت پرندگان آسیب برساند، آنگاه تعداد مشاهده شده در شمارش پرندگان کریسمس در مکان‌هایی که از انرژی بادی استفاده می‌شود، کاهش می‌یابد. او نقشه‌های جمعیت و گونه‌های پرندگان را با مکان‌ها و تاریخ ساخت همه توربین‌های بادی در آمریکا، به استثنای آلاسکا و هاوایی، بین سال‌های 2000 تا 2020 ترکیب کرد. این یافته‌ها نشان می‌داد که تاثیر توربین‌ها حتی بر جمعیت پرندگان بزرگی مانند شاهین، کرکس و عقاب که بسیاری از مردم معتقدند در برابر ضربه آسیب‌پذیر هستند، اندک است.

تاثیر صنعت نفت بر تعداد پرندگان بیشتر است یا انرژی بادی؟

اما کاتوویچ تحلیل خود را تنها به انرژی بادی محدود نکرد. او همچنین استخراج نفت‌وگاز را مورد بررسی قرار داد. تولید نفت نیز مانند انرژی بادی در آمریکا در چند دهه گذشته افزایش یافته و از 37 میلیون متر مکعب در سال 2007 به 740 میلیون متر مکعب در سال 2020 رسیده است.

مقایسه جمعیت پرندگان با مکان‌های چاه‌های حفاری جدید نشان داد که تعداد پرندگان هنگام حفر چاه‌های جدید به طور متوسط ​​15 درصد کاهش می‌یابد؛ این موضوع احتمالاً به دلیل ترکیبی از صدا و آلودگی هوا، رودخانه‌ها و برکه‌ها است. هنگامی که حفاری در مکان‌هایی که توسط انجمن ملی اودوبون (Audubon) به عنوان مناطق مهم پرندگان تعیین شده است انجام شد، تعداد پرندگان 25 درصدکاهش یافت. چنین مکان‌هایی معمولاً مراکز مهاجرت، تغذیه یا پرورش پرندگان هستند.

به عبارت دیگر، انرژی بادی نه تنها دی اکسید کربن و متان بسیار کمتری را نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید می‌کند، که به نظر می‌رسد به طور قابل توجهی آسیب کمتری نیز به حیات وحش می‌زند.

در عین حال، تصویری که رسانه‌های از شرایط ارائه می‌دهند معمولا با این یافته‌ها هماهنگی ندارد. کاتوویچ 173 خبر را در رسانه‌های خبری بزرگ آمریکایی یافت که اثرات منفی احتمالی انرژی بادی بر پرندگان را در سال 2020 گزارش می‌کردند، در حالی که تنها 46 خبر در مورد تأثیرات چاه‌های نفت‌وگاز منتشر شده بودند. توربین‌های بادی ممکن است عظیم به نظر برسند اما تأثیر چندانی بر جمعیت پرندگان ندارند.

با توجه به یافته‌های جدید، توسعه انرژی بادی می‌تواند به عنوان راه حلی پایدار برای مقابله با تغییرات اقلیمی، بدون آسیب قابل توجه به حیات وحش، دنبال شود.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیکاری 80 درصدی خبرنگاران زن در افغانستان