خودروسازی بی وای دی علاقه‌‌مند حضور در آمریکا نیست!


ظاهرا توافق پشت پرده با مدیران تسلا شکل گرفته و بی‌وای‌دی، فعلا وارد...
ظاهرا توافق پشت پرده با مدیران تسلا شکل گرفته و بی‌وای‌دی، فعلا وارد بازار خودروهای خانوادگی امریکا نمی‌شود. رئیس بی وای دی آمریکا اعلام کرد این خودروساز چینی علاقه‌ای به رقابت با تسلا در بازار آمریکا ندارد. یکی از مدیران ارشد خودروساز چینی...

ظاهرا توافق پشت پرده با مدیران تسلا شکل گرفته و بی‌وای‌دی، فعلا وارد بازار خودروهای خانوادگی امریکا نمی‌شود. رئیس بی وای دی آمریکا اعلام کرد این خودروساز چینی علاقه‌ای به رقابت با تسلا در بازار آمریکا ندارد.

یکی از مدیران ارشد خودروساز چینی ادعا می‌کند برنامه‌های بی وای دی برای تأسیس کارخانه در مکزیک را نباید به معنی قصد صادرات محصول به بازار داخلی تسلا تلقی کرد. استلا لی مدیرعامل بی وای دی آمریکا در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته است هم‌اکنون که کار تأسیس کارخانه جدید در برزیل شروع شده، تیمش مشغول بررسی انتخاب مکان‌های بالقوه برای تأسیس کارخانه در ۲۰۰ کیلومتری اطراف مکزیکوسیتی هستند. گفته می‌شود تصمیم نهایی درباره محل تأسیس کارخانه مکزیک در نیمه دوم امسال اتخاذ خواهد شد. او می‌افزاید بی وای دی علاقه چندانی به حضور در بازار آمریکا ندارد و هدف اصلی از تأسیس کارخانه در مکزیک تأمین نیازهای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در همین کشور خواهد بود. خانم لی تصریح می کند:

ما برنامه‌ای برای حضور در آمریکا نداریم. اگرچه آمریکا بازار خودروی جالبی دارد اما وقتی بحث خودروهای برقی باشد اوضاع بسیار پیچیده خواهد بود

لی از توقف سرمایه‌گذاری برخی برندها در ماه‌های اخیر به عنوان شاهدی برای کاهش همه‌گیری خودروهای برقی در آمریکا نام می‌برد و با مقایسه بازار خودروی آمریکا و چین می‌گوید اگر شما در بازار خودروهای برقی چین سرمایه‌گذاری نکنید از بین خواهید رفت و آینده‌ای نخواهید داشت. البته احتمال دارد برنامه‌های بی وای دی در آینده تغییر کنند. این امر تعجب‌برانگیز نخواهد بود زیرا مکزیکی‌ها شاید تولید کننده خودروهای برقی باشند اما قطعاً خریدار آن‌ها نخواهند بود. داده‌ها نشان می‌دهند تنها حدود ۱۲ هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رفته و آمار خودروهای پلاگین هیبریدی از آن هم کمتر است.

اگرچه تولید خودرو در مکزیک و صادرات آن به آمریکا روشی تست شده است اما بی وای دی باید نهایت دقت را در اوضاع کنونی روابط بین آمریکا و چین داشته باشد چراکه گروهی از تاجران آمریکایی اخیراً درباره هجوم برندهای چینی به بازار آمریکا هشدار داده و بر لزوم وضع تعرفه‌های بیشتر روی آن‌ها تأکید کرده‌اند؛ بنابراین هر تصمیم احتمالی این برند چینی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند خوراک خوبی برای کمپین‌های تبلیغاتی نامزدها باشد. رویکرد خصمانه در قبال چین جزو معدود مسائل اقتصادی این روزهای آمریکاست که از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار است و حتی یک کمیته منتخب مجلس برای رقابت استراتژیک با چین اختصاص یافته است. بی وای دی با عبور از تسلا در ماه‌های اخیر و کسب عنوان پرفروش‌ترین برند تولید کننده خودروهای برقی در دنیا شوک جدیدی را به صنعت خودرو وارد کرد. به نظر نمی‌رسد که این برند به زودی روند رو به رشد خود را از دست بدهد و حتی برنامه‌های جدیدی برای حضور بیشتر در اروپا دارد. استلا لی خاطرنشان می‌سازد:

اگر شما برنده رقابتی‌ترین بازار خودروی دنیا (چین) هستید پس چرا نتوانید در سایر بازارها پیروز شوید؟ تنها مشکل موجود زمان است

اگرچه موفقیت بی وای دی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین مقامات کشورهای غربی شده اما باید دانست کشور چین بخش‌های مهمی از زنجیره تأمین قطعات خودروهای برقی همچون لیتیوم و باتری را در اختیار دارد. مدیر بی وای دی با انتقاد از آمریکا به خاطر تلاش‌های نادرست در حمایت از صنعت خودروی داخلی همچون حذف مشوق‌های مالیاتی تولیدکنندگان باتری چینی می‌گوید:

چین ۷۰ درصد زنجیره تأمین را در دست دارد

اما به نظر می‌رسد برزیلی‌ها در مقایسه با آمریکایی‌ها استقبال گرم‌تری از چین به عمل آورده‌اند. این دو کشور اعضای اصلی گروه بریکس هستند، گروهی که اخیراً ایران نیز به آن پیوسته است. با این تفاسیر، تأسیس کارخانه بی وای دی در برزیل ریسک کمتری دارد چراکه می‌تواند با محصولات ارزان‌قیمتی همچون دلفین به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی این کشور دست یابد. اگرچه سال قبل ۲.۱۸ میلیون دستگاه وسیله نقلیه سبک در برزیل به فروش رفته اما خودروهای برقی سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع سوخت جایگزین اصلی خودروهای بنزینی در این کشور اتانول است که در اکثر جایگاه‌های سوخت وجود دارد. همچنین اکثر خودروهای جدید عرضه شده در این کشور از پیشرانه‌های درون‌سوز دوگانه استفاده می‌کنند. داده‌های انجمن خودروهای برقی برزیل نشان می‌دهد تنها حدود ۱۹۳۰۰ دستگاه خودروی تمام برقی در سال ۲۰۲۳ به فروش رسیده‌اند درحالی‌که این رقم در آمریکا حدود ۱.۲ میلیون دستگاه است و از این رقم هم تسلا سهم ۵۵ درصدی دارد. اگرچه تمرکز اصلی بی وای دی روی بازارهای مکزیک و برزیل منطقی نخواهد بود اما مدیر این خودروساز بازهم تأکید می‌کند:

ما واقعاً در حال برنامه‌ریزی برای حضور در آمریکا نیستیم.

برچسب ها
BYD
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته