ChatGPT چیست؟


ChatGPT چیست؟

در این مطلب این مسئله شرح داده می‌شود که برخی از نقاط ضعف ChatGPT چیست و آینده هوش مصنوعی به این شیوه احتمالاً به چه شکل خواهد بود.

به گزارش مشرق، چت جی پی تی (ChatGPT) جدیدترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI به حساب می‌آید. این مطلب، راهنمایی جامع برای نحوه استفاده از دستیار مجازی Chat GPT است.

در این نوشته ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که ChatGPT چیست و سپس پیرامون چگونگی دسترسی و نحوه استفاده از چت جی پی تی در ایران، چگونگی شروع به کار با آن، کاربردهای اصلی و مهم ChatGPT، فواید و نکات و ترفندهای آن آن خواهید آموخت.

ChatGPT چیست؟

اساساً، ChatGPT یک «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. چت جی پی تی می‌تواند موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند.

ربات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، همچنین مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد.

تا حدودی متوجه شدیم که ChatGPT چیست و البته با مطالعه این مقاله تا انتها نکات مهم بسیار بیشتری را هم در ارتباط با Chat GPT خواهیم آموخت، اما بهتر است ابتدا به نحوه شروع استفاده از ChatGPT بپردازیم تا افرادی که می‌خواهند آن را امتحان کنند سریع‌تر بتوانند این کار را انجام دهند.

چطور از ChatGPT استفاده کنیم؟

دسترسی پیدا کردن به ChatGPT ساده است (البته نه برای کاربران داخل ایران). در حال حاضر ChatGPT نسخه ۳.۵ به رایگان برای همه از طریق ثبت‌نام در دسترس قرار دارد.

اگرچه برای کاربران داخل ایران (که شماره تلفن همراه آن‌ها مربوط به کشور ایران است) در حال حاضر ظاهراً به دلیل برخی مشکلات امکان ثبت‌نام وجود ندارد، مگر آنکه به نوعی بتوانیم از شماره تلفن دیگری (مثل شماره‌های مجازی) استفاده کنیم. ضمن اینکه ظاهراً با آی پی ایران، صفحه ChatGPT در وب‌سایت سازنده آن، یعنی OpenAI باز نمی‌شود و لازم است به هر نحوی IP دستگاه تغییر داده شود.

البته به تازگی در وب‌سایت ChatGPT قابلیت شناسایی ابزارهای تغییر IP به کار گرفته شده است و اجازه دسترسی به سرویس ChatGPT با این ابزارها داده نمی‌شود و بسیاری از کاربران با خطای «Sorry, you have been blocked» مواجه می‌شوند. در صورت استفاده از انواع خاصی از ابزارهای تغییر آی‌پی که مثلاً به هر کاربر آی‌پی اختصاصی و ثابتی را ارائه می‌دهند یا به هر شکل تمهیدات خاص و ویژه‌ای در آن‌ها اندیشیده شده است، به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود. در واقع امکان استفاده از ChatGPT بیشتر به سرور ابزار تغییر IP مربوطه و ویژگی‌های خاص آن بستگی دارد.

اما با توجه به چالش‌های زیاد این روش، توصیه می‌شود به جای وب‌سایت رسمی ChatGPT، از هوش مصنوعی بینگ یا همان BingAI یا بات‌های تلگرامی استفاده شود. BingAI در ایران بدون نیاز به ابزار تغییر IP در دسترس است و همچنین با جستجوی عبارت «ChatGPT» در تلگرام می‌توان به بات‌های مختلف مبتنی بر چت جی پی تی دسترسی پیدا کرد.

حال در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نحوه استفاده از ChatGPT را از طریق وب‌سایت رسمی شرح داده‌ایم که این روش مناسب افرادی است که به ابزارهای ویژه تغییر آی‌پی دسترسی دارند و خطای بلاک شدن را دریافت نمی‌کنند یا افراد فارسی‌زبانی که خارج از ایران هستند و نیاز به ابزار تغییر IP ندارند. به کاربران داخل ایران که با خطای «Sorry, you have been blocked» مواجه می‌شوند توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه استفاده از BingAI مطلب مخصوص به آن را مطالعه کنند.

برای شروع به استفاده از Chat GPT باید به وب‌سایت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT [+] برویم و روی گزینه «Try ChatGPT» کلیک کنیم.

ChatGPT چیست؟

اگر پیش از این اکانتی در سایت OpenAI نساخته‌اید، باید در این مرحله ثبت‌نام کنید و اگر قبلاً ثبت‌نام کرده‌اید، لازم است پیش از اینکه بتوانید از ChatGPT استفاده کنید، وارد حساب کاربری خود در OpenAI شوید.

ChatGPT چیست؟

برای ورود به حساب باید گزینه «Log in» و برای ثبت‌نام هم لازم است دکمه «Sign Up» را بزنید. پس از ثبت‌نام و/یا ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی شروع به استفاده از ChatGPT کنید.

برای استفاده از Chat GPT نیازی به هیچ دانش فنی وجود ندارد. در عوض، تمام آنچه باید انجام دهید این است که به گونه‌ای طبیعی و محاوره‌ای شروع به پرسیدن سوال از چت جی پی تی کنید.

گروه OpenAI چت جی پی تی را به صورت عمومی و همگانی در دسترس قرار داده است. بهتر از آن هم اینکه، ChatGPT رایگان است. البته هیچ کس نمی‌داند آیا بلاخره آن‌ها مثل کاری که با GPT۳ یا تصویرساز هوش مصنوعی DALL-E ۲ انجام دادند، Chat GPT را هم به ابزاری پولی تبدیل خواهند کرد یا خیر. ابزارهای هوش مصنوعی GPT۳ و DALL-E ۲ نیز از پرهیاهوترین محصولات OpenAI به حساب می‌آیند که به نوعی به اصطلاحات هوش مصنوعی رایج تبدیل شده‌اند و بسیار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

البته باید گفت، به دلیل اینکه ChatGPT همچنان در مراحل تحقیقاتی اولیه قرار دارد، ممکن است OpenAI برای مدتی آن را از دسترس خارج کند.

برای دسترسی مستقیم به چت جی پی تی می‌توان از نشانی «chat.openai.com» استفاده کرد. با وارد کردن این نشانی در مرورگر، محیط گفتگوی ChatGPT باز می‌شود که تصویر آن در ادامه آمده است.

ChatGPT چیست؟

در پایین صفحه، یک کادر برای وارد کردن متن و گفتگو وجود دارد که در آنجا می‌توانید شروع به نوشتن پیام‌هایتان بکنید. برای مثال، در تصویر زیر از ChatGPT پرسیده شده است شعری برایمان بسراید.

ChatGPT چیست؟

همان‌طور که از تصویر بالا مشخص می‌شود، نتیجه بسیار جالب توجه و قابل توجه است. به تازگی ChatGPT از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند نتایج و پاسخ‌ها را به زبان فارسی ارائه دهد.

هدف اصلی خلق ChatGPT تولید هوش مصنوعی مکالمه‌گری است که بتوان هر چیزی را از آن پرسید. مثال بالا قطعاً بسیار جالب توجه و تاثیرگذار است، اما تولید متن آهنگ تنها کاری نیست که Chat GPT می‌تواند انجام دهد.

«حتی می‌توان با ابزار چت جی پی تی یک مکالمه کامل داشت.»

نه تنها ChatGPT همه چیز را می‌داند، بلکه می‌تواند گفتگوهای قبلی با شما را هم به یاد آورد. مثلاً می‌توانید از Chat GPT بخواهید متن‌ها یا کُدهایی را تولید کند و بعد دوباره از آن بخواهید تا نتیجه را بهبود دهد.

به عنوان نمونه، در مثال بعدی از ChatGPT خواسته شده تا پیشنهاداتی برای انتخاب نام یک شرکت یا استارتاپ آموزش برنامه نویسی را ارائه دهد.

ChatGPT چیست؟

همان‌طور که مشاهده می‌شود، برخی از نام‌های پیشنهادی که ChatGPT تولیده کرده طولانی هستند. بنابراین در مرحله بعد از ChatGPT خواسته شده است تا اسامی را کوتاه‌تر کند. تصویر بعدی مربوط به این گفتگوی نمونه با چت جی پی تی در ادامه آمده است.

در ضمن به یاد داشته باشید می‌توانید به OpenAI کمک کنید تا ChatGPT را بهبود دهد و حتی از این هم بهتر شود. برای این منظور ظاهراً دو آیکن با مضمون like و Dislike در گوشه بالا سمت راست کادر پاسخ‌های ChatGPT وجود دارد که از این طریق می‌توانید بازخورد خودتان را نسبت به کیفیت کار چت جی پی تی ثبت کنید.

ChatGPT چیست؟

حالا تقریباً ایده نسبتاً خوبی پیرامون اینکه ChatGPT چیست و همچنین در مورد نحوه استفاده از ChatGPT بدست آورده‌ایم. بنابراین بهتر است در ادامه به مزایا و معایب فناوری نوظهور چت جی پی تی بپردازیم. اما پیش از آن مجموعه دوره‌های آموزش هوش مصنوعی فرادرس را به علاقه‌مندان معرفی کرده‌ایم تا آشنایی لازم با این مجموعه آموزشی جامع و کاربردی حاصل شود. در خصوص نحوه استفاده از چت جی پی تی در ایران مطلبی جداگانه نیز به تازگی در مجله فرادرس منتشر شده است که مطالعه آن هم خالی از لطف نخواهد بود.

مزایا و معایب ChatGPT چیست؟

دستیار مجازی ChatGPT یک مدل زبانی ستودنی و قابل ستایش است که می‌تواند به گونه‌ای منحصربفرد و بی‌مانند متن و کدهای برنامه نویسی تولید کند. چت جی پی تی در یافتن پاسخ برای سوالاتِ چالش‌بر انگیز، به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند پاسخ‌ها را به گونه‌ای متقاعدکننده و باورپذیر ارائه دهد.

اما مشابه پیشینیانش، فناوری ChatGPT همچنان دارای ایرادها و کاستی‌هایی هم هست. این محدودیت‌ها به خوبی توسط گروه OpenAI شناسایی شده‌اند و این گروه به معایب ChatGPT را در صفحه مربوطه در وب‌سایت OpenAI اشاره کرده است. در ادامه این بخش ابتدا به مزایا و سپس به معایب Chat GPT پرداخته می‌شود.
مزایای Chat GPT چیست؟

در ادامه این بخش مهم‌ترین مزایای ChatGPT فهرست شده‌ است.

چت جی پی تی درکی عمیق را نه تنها از زبان نوشتاری، بلکه نسبت به زبان‌های برنامه نویسی نیز ارائه می‌دهد. ChatGPT می‌تواند چالش‌ها و مسائل کد نویسی را حل کند و حتی برخی از اثبات‌های ریاضی را هم می‌تواند انجام دهد.

چت‌بات یا ربات گفتگوی Chat GPT‌ امکان مکالمه با هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای بی‌نقص و طبیعی فراهم می‌کند.

استفاده از فناوری ChatGPT حداقل در زمان انتشار این مطلب رایگان است و تنها نیاز به ثبت‌نام (با شماره موبایل غیرایرانی) وجود دارد.

اگرچه چت جی پی تی هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسیده، اما در هر صورت همچنان بسیار قابل تحسین و واقعاً امیدوارکننده است.

Chat GPT چت‌باتی زیرک، تطبیق‌پذیر و چندمنظوره است که می‌توان از آن به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای تسهیل فرایند تولید محتوا و حتی به منظور بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معایب ChatGPT چیست؟

در این بخش بارزترین نقاط ضعف و معایب ChatGPT را فهرست کرده‌ایم.

چت جی پی تی لحن بیان متقاعدکننده‌ای دارد، حتی وقتی در حقیقت اشتباه می‌کند. در واقع ممکن است ChatGPT پاسخی را تولید کند که درست به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. تجزیه و تحلیل جواب‌های Chat GPT برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمان‌بر خواهد بود.

اگر زیاد از ChatGPT استفاده کنید، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصی خواهید شد که در متن تکرار می‌شوند. این ممکن است به تولید محتوای تکراری بیانجامد یا محتوایی ارائه شود که به لحاظ ساختاری خودش را تکرار می‌کند.

گاهی اوقات چت جی پی تی از کار باز می‌ایستد یا به اصطلاح قفل می‌کند (فریز می‌شود) و به وضوح نمی‌داند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغییر یکی دو کلمه در سوال، در نهایت پاسخی را تولید خواهد کرد.

به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از ChatGPT وجود دارد، این مسئله می‌تواند به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دلیل حجم زیاد درخواست منجر شود یا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند (ممکن است پیش از آنکه بتوانیم آن را تست کنیم ناچار شویم تا ۴ ساعت منتظر بمانیم، البته منطقی است که OpenAI نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT را افزایش دهد).

به طور کلی، چت جی پی تی به تازگی ارائه شده است و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکن است Chat GPT دارای سوگیری‌هایی باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمی‌تواند برای شفاف‌سازی پرسش‌های ما سوال بپرسد و همچنین ممکن است خروجی‌های طول و درازی را ارائه دهد.

کاربرد های Chat GPT چیست؟

دستیار هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند برنامه نویسی کند و کد بنویسد، معادلات ریاضی را حل کند و به طور کلی هر نوعی از محتوای مبتنی بر متن را تولید کند.

در این بخش به برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد استفاده و کاربردهای ChatGPT پرداخته شده است. ابتدا این کاربردها را در ادامه تنها فهرست کرده‌ایم و سپس هر کدام را در بخش‌هایی جداگانه تا حد امکان به طور جامع شرح می‌دهیم.

حل مسائل برنامه نویسی

نوشتن پست‌های وبلاگی

جستجوی اطلاعات

کاربردی بودن Chat GPT در خصوص همه موارد متنی

کاربرد ربات ChatGPT در حل مسائل برنامه نویسی

یکی از پیشرفت‌های اصلی ChatGPT نسبت به مدل‌های زبانی پیشین، توانایی آن در درک و تولید کدهای برنامه نویسی است. می‌توانیم از چت جی پی تی بخواهیم تا مسئله‌های کدنویسی را برای ما حل کند. علاوه بر این، می‌توانیم از Chat GPT در خصوص درک کدهای دارای خطا کمک بخواهیم و به اصطلاح به یاری ChatGPT دیباگ کردن کدها را انجام دهیم.

البته با وجود اینکه اینجا از اصطلاح «کدنویسی» یا همان «برنامه نویسی» استفاده شده است، این بخش هم نیاز چندانی به دانش فنی ندارد. هدف این است که نشان دهیم هوش مصنوعی چه قابلیت‌هایی دارد.

حالا برای مثال در ادامه از Chat GPT خواسته شده است تا کدنویسی مسئله معروف «اعداد فیبوناچی» (Fibonacci Numbers) را حل کند. ٌورت مسئله مربوطه که به عنوان ورودی به ChatGPT ارائه شده، در ادامه آمده است.

ترجمه الگوریتم یا شرح مسئله بالا به صورت زیر است.

برنامه‌ای را به زبان پایتون بنویس که به صورت بازگشتی محاسبه اعداد فیبوناچی را انجام دهد.

خروجی و نتیجه ارائه شده توسط ChatGPT در تصویر زیر آمده است.

ChatGPT چیست؟

این تمرین و مسئله‌ای است که معمولاً در کلاس‌های برنامه نویسی مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌ها مطرح و حل می‌شود. لذا اینکه می‌توانیم این مسئله را تنها در چند ثانیه با استفاده از هوش مصنوعی حل کنیم بسیار شگفت‌انگیز است.

اگرچه، یکی از کلیدی‌ترین مشکلات چت جی پی تی این است که می‌تواند به گونه‌ای متقاعده‌کننده محتوای اشتباه و غلط تولید کند. در خصوص حل مسائل کدنویسی هم ممکن است Chat GPT کدهایی بنویسد که کار نمی‌کنند یا احتمال دارد ChatGPT مفاهیم برنامه نویسی را به درستی توضیح و آموزش ندهد. به دلیل وجود این مشکل، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پرسش و پاسخ برنامه نویسی یعنی StackOverflow، پاسخ‌های تولید شده با چت جی پی تی را ممنوع و مسدود کرده است، چون این پاسخ‌ها ممکن است آسیب‌زا باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب پیرامون فناوری جدید و پرهیاهویی به نام ChatGPT و نحوه استفاده از آن توضیحات لازم ارائه شد و سعی کردیم پرسش ChatGPT چیست را به طور جامع پاسخ دهیم. در مجموع باید گفت که هوش مصنوعی از همیشه به ما نزدیک‌تر است و یکی از دستاوردهای تاثیرگذارتر و تحسین‌برانگیزتر آن نیز Chat GPT ارائه شده توسط OpenAI به حساب می‌آید.

در این مطلب پیرامون پرسش ChatGPT چیست شرح داده شد که ChatGPT یک هوش مصنوعی مکالمه‌گر جدید است که می‌تواند محتوای متنی منحصربفرد بر اساس دستورالعمل‌های کاربران تولید کند. چت جی بی تی می‌تواند مسائل کد نویسی و ریاضی را حل کند و همچنین نوشتن مقالات و پُست‌های وبلاگی هم از دیگر قابلیت‌های این چت‌بات و مدل زبانی هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

اگرچه ChatGPT چشمگیر و تاثیرگذار است، هنوز به تکامل و تعالی مورد نظر نرسیده است. گاهی Chat GPT پاسخی به ما می‌دهد که در واقعیت صحیح نیست، اما این پاسخ را آنقدر متقاعدکننده ارائه می‌دهد که تشخیص ناصحیح بودن آن بسیار دشوار است.

تنها در طول زمان مشخص خواهد شد که آینده هوش مصنوعی چه چیزی را در پی خواهد داشت. اما یک چیز را می‌توان به طور قطع بیان کرد؛ هوش مصنوعی همچنان در مراحل آغازین به سر می‌برد، اما در همین مرحله هم قابلیت‌هایی را نشان داده است که هرگز حتی قابل تصور هم نبوده‌اند.

به هر حال مدل زبانی ChatGPT محصولی است که اکثر شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مبتنی بر متن به عنوان موتور هوش مصنوعی خود در آینده نزدیک آن را مورد استفاده قرار خواهند داد. برای مثال، شرکت WriteSonic همین حالا نسخه Chat GPT سفارشی خودش را معرفی کرده و آن را ChatSonic نامیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات اعتراف ربایندگان یسنا کوچولو + گزارش پرونده