چالش بحرانی نظام سلامت: مهاجرت سالانه 2700 پرستار از ایران


چالش بحرانی نظام سلامت: مهاجرت سالانه 2700 پرستار از ایران

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد سالانه بیش از ۲۷۰۰ نفر پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است، گفت: جامعه پرستاری جزو ارزشمندترین نیرو‌های حوزه سلامت هستند و در همین راستا بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که در دو سال گذشته ۱۶هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده، اما در استخدام نیرو‌های جدید رشد آنچنانی نداشته‌ایم، گفت: سالانه بیش از ۲۷۰۰نفر پرستار مهاجرت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، محمدتقی جهانپور؛ رئیس کل سازمان نظام پرستاری امروز در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که با توجه به سختی و دشواری کار پرستاران همه مسئولین موظف هستند که توجه بسیار ویژه به جامعه پرستاری داشته باشند و در بحث تقویت جامعه پرستاری نیز بار‌ها مقام معظم رهبری تاکید کردند که رفع کمبود نیروی پرستاری و امنیت شغل پرستاری و رفاه و معیشت پرستاران در دستور کار مسئولین باشد.

وی افزود: در دو سال گذشته ۱۶ هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده، اما متاسفانه در بحث استخدام نیرو‌های جدید در بدنه نظام سلامت رشد آنچنانی نداشته‌ایم همچنین در پذیرش کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما ۱۵ هزار پرستار برای استخدام سالانه نیاز داریم؛ هم‌اکنون میزان پذیرش دانشجوی پرستاری ۱۰۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی است که تقاضا داریم پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پرستاری بیش از گذشته رشد داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد سالانه بیش از ۲۷۰۰ نفر پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است، گفت: جامعه پرستاری جزو ارزشمندترین نیرو‌های حوزه سلامت هستند و در همین راستا بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین است.

وی گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از ۱۵۹ هیئت مدیره در سراسر کشور به همراهی سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت به مردم است و بیش از ۲۷۰ هزار نفر از پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری و دارای شماره نظام پرستاری هستند.

جهانپور خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: گفتمان و رویکرد دوره ششم تعامل و همیاری است و اعتقاد داریم اگر با وزارت بهداشت این همکاری ادامه یابد ارتقای سلامت مردم به کیفیت ارائه خدمات پرستاری رخ خواهد داد، امیدواریم شما در بحث مطالبات جامعه پرستاری به‌ویژه در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که چالش‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده دستوراتی بفرمایید تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم.

چالش بحرانی نظام سلامت: مهاجرت سالانه 2700 پرستار از ایران

وی با بیان این که مطالبه دیگر همکاران این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد؛ گفت: خصوصاً در مناطق کم برخوردار این مشکل بیشتر بود، زیرا بسیاری از بیمارستان‌های کوچک مانند بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابه که افتتاح شده‌اند زیان‌ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کم‌برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲ کا و ۳ کا محاسبه شود.

وی با اشاره به مبلغ پایین پرستاران اظهار کرد: اضافه کار در بیمارستان‌های دولتی ۲۰ هزار تومان و در نیرو‌های مسلح و تامین اجتماعی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است و خواهش ما این است که بحث اضافه کار که افزایش آن در معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است مورد پیگیری قرار بگیرد.

جهانپور تصریح کرد: موضوع بعدی بحث فوق‌العاده خاص است که درخواست داریم که از محل درآمد‌های اختصاصی و منابع داخلی، به پاس زحمات ارزشمند همه همکاران در نظام سلامت به ویژه همکارانی که در دوران کرونا جانفشانی کردند فوق العاده خاص برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز پرستاران عزیزی که در ایام کرونا جانفشانی کردند و نیرو‌های طرحی بودند با بی‌مهری کامل از دانشگاه‌های کشور به دلیل اتمام دوران طرح اخراج شدند و پیشنهاد ما این است که سقف ۶۶ ماه در کل کشور با اولویت مناطق محروم برداشته شود و تعداد افرادی که در دوران کرونا فعال بودند مشخص شود تا بتوانند در قالب نیروی طرحی ادامه کار بدهند. همچنین خواهش داریم که پرستاران مشمول طرح ساماندهی کارکنان دولت شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نمونه سوالات علوم اول دبستان همه فصلها