پست بانک بگوید این وام های بدون چک و سفته را به چه افرادی داده است؟


پست بانک بگوید این وام های بدون چک و سفته را به چه افرادی داده است؟

بر اساس گزارش حسابرس پست بانک در شهریور 1402، پست بانک در شش ماهه نخست امسال بدون دریافت چک و سفته مناسب به افرادی وام داده و بدون اعتبار سنجی از آنها اقدام به امهال تسهیلات آنها کرده است.این سوال وجود دارد که آیا پست بانک دست به کار خطرناکی...

پست بانک بگوید این وام های بدون چک و سفته را به چه افرادی داده است؟

بر اساس گزارش حسابرس پست بانک در شهریور 1402، پست بانک در شش ماهه نخست امسال بدون دریافت چک و سفته مناسب به افرادی وام داده و بدون اعتبار سنجی از آنها اقدام به امهال تسهیلات آنها کرده است.این سوال وجود دارد که آیا پست بانک دست به کار خطرناکی زده و آیا در آینده نزدیک باید منتظر اخبار بدی از سوی بانک باشیم؟

به گزارش بانکداری ایرانی، در صورت های مالی حسابرسی پست بانک آمده است که مطالبات مشکوک الوصول پست بانک در شش ماهه ابتدایی سال حدود 44 درصد افزایش یافته که در مقابل حدود رشد 26 درصدی تسهیلات بانک رقم بزرگی است.


از اقدامات عجیب بانک پست بانک این است که این بانک وثایق مناسبی برای تسهیلات اعطایی از دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی نگرفته و ریسک بانک را افزایش داده و مشخص نیست که به چه اشخاصی تسهیلات داده که چک و سفته و وثایق لازم را اخذ نکرده است. از سوی دیگر پست بانک سرخود اقدام به امهال تسهیلات برخی از افراد کرده که مشخص نیست از کجا این مجوز را گرفته است و از نظر حسابرس این اهمال جایگاه قانونی نداشته است.

کار خطرناک دیگری که پست بانک انجام داده این است که بانک بدون اعتبار سنجی لازم اقدام به پرداخت تسهیلات کرده و بعد از آن با وجود اینکه هنوز وضعیت مشتری تسهیلات دریافت کننده مشخص نبوده پست بانک اقدام به امهال و اعطای فرصت جدید کرده و احتمال سوخت شدن تسهیلات را بالا برده است.


نظر حسابرس در گزارش صورت های مالی شش ماهه منهتی به 31 شهریور 1402 :
-بابت تسھیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی و غیردولتی (یادداشت ھای توضیحی 28 و 29) جمعا مبلغ 202ر15 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حساب ھا منظور شده است. طبقھ بندی حساب ھای مذکور و احتساب کاھش ارزش مطالبات به درستی صورت نگرفته است. وثایق تسھیلات عمدتا شامل چک و سفته بوده که از کفایت لازم برخوردار نیست و از سوی دیگر برخی از مطالبات بانک بدون ارزیابی مجدد از وضعیت مشتری، وضعیت بازار و درمواردی بدون دریافت درصدی از اصل و سود متعلقه امھال و تمدید گردیده و به عنوان تسھیلات جاری طبقھ بندی و درآمد مربوط شناسایی شده که از این بابت کاھش ارزش بیشتر بابت مبالغ انتقال یافته به طور کامل محاسبه نشده است. تعدیل حساب ھا بابت موارد فوق ضروری است، لیکن تعیین تعدیلات قطعی مبلغ آن در شرایط حاضر به دلیل وجود نارسایی در سیستم ھای اطلاعاتی و ارزش وثایق در مقاطع زمانی مختلف و حجم انبوه اطلاعات، برای این سازمان میسر نیست.

از اقدام دیگر پست بانک باید به موضوع مالیاتی بانک اشاره کرد.حسابرس بانک اعلام کرده است که پست اقدام به اعمال همه اقدامات در خصوص مالیات نکرده و به دلیل اعتراضی که کرده درصورت های مالی رقم واقعی مالیات را منعکس نکرده که می تواند برای سهامدار بانک موضوع مخدوشی باشد.

نظر حسابرس در گزارش صورت های مالی شش ماهه منتهی به 31 شهریور1402:
-مالیات عملکرد سال ھای 1398 و 1400 بانک به شرح یادداشت توضیحی ،41-1 بر اساس برگ ھای تشخیص صادره جمعا مبلغ 088ر2 میلیارد ریال تعیین شده که از این بابت مبلغ 471ر1 میلیارد ریال پرداخت شده و به دلیل اعتراض بانک، بابت بخش پرداخت نشده بدھی در حساب ھا منظور نگردیده است. ضمنا برای سال مالی قبل و دوره مورد گزارش بدھی مالیاتی بر اساس سود ابرازی در حساب ھا منظور گردیده، لیکن با توجه به رویه سازمان امور مالیاتی بدھی لازم از این بابت در حساب ھا لحاظ نشده است. علاوه بر آن مالیات عملکرد شرکت فرعی صرافی فراز اعتماد برای سال ھای 1397 و 1400 بر اساس برگ ھای تشخیص صادره جمعا مبلغ 402 میلیارد ریال تعیین گردیده، لیکن به دلیل اعتراض شرکت نسبت به آن، از این بابت صرفا مبلغ 109 میلیارد ریال پرداخت و بدھی در حساب ھا منظور شده است. ھمچنین با توجه به یادداشت توضیحی،41-3-4 بابت مالیات موضوع بند (پ) ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بابت سال 1396 مبلغ 350 میلیارد ریال مطالبه گردیده که به دلیل اعتراض بانک،
بدھی در حساب ھا منظور نشده است. مضافا بابت مالیات موضوع تبصره 5 ماده 4 قانون جھش تولید مسکن، تا 31 شھریور 1401 مبلغ 284ر4 میلیارد ریال مطالبه شده است.
تعدیل صورت ھای مالی بابت موارد فوق ضروریست، لیکن تعیین میزان آن در حال حاضر، برای این سازمان امکان پذیر نمی باشد

پست بانک بدون توجه به سهامداران خود که 85میلیون شهروند ایرانی هستند چرا که این شرکت دولتی است و خصوصی نیست تا بتواند فقط حقوق سهامداران را به خطر بیاندازد بلکه متعلق به دولت و مردم ایران است.


در نگاه اول شاید این اقدامات مهم نباشد ولی باید توجه داشت که هر اقدام یک شرکت دولتی و بورسی یعنی اطلاعات مخدوش به 85 میلیون ایرانی و همچنین هزاران سهامدار بانک که از اطلاعات دقیق و شفاف محروم شده و اطلاعات مخدوشی به انان ارائه شده است.

*****************

این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ پست بانک ایران استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول