اعتراف نخست وزیر سابق اسرائیل درباره مردم فلسطین/ باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند


اعتراف نخست وزیر سابق اسرائیل درباره مردم فلسطین/ باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند

اقتصادنیوز: ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید: فلسطینی‌ها، باید کشور خود را داشته باشند، باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و هر چه زودتر، بهتر.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ فرید زکریا، خبرنگار سی.ان.ان به ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: سیاست آمریکا در مورد جنگ غزه ناگوار، ناکارآمد و غیراخلاقی بوده است. تصویر مقامات آمریکایی که دستان خود را در مورد تلفات غیرنظامیان فشار می‌دهند و در عین حال سلاح‌های بیشتری را ارائه می‌دهند، وحشتناک است. تصویر رئیس‌جمهور ایالات متحده که برای توصیف بمباران‌های اسرائیل از کلماتی مانند «بی‌تفاوت» و «زیاد» استفاده می‌کند، حکایت از ضعف و انفعال دارد. بخشی از مشکل این است که بایدن در اعتماد به دولت اسرائیل به نتانیاهو اعتماد می‌کند، کسی که می‌داند چگونه با رؤسای جمهور آمریکا به طور ماهرانه رفتار کند و این کار را برای دهه‌ها انجام داده است. این بار بی بی (نتانیاهو) از بایدن پیشی گرفت، مانور داد و از او پیشی گرفت. اما مشکل فراتر از بی بی است. اسرائیل در تروما است. بسیاری از اسرائیلی‌ها سیاست‌هایی را تحریم می‌کنند که عمیقاً از آن پشیمان خواهند شد. در حال حاضر حدود 30 هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند که بخش بزرگی از آنها کودک هستند. از هر چهار نفر یک نفر در آستانه قحطی قرار دارد و تقریباً همه به کمک‌های غذایی وابسته هستند.

زکریا افزود: اسرائیل می‌گوید هدفش نابودی کامل حماس است. شما می‌توانید شبه نظامیان حماس را بکشید. می‌توانید زیرساخت‌های آن را ریشه کن کنید. اما شما نمی‌توانید حماس را به طور کامل نابود کنید زیرا حماس واقعا یک ایده است. این ایده که مقاومت مسلحانه تنها راهی است که فلسطینیان به حقوق خود دست پیدا می‌کنند. برای شکست دادن این ایده، به ایده بهتری نیاز دارید. راهی برای نشان دادن این که اقدام و همکاری بدون خشونت منجر به زندگی بهتر برای فلسطینی‌ها و امنیت پایدار برای هر دو ملت می‌شود.

خبر مرتبط
پیشگویی عجیب ایهود المرت از پایان جنگ

​ اقتصادنیوز : نخست وزیر پیشین اسرائیل تاکید کرد که این رژیم از شکست حماس همچنان دور است و روزهای دشواری را پیش رو خواهد داشت.

المرت در پاسخ به زکریا در مورد ائتلاف فعلی که پشت سر نتانیاهو است و این جنگ و حتی رژیم صهیونیستی را اداره می‌کند، می‌گوید: من فکر می‌کنم که آنها پشت سر بی بی نیستند. آنها جلوتر از او هستند. آنها در مقابل او هستند. آنها گروهی از یهودیان، اسرائیلی هستند که به «اسرائیل بزرگ» اعتقاد دارند. آنها بر این باورند که کرانه باختری باید بخشی از اسرائیل باشد، نه فقط به صورت عملی، بلکه به طور رسمی. جوانان را تحریک می‌کنند، گروهایی بسیار تهاجمی و خشن از جوانان که سعی دارند شرایط جدید زندگی متفاوت را به ساکنان کرانه باختری، یعنی فلسطینیان تحمیل کنند. کسانی که به فلسطینی‌های بی‌گناه و غیر درگیر حمله می‌کنند و اموالشان را می‌سوزانند و گاهی سعی می‌کنند آنها را مثله کنند، مستقیماً به طور صریح و علنی توسط وزیر امنیت ملی دولت اسرائیل و وزیر دارایی حمایت می‌شوند. وزیری که از سوی دولت نیز مسؤولیت شهرک‌ها را بر عهده دارد. پس این فرد پشت نتانیاهو نیست. در مقابل او است، جلوتر از او، مورد حمایت او بوده و از ابتدای این دولت توسط او مجاز به هر کاری بوده است و من فکر می‌کنم که این یک خطر بسیار جدی برای اسرائیل است.

المرت تاکید کرد: فلسطینی‌ها، آنها باید کشور خود را داشته باشند، باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و هر چه زودتر، بهتر. اما واقعیت این است که برای این پنج میلیون، شش میلیون، هفت میلیون فلسطینی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. دولت اسرائیل هیچ برنامه‌ای ندارد. و این چیزی است که به نظر من بسیار مهم است. یک روز ما حماس را نابود خواهیم کرد، خوب؟ بعد؟ حماس نباشد با هفت میلیون فلسطینی در غزه و در کرانه باختری می‌خواهیم چه کار کنیم؟ آیا ما می‌خواهیم به اشغال ادامه دهیم و حق تعیین سرنوشت را از آنها سلب کنیم؟ محدود کردن آزادی حرکت و آزادی بیان، حق رای؟ ما باید به خودمان پاسخ دهیم که بعد از آن چه؟ ما چه میخواهیم؟ ادامه این جنگ‌ها برای همیشه، یا اطمینان از اینکه ما دارای قدرت هستیم، اما در عین حال آماده هستیم که به فلسطینی‌ها اجازه دهیم در کنار دولت اسرائیل زندگی کنند.

خبر مرتبط
ایهود المرت «نتانیاهو را با خاک یکسان کرد / درخواست فوری درباره آتش‌بس غزه

ایهود المرت خواستار آتش‌بس فوری در غزه و حذف نخست‌وزیر اسرائیل شد.

وی افزود: ما می‌توانیم با آنها کار کنیم، رابطه‌ای بین دو ملت ایجاد کنیم که ما را از جایی که برای مدت طولانی بودیم دور کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه