تغییرات بیولوژیکی که در کودکان متولد شده در دوران کرونا دیده می‌شود


تغییرات بیولوژیکی که در کودکان متولد شده در دوران کرونا دیده می‌شود

پژوهشی نشان داده قرنطینه های دوران همه گیری کرونا منجر به شکل گیری تغییرات جالب توجهی در بدن نوزادان متولد شده در این دوره شدند، تغییراتی که ممکن است آن ها را در برابر بیماری ها و آلرژی ها ایمن کرده باشد.

محققان ایرلندی در پژوهش خود پی بردند کودکانی که در دورانی که دنیا به دلیل همه گیری کرونا تحت قرنطینه قرار گرفته بود، از میکروبیوم روده ی متفاوتی برخوردارند. میکروبیوم روده، ترکیبی از باکتری های مفید و مضر در روده ها است که به فرآیند گوارش کمک می کند، باکتری های مضر را از میان می برد و به کنترل دستگاه ایمنی بدن کمک می کند.

پژوهش محققان ایرلندی نشان داده نوزادان متولد شده در دوران قرنطینه ی همه گیری کرونا از میکروبیوم مفیدتری برخوردار بودند.

محققان پی بردند همین امر سبب شد تا در این نوزادان، احتمال ابتلا به آلرژی، از جمله حساسیت های غذایی، در مقایسه با نوزادان متولد شده پیش از دوران همه گیری کرونا، کمتر باشد.

نوزادان متولد شده در دوران قرنطینه ی همه گیری کرونا به آنتی بیوتیک کمتری هم برای درمان شدن بیماری های خود نیاز پیدا می کردند.

محققان به بررسی نمونه ی مدفوع ۳۵۱ نوزاد ایرلندی متولد شده در ۳ ماه نخست همه گیری کرونا، از مارس تا مه ۲۰۲۰ پرداختند و آن ها را با نمونه مدفوع نوزادان متولد شده پیش از همه گیری کرونا مقایسه کردند.

محققان همچنین اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، محیط خانه و سلامت این نوزادان را نیز جمع آوری کردند.

نمونه های مدفوع این نوزادان در زمان های مختلفی جمع آوری شدند.

محققان متوجه شدند نوزادان متولد شده در دوران کرونا، بعد از تولد از میکروبیوم مادرزادی مؤثری برخوردار بودند، چیزی که می تواند همچون سدی دفاعی در برابر بیماری های مرتبط با آلرژی عمل کند.

نامناسب بودن میکروبیوم روده می تواند منجر به بروز حساسیت های غذایی شود.

نرخ ابتلا به آلرژی در میان نوزادان متولد شده در دوران کرونا پایین تر بود. نزدیک به ۵ درصد از این نوزادان در یک سالگی دچار نوعی حساسیت غذایی شدند، در حالی که این میزان در مورد نوزادان متولد شده پیش از همه گیری کرونا ۲۲/۸ درصد بود.

محققان می گویند در دوران کرونا، مادران در دوره ی بارداری میکروب های مفیدی را به فرزند خود انتقال داده بودند و نوزادان آن ها پس از تولد هم از محیط پیرامون خود میکروب های دیگری دریافت کرده بودند.

این پژوهش همچنین نشان داد نوزادان متولد شده در دوران قرنطینه ی همه گیری کرونا به میزان کمتری دچار عفونت شده بودند، چون در معرض میکروب و باکتری قرار نداشتند.

این بدان معنی است که این نوزادان به آنتی بیوتیک کمتری هم نیاز پیدا کرده بودند و از آنجایی که آنتی بیوتیک باکتری های مفید را هم از بین می برد، این امر منجر به برخورداری این نوزادان از میکروبیومی بهتر شده بود.

تغییرات بیولوژیکی که در کودکان متولد شده در دوران کرونا دیده می‌شود

نوزادان متولد شده در دوران قرنطینه ی همه گیری کرونا همچنین مدت زمان بیشتری شیر مادر مصرف کرده بودند که آن ها را از فواید بیشتری برخوردار کرده بود.

از میان نوزادان متولد شده در دوران کرونا، تنها ۱۷ درصد، تا یک سالگی به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کرده بودند.

این در حالی است که ۸۰ درصد از نوزادان متولد شده پیش از همه گیری کرونا، تا رسیدن به ۱۲ ماهگی، آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند.

پروفسور جاناتان هوریهین، از دست اندرکاران این پژوهش می گوید: «این تحقیق بُعد جدیدی از تأثیر ایزوله سازی اجتماعی در نخستین سال های زندگی بر میکروبیوم روده را آشکار می سازد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم