نقدینگی سرگردان چگونه مهار می‌شود؟


نقدینگی سرگردان چگونه مهار می‌شود؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت که نقدینگی سرگردان در اقتصاد می‌تواند با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مهار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرشید پورحاجت در رابطه با مزیت صندوق‌های زمین و ساختمان و املاک و مستغلات بر بازار مسکن، اظهار کرد: در حال‌حاضر یکی از مشکلات اساسی حوزه مسکن بحث کمبود نقدینگی بنگاه‌های تامین مسکن است، زیرا دیگر ابزارهای سنتی همچون بانک‌ها به سبب محدودیت‌های متعدد امکان تزریق نقدینگی به این صنعت را ندارند.

وی افزود: ابزار پیش فروش نیز که از ۱۲ سال گذشته به واسطه قانون پیش‌فروش ساختمان در حال اجرا است، دیگر اثرگذاری لازم را ندارد بنابراین، اقدام اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در کنار صندوق‌های زمین و ساختمان می‌تواند به سبب تجمیع نقدینگی، روند تامین مالی بنگاه‌های ساخت مسکن را تسریع بخشد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در ادامه گفت: صندوق‌های املاک و مستغلات و زمین و ساختمان باید به‌نوعی طراحی و توزیع شوند که تمام بنگاه‌های اقتصادی بتوانند از آن به منظور تسریع در روند ساخت مسکن بهره‌مند شوند.

پورحاجت در ادامه با بیان این که نقدینگی سرگردان در اقتصاد می‌تواند با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مهار شود، افزود: باید با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش کرد تا ابزارهای تامین مالی حوزه مسکن به منظور جذب نقدینگی و مشارکت حداکثری مردم افزایش یابد زیرا کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و اکنون بهترین مسیر برای کنترل نقدینگی بازار سرمایه است.

حرکت نامتوازن بازار مسکن با شرایط تورمی

وی با اشاره به شرایط رکودی بازار مسکن، تصریح کرد: داده‌های اقتصادی نشان از شرایط رکود در بازار مسکن و حرکت نامتوازن این صنعت با شرایط تورمی دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با اشاره به این که قیمت مسکن کاهش نیافته بلکه با تدابیر صورت گرفته از افزایش نرخ آن جلوگیری شده، بیان کرد: سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران می‌بایست در راستای بهبود حوزه مسکن برنامه‌ریزی‌های مدون و تدابیری را در نظر گیرند.

پورحاجت در پایان گفت: بازار مسکن اکنون به سبب سهم پایین از کیک اقتصاد شرایط مناسبی ندارد. از این رو، دولت، مجلس، وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌ها و نهادهای مربوطه باید اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت این بخش انجام دهند.

منبع : سنانیوز
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا