تداوم مذاکره روسیه و ایران برای سوآپ نفت و گاز


تداوم مذاکره روسیه و ایران برای سوآپ نفت و گاز

اقتصادنیوز: معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: مسکو و تهران همچنان به موضوع مذاکره درباره سوآپ (مبادله) نفت و گاز ادامه می دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، الکساندر نواک که روز چهارشنبه با هدف شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به تهران سفر کرده بود، پنجشنبه در بازگشت از این سفر به خبرنگاران در مسکو افزود: این موضوع در حال بحث است چرا که تحقق آن علاوه بر موافقت کشورهای طرف قرارداد، به مسائل لجستیکی، حمل و نقل و ... نیز مرتبط است.

وی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت روسی گازپروم و وزارت نفت ایران در این زمینه امضا شده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت: شرکت های روسی همچنان علاقه مند به مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران هستند، این موضوع در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: طرفین همچنین به مذاکره در مورد امکان ایجاد یک پلت‌فرم الکترونیکی مشترک برای تجارت گاز ادامه می‌دهند.

نواک اظهار داشت:‌در نشست روز چهارشنبه کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران نیز در این باره بحث شد.

وی یادآور شد: این پلت‌فرم الکترونیکی مدت زیادی است که در سن‌پترزبورگ فعال است و متخصصان ایرانی پیش از این با حضور در این شهر با چگونگی فعالیت آن آشنا شده‌اند.

معاون نخست وزیر روسیه گفت:‌ همکاران ما در حال بررسی ایجاد پلت‌فرم الکترونیکی مشترک برای تجارت گاز ایران و روسیه هستند و به طور کلی، ما چشم اندازهایی را در این راستا می بینیم.

خبر مرتبط
چگونه اوکراین روسیه را زمین گیر کرد؟

اقتصادنیوز: ارزیابی‌ها از دورنمای اوکراین در جنگ دفاعی خود علیه روسیه، که وارد سومین سال خود شد، نسبت به تابستان گذشته به‌طور محسوسی خوش‌بینانه‌تر است.

هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه روز چهارشنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۲ به ریاست جواد اوجی وزیر نفت ایران و نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در تهران برگزار شد.

وزیر نفت پیش از این از امضای تفاهمنامه ۱۵ سند مشتمل بر ۱۱ محور همکاری بین ایران و روسیه در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.

خبر مرتبط
واکنش پوتین به ادعای آمادگی روسیه برای حمله به اروپا

اقتصادنیوز: رئیس جمهور روسیه گفت: اکثر جمعیت روسیه از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند و مردم روسیه برای پیروزی سربازان در خط مقدم کنار هم هستند.

پیش از این کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز در حال همکاری مشترک هستند، گفت:‌ درحوزه گاز هم همکاری‌های مشترک طرح‌ریزی شده است که به نظر من، می‌تواند به نتیجه هم برسد؛ در مقطع کنونی مذاکراتی در این پیوند با برخی شرکت‌های بزرگ روسیه در حال انجام است که برخی از آنها در حوزه سرمایه‌گذاری، برخی در حوزه تبادل تکنولوژی و برخی هم حوزه‌های دیگر صنعت گاز را در بر می‌گیرد؛ علاوه بر این، دو کشور در موضوع صادرات گاز روسیه نیز می‌توانند همکاری داشته باشند.

وزیر نفت پیش از این ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ در سفر به مسکو با اشاره به دیدگاه مثبت روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ایجاد هاب گازی در جنوب ایران، بر تلاش تهران و مسکو در این راستا تاکید کرده بود. .

جواد اوجی که ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را برعهده دارد، در دیدار مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه با اشاره به مذاکرات خود با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر و رئیس طرف روسی این کمیسیون مشترک، برداشته شدن گام‌های عملی برای ایجاد هاب گازی ایران و روسیه در ساحل شمالی خلیج فارس را خواستار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک