به مناسبت سالروز تولد زنده یاد مرتضی حنانه آهنگساز سریال هزاردستان + فیلم


به مناسبت سالروز تولد زنده یاد مرتضی حنانه آهنگساز سریال هزاردستان + فیلم

به گزارش رکنا، مرتضی حنانه زادهٔ ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی بود.وی پس از فارغ التحصیلی رشته موسیقی در ایتالیا به ایران بازگشت و به تدریس سازبندی و اداره کلاس...

به گزارش رکنا، مرتضی حنانه زادهٔ ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی بود.وی پس از فارغ التحصیلی رشته موسیقی در ایتالیا به ایران بازگشت و به تدریس سازبندی و اداره کلاس هورن در هنرستان موسیقی مشغول شد. مرتضی حنانه علاوه بر تدریس سازبندی، به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو ایران در آمد و در این دوره توانست ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی پایه‌گذاری کند. در سال‌های پایانی دهه چهل با توجه به تجربه‌های سینمایی ای که در ایتالیا اندوخته بود به موسیقی فیلم روی آورد و آثار بی نظیری در این زمینه خلق کرد.

مهم ترین اثر مرتضی حنانه

اثر کاپریس برای پیانو و ارکستر مهم ترین اثر مرتضی حنانه است که به مدت ۳۰ سال مبنای موسیقی چندصدایی ایران بود. او همچنین درباره نسبت دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی و ساختار آن پژوهش می کرد و با تحلیل در ریشه واژه‌های موسیقی و پرده‌بندی سازهای ایرانی و همچنین مقایسه موسیقی روم و یونان با موسیقی ایرانی به ساختار و ردیف موسیقی ایران روی آورد. او نتیجه پژوهش خود را در کتابی به نام گام‌های گم‌شده گردهم آورد. سرانجام حنانه در ۲۴ مهر ۱۳۶۷ پس از گذراندن یک دوره بیماری از دنیا رفت و در کرج به خاک سپرده شد.


به مناسبت سالروز تولد زنده یاد مرتضی حنانه آهنگساز سریال هزاردستان + فیلم

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حمله وندالیست ها به آثار تاریخی ایران + فیلم