مسکو: نیروهای ناتو در اوکراین اهداف قانونی برای روسیه خواهند بود


مسکو: نیروهای ناتو در اوکراین اهداف قانونی برای روسیه خواهند بود

معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه در شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفت: "اگر یک گروه مسلح ناتو در اوکراین ظاهر شود، قطعاً به یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهد شد."

به گزارش اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از کنفرانس پاریس درباره حمایت از اوکراین گفت که رهبران کشورهای غربی درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین گفتگو کردند. به گفته وی، هیچ توافقی در این زمینه وجود ندارد، اما "هیچ چیزی را نمی توان در آینده رد کرد." بعداً، گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه نیز اعزام نیروی نظامی به اوکراین را رد نکرد و افزود که پاریس "نمی‌تواند با پیروزی روسیه کنار بیاید".
کنستانتین کوساچف معاون شورای فدراسیون روسیه در این زمینه روز چهارشنبه گفت: "پاسخ روسیه از نقطه نظر نظامی باید توسط ارتش و فرمانده کل قوا تعیین شود، البته قبل از هر چیز، اما، از نظر من، در این مورد، نیروهای مسلح ناتو که در خاک اوکراین حضور پیدا کنند، قطعاً اهداف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه خواهد بود. هیچکس نباید در این مورد شک داشته باشد."
به گفته وی، اگر شرایط نظامی ایجاب کند، مراکز تصمیم‌گیری، مراکز آموزشی برای متخصصان مربوطه و مراکز تولید سلاح در قلمروهای مربوطه کشورهای ناتو می‌توانند به همان اهداف تبدیل شوند.
وی ادامه داد: "زیرا این یک وضعیت اساسی متفاوت خواهد بود که در آن ما مجبور خواهیم بود مقاومت مسلحانه اعضای ناتو در برابر روسیه را با استفاده از خاک اوکراین سرکوب کنیم. اما این چشم‌اندازی است که، تکرار می‌کنم، اکنون نمی‌خواهم آن را به هیچ وجه واقعی ارائه دهم. و من امیدوارم که پاسخ فعلی ما به اظهارات ماکرون باعث خنک شدن بسیاری از تب‌ها در غرب شود، به خصوص که به نظر می‌رسد آنها حتی بدون کمک ما متوجه خطراتی هستند که استراتژی پیشنهادی ماکرون به دنبال دارد."
روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین در حل و فصل تداخل دارد، کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد و "با آتش بازی می کند". سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته وی، ایالات متحده و ناتو نه تنها با تهیه سلاح، بلکه با آموزش پرسنل در بریتانیا، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها به طور مستقیم در درگیری دخالت دارند. کرملین اعلام کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از غرب کمکی به مذاکرات نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.
کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، پیشتر به اسپوتنیک گفته بود که اعزام احتمالی نیرو توسط کشورهای غربی به اوکراین خطر درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می دهد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنانی درباره عملیات نظامی ویژه، اظهار داشت که "پیروزی از آن ما خواهد بود" و زمانی صلح برقرار خواهد شد که روسیه به اهداف خود در عملیات نظامی ویژه دست یابد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفت: "ایالات متحده می‌داند که اوکراین نمی‌تواند در یک درگیری مسلحانه با روسیه پیروز شود."

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


سفر هیئت پارلمانی ایران به روسیه به منظور تقویت دیپلماسی اقتصادی