رایزنی سفیران ایران و روسیه در آستانه نشست شورای حکام


رایزنی سفیران ایران و روسیه در آستانه نشست شورای حکام

سفیران ایران و روسیه در وین امروز در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردند.

رایزنی سفیران ایران و روسیه در آستانه نشست شورای حکام

به گزارش راهبرد معاصر، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران دیدار کردم.

وی افزود: ما تعدادی از مسائل مربوط به نشست آتی شورای حکام را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

طبق برنامه اعلام شده دور آتی نشست شورای حکام آژانس از دوشنبه هفته آینده در ساختمان «مرکز بین‌المللی وین» آغاز می‌شود.

موضوع ایران یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیش، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در گزارشی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران طی سه ماه گذشته کاهش یافته است.

براساس این گزارش، ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد ایران در مقایسه با سه ماه پیش ۶.۸ کیلوگرم کاهش یافته و به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده است. ایران، بنا بر این گزارش، ۳۱.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را برای تولید ۹۷.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی رقیق کرده است.

در گزارش محرمانه همچنین آمده است، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با ۱۰۳۸.۷ کیلوگرم افزایش از زمان گزارش قبلی به ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است.

در بخش دیگری به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره شده و آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر سقف تعیین‌شده در توافق سال ۹۴ رسیده است.

این درحالیست که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «به رغم فضاسازی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران همکاری مثال زدنی با آژانس دارد.» وی تصریح کرد: «این آمار بسیار بالایی است و در بین کشور‌هایی که موافقتنامه پادمان جامع را اجرا می‌کنند، بی‌سابقه است.»/ ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)