درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟


درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید درماتیت رکودی وریدی نوعی بیماری پوستی است که به خاطر تجمع خون در پاها و قسمت تحتانی بدن به وجود می‌آید به این دلیل که وریدها درست کارشان را انجام نمی‌دهند. اگزما وریدی در اثر فشار به پوست بروز می‌کند و باعث تغییر رنگ، بروز لکه‌های رنگی، درد، خارش و زخم می‌شود. با اتخاذ روش‌هایی که جریان خون در پاها را بهبود بخشیده می‌توانید این بیماری مزمن را مدیریت کنید.

درماتیت رکودی نوعی بیماری پوستی است که به خاطر گردش خون ضعیف و تجمع خون در قسمت تحتانی پاها باعث تغییر رنگ پوست و لکه‌های تیره رنگ پوستی می‌شود. درماتیت رکودی که به آن اگزما وریدی هم می‌گویند اختلالی است که با افزایش سن تشدید می‌شود، اما می‌تواند نشانه وجود بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا کلیوی باشد. نارسایی وریدی زمانی روی می‌دهد که دریچه‌های وریدی پا که خون را به سمت قلب برگردانده، ضعیف شده و نشت مایع به وجود می‌آید. این اتفاق باعث تشکیل و تجمع خون و آب در قسمت انتهایی پاها می‌شود. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با درماتیت رکودی، نشانه‌ها، علت و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. اگر دچار این عارضه هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست در ارتباط باشید.

درماتیت رکودی چیست؟

اگزما چیست؟ درماتیت رکودی یا درماتیت رکودی وریدی نوعی وضعیت است که در آن پوست (معمولا پاها) ملتهب شده یا ورم می‌کند. این نوع ورم پا با افزایش سن بدتر می‌شود. وریدها معمولا خون را به قلب فرستاده تا اکسیژن بیشتری دریافت کنند. در افراد مبتلا به درماتیت رکودی، وریدها قادر به برگرداندن خون از پاها به قلب نیستند. در نتیجه خون در قسمت انتهایی پاها جمع شده و باعث ورم، فشار و مشکلات پوستی خواهد شد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت
درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟مشاهده همه

علائم درماتیت رکودی

اگزمای رکودی از انواع بیماری های پوستی است که روی پاها و قسمت انتهایی بعد مچ پا تاثیر می‌گذارد. علاوه بر ورم مچ پا، نشانه‌های اولیه بروز این مشکل عبارتند از تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای مایل به نارنجی شبیه فلفل قرمز. زمانی که فشار و ورم باعث ترکیدن مویرگ‌ها شود این لکه‌ها به وجود می‌آیند. سایر علائم درماتیت رکودی عبارتند از:

  • لکه‌های قرمز رنگ در پوست افراد با تناژ پوستی روشن و قهوه‌ای، بنفش و خاکستری در افراد با رنگ پوست تیره
  • خارش پوست (خارش بدن از چیست؟)
  • پوسته پوسته شدن
  • خشکی پوست
  • حس سنگینی یا درد بعد از ایستادن یا نشستن طولانی
  • ریسک بیشتر درماتیت تماسی

اگر درماتیت رکودی درمان نشود، ورم از مچ پا به قسمت ساق رسیده و پوست براق می‌شود. زخم‌های باز زیر و روی پاها ظاهر شده و خونریزی و ترشح دارند و بعد از درمان رد زخمشان باقی می‌ماند. درماتیت رکودی شدید باعث اختلال و تغییرات پوستی دائمی می‌شود از جمله ضخیم و کلفت شدن پوست، تغییر رنگ و تیرگی پوست، ظاهر تاول مانند و جوش جوشی.

علت درماتیت رکودی

درماتیت رکودی وریدی زمانی روی می‌دهد که خون در قسمت انتهایی پاها جمع شود. این انباشته شدن خون می‌تواند به خاطر نارسایی مزمن وریدی باشد. وریدها منبسط شده و دریچه‌هایی دارند که خون را در جهت درست به جریان می‌اندازد. با افزایش سن این دریچه‌ها دیگر درست کار نمی‌کنند و وریدها به حالت بعد از منبسط شدن به جای اینکه خون را به قلب بازگردانند در خود نگه می‌دارند.

این تجمع خون در پاها می‌تواند به خاطر عمل جراحی یا آسیب دیدگی هم باشد. خون انباشته شده از عروق نشت کرده و از قسمت داخلی به پوست فشار می‌آورد. این فشار علت درماتیت رکودی است و باعث بروز علائم می‌شود. ورزش نکردن، بی‌تحرکی، نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، بارداری، چاقی و بیماری قلبی و رگ‌های واریسی از دیگر علل احتمالی درماتیت رکودی هستند.

پوستت ملتهب شده و خارش داری؟

برای بررسی علائم همین الان نوبت بگیر.

درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟

راه های تشخیص درماتیت رکودی

بعد از مشاهده علائم اولیه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه بالینی پاها و پوست بیمار به تشخیص درماتیت رکودی می‌رسد. از دیگر راه‌های تشخیص درماتیت رکودی عبارتند از:

تشخیص درماتیت رکودیتوضیحات
سونوگرافیجهت بررسی وجود لخته خون یا آسیب دیدگی عروق خونی در پاها
تست آلرژیجهت اطمینان از اینکه علائم پوستی به خاطر واکنش آلرژیک نباشند.
راه های تشخیص درماتیت رکودی

درمان درماتیت رکودی

روش‌های متعددی برای درمان اگزما رکودی وریدی وجود دارد که پزشک برای درمان و التیام پوست راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهد:
  • پانسمان مرطوب روی نواحی آسیب دیده
  • مصرف کرم و پمادهای موضعی
  • آنتی بیوتیک در صورت بروز عفونت طبق تجویز پزشک

درمان خانگی درماتیت رکودی

در کنار رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پزشک و مصرف داروهای تجویزی می‌توان از درمان خانگی درماتیت رکودی نیز کمک گرفت. روش‌های درمان خانگی این التهاب پوستی عبارتند از:

  • مصرف موضعی عصاره یا ژل آلوئه ورا روی نواحی ملتهب
  • استفاده از آبرسان یا کرم‌های مرطوب کننده حاوی اسید سالسیلیک
  • بالاتر نگه داشتن پاها در طول شبانه روز برای جلوگیری از انباشته شدن خون
  • پوشیدن جوراب‌های فشاری مخصوص جهت بهبود گردش خون

متن انگلیسی:
Chronic venous stasis dermatitis can cause infection if left untreated
ترجمه متن:
درماتیت وریدی مزمن در صورت عدم درمان می‌تواند باعث عفونت شود.

clevelandclinic

عوارض درماتیت رکودی

بی‌توجهی و عدم درمان به موقع و مناسب این بیماری باعث سرایت التهاب و ورم از مچ پا به ساق پا خواهد شد و کل پوست حالت فلس مانندی می‌گیرد. از عوارض احتمالی عدم درمان این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلولیت
  • زخم‌های وریدی درمان نشده
  • افزایش ریسک درماتیت تماسی آلرژیک
  • زخم‌های باز وریدی روی پا و زیر کف پا
  • لیپودرماتواسکلروز
  • خونریزی
  • ترشح
  • باقی ماندن اسکار زخم‌ها
درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟

رنگ پوست پات تغییر کرده و خارش داری؟ برای جلوگیری از عوارض مشاوره بگیر.

راه های پیشگیری از درماتیت رکودی

برای پیشگیری از درماتیت رکودی می‌توانید راه‌های زیر را دنبال کنید:

  • ورزش و فعالیت جسمی با نظر پزشک متخصص
  • بالا نگه داشتن پاها (بالاتر از قلب) مواقعی که نشسته‌اید.
  • مصرف لوسیون‌ها برای جلوگیری از خشکی پوست
  • به ازای هر یک ساعت نشستن یا ایستادن چند دقیقه راه بروید.
  • در صورت مشاهده تغییراتی مانند تیرگی پوست، قرمزی یا التهاب پوستی، حتما به پزشک مراجعه کنید.
درماتیت رکودی چیست و چه راه درمانی دارد؟در کنار رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پزشک و مصرف داروهای تجویزی می‌توان از درمان خانگی درماتیت رکودی نیز کمک گرفت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درماتیت رکودی وریدی نوعی بیماری پوستی است که به خاطر تجمع خون در پاها و قسمت تحتانی بدن به وجود می‌آید به این دلیل که وریدها درست کارشان را انجام نمی‌دهند. اگزما وریدی در اثر فشار به پوست بروز می‌کند و باعث تغییر رنگ، بروز لکه‌های رنگی، درد، خارش و زخم می‌شود. با اتخاذ روش‌هایی که جریان خون در پاها را بهبود بخشیده می‌توانید این بیماری مزمن را مدیریت کنید.

دارو درمانی، پانسمان‌های خاص و درمان خانگی می‌توانند به بهبود وضعیت پوستی کمک کنند. هر چند وقت یکبار پوستتان را چک کنید و در صورت هرگونه تغییر حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در صورت تایید ابتلا به این بیماری حتما درباره بهترین راه‌های کنترل علائم با متخصص پوست و مو صحبت کنید. بهتر است برای تشخیص علت مشکلات وریدی با متخصص قلب هم مشورت کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر قلب و عروق آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان