بهادری‌جهرمی: 11 اسفند زمان تعیین سرنوشت 4 سال آتی توسط مردم است


بهادری‌جهرمی: 11 اسفند زمان تعیین سرنوشت 4 سال آتی توسط مردم است

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت در جمع دانشجویان گفت: روز جمعه ۱۱ اسفند زمان تعیین سرنوشت چهار سال آتی کشور توسط مردم است.

بهادری‌جهرمی: 11 اسفند زمان تعیین سرنوشت 4 سال آتی توسط مردم است

به گزارش راهبرد معاصر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح امروز سه‌شنبه ۸ اسفندماه در جریان سفر یک‌روزه خود به استان‌های گلستان و مازندران، در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با دانشجویان دانشگاه مازندران حضور پیدا کرد و به پرسش‌های ایشان پاسخ گفت.
سخنگوی دولت در ابتدای این نشست اظهار کرد: حق پرسش و پاسخ یک حق خداداد است که الحمدلله در جمهوری اسلامی ما امکان استیفای این حق خودمان را از حکمرانان داریم. آنچه شاید بیش از این پرسش و پاسخ مهم و تاثیرگذار است، حق انتخاب حکمرانان است. تصمیمات و برنامه‌های کشور را افرادی که ما در انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی مشخص می‌کنیم، ترسیم و تعیین خواهند کرد.
وی افزود: دانشجو و استاد دانشگاه ما اهمیت این تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس در امورات کشور را به خوبی فهم می‌کنند و باید همه تلاش کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشیم. روز انتخابات برای کشور ما مثل روز انتخاب واحد برای دانشجویان است. همان‌طور که ما در روز انتخاب واحد با انتخاب استادان برتر از دیدگاه خودمان، می‌توانیم بهره کافی از ترم تحصیلی ببریم، انتخابات نیز برای کشور همین نقش را تعیین می‌کند و روز جمعه فرصت ترسیم مسیر ۴ سال آتی کشور توسط ما است.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دانشجویی در مورد دلایل عدم احراز صلاحیت برخی از داوطلبان گفت: قانون انتخابات و قانون نظارت بر انتخابات را خود مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و شورای نگهبان مطابق همین قوانین دست به نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت داوطلبان می‌زند. الحمدلله امروز به ازای هر کرسی مجلس، ۵۲ نامزد تایید شده حضور دارند و به ازای هر کرسی، ۶ کاندیدای بانو حضور دارند. ما می‌توانیم از میان این افراد که از اقشار مختلف و با تخصص‌های مختلف هستند، انتخاب مدنظرمان را داشته باشیم.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای دولت برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان اظهار کرد: نگاه دولت این است که اگر ما به جوانان نخبه خودمان اعتماد نکنیم و به چیزی غیر از توان داخلی اتکا کنیم، جوان ما رو به مهاجرت می‌آورد. زمانی که در برخی از ادوار حتی مقامات اجرایی تمامی منابع و امکانات اجرایی را در اختیار داشتند، کلید حل مسائل را در خارج از کشور می‌دیدند، این دیدگاه به دانشجویان و جوانان نیز تسری می‌یابد. امروز دولت تنها راه‌حل مشکلات کشور را نقش‌آفرینی فعالانه جوانان و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور می‌داند.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد تعامل دولت و مجلس در دوره اخیر بیان کرد: مسیر کلی ارتباط دولت و مجلس در نظام حقوقی کشور ما را قانون اساسی مشخص کرده است. به طور مشخص در دوره اخیر شاهد تعامل و همکاری بین دولت و مجلس در حوزه مختلف بوده‌ایم و نتیجه این تعامل اجرای رتبه‌بندی معلمان، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و اجرای بسیاری دیگر از برنامه‌های روی زمین مانده کشور بوده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد کمبود معلم در کشور گفت: دانشگاه فرهنگیان که تربیت معلم را در کشور بر عهده دارد، طی یک دوره چهار ساله آموزش دانشجویان معلمی را انجام می‌دهد. یکی از دلایل اصلی کمبود معلم فعلی، کم‌توجهی به جذب دانشجو در این دانشگاه در سال‌های گذشته بوده است. دولت سیزدهم طی دو سال نیم اخیر با اهتمام بر ارتقا و بهبود وضع این دانشگاه و افزایش ظرفیت، از بروز چنین وضعیتی در سال‌های آینده جلوگیری کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات دولت در راستای صیانت از محیط زیست خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور همواره بر این جمله تأکید دارند که توسعه فرع بر محیط زیست است. این مسئله در رویه دولت در مواردی مانند آزادسازی سواحل نیز مشخص است. اهمیت مسئله محیط زیست روشن است؛ اما نه فقط دولت، بلکه همه ما در برابر حفاظت از محیط زیست مسئول هستیم. در اصل پنجاهم قانون اساسی نیز حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی مطرح شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات دولت برای حمایت از کشاورزان خاطرنشان کرد: در این دولت برای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی اقدامات متعددی شده است. به عنوان مثال تغییر متعدد نظامنامه‌های گمرکی که موجب سردرگمی صادرکنندگان می‌شد، حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.
بهادری جهرمی ادامه داد: اقدام دیگر دولت این بود که با وضع آیین‌نامه‌ای، تمامی دستگاه‌ها را مکلف کرد که مقررات اقتصادی را ابتدا در سامانه بارگذاری کنند و بعد از ۱۵ روز لازم‌الاجرا شود.
وی اضافه کرد: همچنین برخی از مقررات مرتبط نیز بایستی حداقل یک ماه پیش از اجرا، اطلاع‌رسانی شوند تا پیش‌بینی‌پذیری فعالیت اقتصادی را تأمین کند. همچنین با واحد کردن استانداردهای کشاورزی با کشورهای مقصد صادرات محصولات ما، سعی کردیم که مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان را به حداقل برسانیم.
وی در خصوص واردات برنج در سال گذشته نیز اظهار کرد: سال گذشته به واسطه جنگ روسیه و اوکراین، سال بحران امنیت غذایی در جهان بود. به همین جهت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مجبور بود واردات مواد غذایی را مقدار بیشتری سفارش‌گذاری کند تا در خصوص امنیت غذایی مردم خطرپذیری صورت نگیرد. البته هر سیاستی ممکن است معایبی داشته باشد ولی باید برآیند کلی آن را درنظر گرفت. امسال جهت جبران این مسئله و حمایت از کشاورزان داخلی، اساساً واردات ممنوع شد و اعلام شد که واردکننده در فصل برداشت زمانی مجوز خواهد داشت که ابتدا برای خرید برنج شمال اقدام کند.
گفتنی است، در این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دغدغه‌های صنفی و ملی و محلی خود را در حضور سخنگوی دولت بیان کردند. همچنین پس از این نشست نیز جمعی دیگر از دانشجویان که فرصت ایراد سخن در طول نشست را نیافتند، به طور مجزا و صمیمانه با سخنگوی دولت گفت‌وگو کردند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوپر گل آلومینیوم به پرسپولیس +فیلم