فرصت‌طلبی امارات برای دست‌اندازی بیش‌تر بر یمن


فرصت‌طلبی امارات برای دست‌اندازی بیش‌تر بر یمن

تجاوزات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و ادامه درگیری‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب فرصت طلایی برای امارات ایجاد کرد تا پایگاه‌های پیشرفته خود را در باب‌المندب و خلیج عدن احداث کند.

فرصت‌طلبی امارات برای دست‌اندازی بیش‌تر بر یمن

به گزارش راهبرد معاصر، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد امارات عربی متحده در حال احداث یک پایگاه مجهز هوایی و ضدموشکی در مجمع الجزایر «سقطری» در ورودی خلیج عدن است،


به‌عبارت دیگر، با تداوم هجوم رژیم صهیونیستی به غزه که باعث تداوم عملیات‌های انصارالله در دریای سرخ و ورودی خلیج عدن شده است، امارات بستر را مناسب دیده تا بیش از پیش جزایر یمن را تصرف و به پایگاه‌های اختصاصی خود تبدل کند.

شواهد نشان می‌دهد سرعت ساخت این پایگاه بسیار بالاست و ایالات متحده و متحدین آن نیز از این پایگاه حمایت خواهند کرد. نزدیک به یک ماه از شکل‌گیری آنچه ائتلاف ضدیمنی به‌فرماندهی آمریکا خوانده می‌شود، می‌گذرد و میان کشورهای حوزه خلیج فارس تنها «بحرین» در این ائتلاف حضور دارد؛ اما شواهد نشان می‌دهند امارات بیش‌ترین بهره‌برداری را از این فرصت می‌کند تا عملاً دومین پایگاه دریایی و هوایی خود را در جزایر یمنی احداث کند.

طبق تصاویر ماهواره‌ای که اکانت نظامی «ایکاد» منتشر کرده است، در جزیره «عبدالکوری» یمن از مجمع الجزایر سقطری واقع در خلیج عدن، امارات در حال احداث یک پایگاه نظامی بزرگ است که شامل «سامانه‌های راداری پیشرفته»، «سامانه‌های ضدهوایی و سپر موشکی» (مانند پاتریوت و گنبد آهنین) و... است، علاوه بر آن احداث «باند فرودگاه» و «اسکله پهلوگیری کشتی‌» نشان می‌دهد این پایگاه مورد استفاده نیروی هوایی و نیروی دریایی خواهد بود.

تصاویر نشان می‌دهد باند فرودگاه نظامی جزیره عبدالکوری کاملاً ساخته شده که طول آن سه کیلومتر و عرض آن 120 متر است، به این ترتیب حتی بزرگ‌ترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان مانند «لاکهید سی‌ـ‌5 گالکسی» (Lockheed C-5 Galaxy) و بمب‌افکن‌های B-1 می‌توانند از باند این فرودگاه برای عملیات‌های خود استفاده کنند، ضمن این‌که 4 برج برای پرواز هلی‌کوپترها کنار این باند پروازی پیش‌بینی شده است،


علاوه بر آن تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در بخشی از این پایگاه نظامی، اسکله دریایی در حال ساخت است و حداقل دو کشتی در حال حمل بار از بخش اصلی سقطری به این جزیره هستند، این نشان می‌دهد علاوه بر فرودگاه و پایگاه هوایی، پایگاه دریایی نیز قرار است در این جزیره احداث شود،


به این‌ها باید ساخت چند ساختمان را در حاشیه پادگان افزود، هنوز در مورد کارکرد این ساختمان‌ها اطلاع دقیقی وجود ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد خانه‌هایی برای نیروی کار حاضر در این پادگان بنا شده باشد، هم‌چنین در بخش دیگری از جزیره نیز شهرکی در حال ساخت است که تصور می‌شود مربوط به ساکنان اصلی جزیره باشد تا آنان را با دولت امارات همسو سازد.

جزیره عبدالکوری، دومین بزرگ‌ترین جزیره از مجمع الجزایر سقطری هست که مساحت آن حدود 133 کیلومترمربع می‌باشد، جمعیت آن تنها حدود 1400 نفر است و در زمره محروم‌ترین مناطق یمن به حساب می‌آمد. در گزارشی که نشریه محلی الایام در سال 2018 منتشر کرده است، اهالی این جزیره از نبود مدرسه، بیمارستان و... شکایت داشته‌اند! قطعاً در چنین بستری، ارائه خدمات از سوی امارات باعث اقبال جدی و همکاری گسترده محلی‌ها با ابوظبی می‌شود.

جزیره عبدالکوری، در فاصله اندکی از منطقه شاخ آفریقا و در ورودی خلیج عدن واقع شده است، فاصله آن از سواحل سومالی در شاخ آفریقا کم‌تر از 100 کیلومتر است، از طرف شمال هم دقیقاً به‌عنوان دروازه جنوبی خلیج عدن به حساب می‌آید. نکته قابل توجه است است که درست در سواحل شمالی خلیج و در ورودی دالان این خلیج نیز امارات پایگاه نظامی «الریان» را در حاشیه بندر «المکلا» احداث کرده است تا عملاً در هر دو سمت ورودی خلیج عدن دارای پایگاه نظامی باشد.

از طرف دیگر این پروژه را می‌توان گامی در مسیر سیطره نهایی امارات بر مجمع الجزایر سقطری و الحاق آن به سرزمین خود دانست(!)، رویدادی که گرچه از نظر جغرافیایی بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما دست‌کم بخشی از حاکمیت امارات با جدیت آن را دنبال می‌کند./ تسنیم


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن