رکوردزنی مجدد وال‏‏‌استریت با سوخت گزارش‏‏‌‏‏‌ شرکت‌ها


رکوردزنی مجدد وال‏‏‌استریت با سوخت گزارش‏‏‌‏‏‌ شرکت‌ها

دنیای اقتصاد -محمدامین مکرمی : روند صعودی بازار سهام آمریکا هفته گذشته نیز ادامه یافت و نماگرهای بورسی رکوردهای جدیدی را ثبت کردند. علاوه بر افت بازده اوراق خزانه و هیجان سرمایه‌گذاران درباره چشم‏‏‌انداز هوش مصنوعی، می‏‏‌توان از گزارش‏‏‌های درآمدی شرکت‌ها به عنوان یکی از محرک‌های اصلی تداوم رشد بازار نام برد.

رکوردزنی مجدد وال‏‏‌استریت با سوخت گزارش‏‏‌‏‏‌ شرکت‌ها

نماگر معیار S P ۵۰۰ روز جمعه با رشد ۰.۸درصدی به قله ۵‌هزار و ۱۳۷واحدی رسید و بازده هفتگی ۰.۹۵درصدی را ثبت کرد. قیمت سهام شرکت انویدیا (یکی از تامین‌‌‌کنندگان اصلی سخت‌‌‌افزار و نرم‌‌‌افزار موردنیاز برای توسعه هوش مصنوعی) نیز روز جمعه شاهد جهش ۴درصدی بود تا ارزش بازار این غول فناوری برای اولین‌‌‌بار از مرز ۲تریلیون دلار عبور کند.

براساس گزارش تحلیلی بلومبرگ، حتی با وجود اینکه معامله‌‌‌گران اکنون نگاه محتاطانه‌‌‌تری نسبت به شرایط اقتصاد کلان و زمان‌بندی کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو دارند، گزارش‌‌‌های فصلی خوب شرکت‌ها سرمایه‌گذاران را متقاعد کرده است تا پول‌‌‌های خود را وارد باز سهام کنند. صورت‌های مالی فصل چهارم ۲۰۲۳ حاکی از شرایط خوب سودآوری شرکت‌ها به‌رغم نگرانی‌ها درباره شرایط کلی اقتصاد است.

ترازنامه و حاشیه سود عملیاتی اغلب شرکت‌ها وضعیت مناسبی دارد و درآمد شرکت‌های بزرگ تکنولوژی رشد قدرتمندی داشته است. در عین حال، شرکت‌ها موفق شده‌‌‌اند هزینه‌‌‌های خود را کاهش دهند.

در مجموع می‌‌‌توان گفت شرکت‌های آمریکایی سال گذشته را در موقعیتی مستحکم به پایان بردند. به گفته مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، «رکود اقتصادی (مورد انتظار) رخ نداد و عملکرد پایانی بسیاری از شرکت‌ها بسیار خوب بوده و وضعیت شرکت‌ها مناسب است؛ موضوعی که در صورت سود و زیان آنها منعکس شده است.»

او ادامه داد که اگر همزمان با کاهش تدریجی نرخ بهره، شرکت‌ها بتوانند روند مثبت عملکردی خود را ادامه دهند، فضای کلی اقتصاد آمریکا بهتر نیز خواهد شد.

نکات برجسته

از منظر تحلیلگران بلومبرگ، تازه‌‌‌ترین گزارش‌‌‌های فصلی شرکت‌ها حاوی چند نکته قابل‌‌‌توجه است.

اول اینکه عملکرد شرکت‌ها فراتر از انتظار کارشناسان بوده است. بررسی گزارش‌‌‌های درآمدی شرکت‌های حاضر در شاخص S P ۵۰۰ نشان می‌دهد که شرکت‌ها در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ عملکردی درخشان داشته‌‌‌اند. در حالی که برآورد کارشناسان برای رشد درآمد شرکت‌ها در فصل چهارم ۱.۲‌درصد بود، گزارش‌‌‌ها حاکی از رشد چشمگیر تقریبا ۸درصدی این شاخص مهم است.

روند سودآوری بهتر از انتظار شرکت‌ها تا حد زیادی به جبران اثر منفی عدم‌قطعیت‌‌‌های اقتصادی بر بازار سهام کمک کرده است. طی دوماه گذشته، معامله‌گران انتظار خود برای زمان آغاز کاهش نرخ بهره را تعدیل کرده‌‌‌اند. کاهش امید سرمایه‌گذاران در آغاز سال به تسهیل زودهنگام سیاست پولی بانک‌مرکزی آمریکا، وال‌‌‌استریت را در شرایط نامساعدی قرار داد تا اینکه با انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها ورق برگشت و بازار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت.

براساس داده‌‌‌های بلومبرگ، ۷۶‌درصد شرکت‌ها عملکردی بهتر از انتظار تحلیلگران داشته‌‌‌اند؛ اتفاقی که باعث شده فعالان وال‌‌‌استریت با اطمینان خاطر به خرید سهام روی آورند. ‌

نکته قابل‌‌‌توجه بعدی، لیدری سهام شرکت انویدیا در میان غول‌‌‌های تکنولوژی است. گزارش درآمدی این شرکت یکی از نقاط برجسته فصل انتشار صورت‌های مالی وال‌‌‌استریت بود.

رشد درآمد این شرکت فراتر از انتظارات بود و گزارش انویدیا درباره چشم‌‌‌انداز سودآوری شرکت، نگرانی‌ها در مورد احتمال افت رشد هوش مصنوعی در آینده نزدیک را رفع کرد. این شرکت همچنین بیشترین رشد درآمدی را در میان هفت غول فناوری آمریکا ثبت کرد و توانست به همراه سایر بزرگان تکنولوژی به بهبود عملکرد کلی شرکت‌های حاضر در شاخص معیار بورس آمریکا کمک شایانی کند.

سود هفت غول فناوری آمریکا در فصل چهارم سال گذشته ۵۹‌درصد رشد داشت، در حالی که سود سایر شرکت‌های بورسی در همین بازه شاهد افت ۱.۶درصدی بود. نکته آخر بهبود کلی حاشیه سود شرکت‌ها در فصل چهارم سال است. البته این بهبود شامل همه شرکت‌ها نشده است. در میان شرکت‌های S P ۵۰۰، حاشیه سود عملیاتی ۴۵‌درصد شرکت‌ها بهتر از انتظار بوده است. بسیاری از شرکت‌ها اعلام کرده‌‌‌اند که توانسته‌‌‌اند با افزایش کارآیی و به‌ویژه تعدیل نیروهای اضافی، هزینه‌‌‌های خود را کاهش دهند.

به گفته یک مدیر ارشد سرمایه‌گذاری، «شرکت‌ها به‌درستی متوجه شده‌‌‌اند که تعدیل کارکنان اضافه و تمرکز بر کارآیی و حاشیه سود، آن چیزی است که بازار سهام می‌‌‌پسندد.» او افزود: «شرکت‌هایی که این کار را انجام دادند، پاداش خوبی دریافت کردند.»

در آخر باید اشاره کرد که این شرایط مطلوب شامل همه بازارهای مالی بین‌المللی نشده است. به عنوان مثال، شرکت‌های اروپایی در زمینه سودآوری از همتایان آمریکایی خود عقب افتاده‌‌‌اند. به گفته استراتژیست‌‌‌های موسسه مالی جی‌پی‌مورگان، سود شرکت‌های حاضر در شاخص معیار بورس اروپا در سه‌ماهه پایانی سال قبل ۱۱‌درصد کاهش یافته است. این امر بیشتر ناشی از ضعف اقتصاد کشورهای اروپایی و همچنین بهبود ضعیف اقتصاد چین (به عنوان بازاری مهم برای شرکت‌های معدنی، خودروسازان و تولیدکنندگان کالاهای لوکس اروپایی) بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک