رهبر فلسطین طرح های اسرائیل پس از جنگ غزه را محکوم کرد


رهبر فلسطین طرح های اسرائیل پس از جنگ غزه را محکوم کرد

محمود عباس، رهبر فلسطین مجموعه‌ای از نامه‌های مشابه یکدیگر را برای سران کشورها، نخست وزیران و روسای سازمان‌های بین المللی ارسال کرد و در آنها اصول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای اداره نوار غزه پس از پایان جنگ در منطقه را محکوم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این خبر را خبرگزاری فلسطینی وفا منتشر کرده است.
پیش از این خبرگزاری فرانسه اطلاع داده بود که نخست وزیر اسرائیل طرحی برای مدیریت غزه پس از پایان جنگ ارائه کرده است. طبق این طرح، پس از جنگ، ارتش اسرائیل گویا باید آزادی عمل نامحدود در سراسر غزه داشته باشد. این خبرگزاری با استناد به این طرح ادعا می کند که اسرائیل یک "منطقه حائل" در سمت فلسطینی مرز ایجاد خواهد کرد، غزه را کاملا غیرنظامی کرده و به "رادیکال زدایی" غزه خواهد پرداخت.
در نامه محمود عباس آمده است:" طرح نتانیاهو (پس از جنگ غزه)، از جمله اعلام احداث هزاران واحد مسکونی جدید در شهرک‌ ها، منعکس‌کننده سیاست اعلام شده دولت وی است که مردم فلسطین را انکار می‌کند و بر ایجاد حاکمیت اسرائیل بر کل سرزمین از دریای مدیترانه تا رودخانه اردن اصرار دارد.".
به گزارش خبرگزاری وفا، محمود عباس نسبت به عواقب خطرناک اصول نتانیاهو که مواضع و تلاش های بین المللی برای دستیابی به آتش بس و افزایش کمک های بشردوستانه را "به چالش می کشد" هشدار داد. خاطرنشان می‌شود که عباس همچنین خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای بازگشایی بیمارستان‌ها و مدارس در این منطقه و همچنین مبارزه با "جنگ اسرائیل با ایجاد قحطی و گرسنگی " در غزه شد.
پس از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است. صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از حملات موشکی گسترده، رزمندگان حماس به مناطق مرزی جنوب کشور یهودیان نفوذ کردند.
در پاسخ، ارتش اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داده و رساندن آب، غذا، برق، دارو و سوخت به این منطقه را متوقف کرد.
تعداد قربانیان در نوار غزه به گفته وزارت بهداشت محلی از 30 هزار نفر فراتر رفت، بیش از 70 هزار نفر مجروح شدند و به گفته منابع مختلف، بیش از 126 اسرائیلی و 11 نفر خارجی هنوز در اسارت حماس هستند اما گفته می شود تعدادی از آنها جان خود را از دست داده اند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری های مسلحانه را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفت، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه