زنده می‌ماند حتی اگر سرش را قطع کنید


زنده می‌ماند حتی اگر سرش را قطع کنید

سوسک‌ها به خاطر سرسختی‌شان شهرت دارند و خیلی‌ها از سوسک ها به‌عنوان یکی از محتمل‌ترین موجوداتی که بعد از جنگ‌های هسته‌ای در زمین باقی خواهند ماند، یاد می‌کنند. حتی برخی‌ها مدعی هستند که سوسک‌ها می‌توانند بدون سر زندگی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، فقط بحث این نیست که بدن این جانداران بدون سر زنده می‌ماند؛ طبق گفته کانکل، سر جدا شده این حشرات هم به تنهایی به حیاتش ادامه داده، رشد می‌کند، شاخک‌هایش را برای چند ساعت به عقب و جلو تکان می‌دهد تا اینکه انرژی‌اش تمام شود. اگر به سر جدا شده یک سوسک مواد مغذی برسد و در یخچال نگهداری شود، حتی می‌تواند برای زمان بیشتری دوام بیاورد.

مهمترین نکته اینجاست که بریده شدن سر انسان، منجر به از دست رفتن خون و کاهش فشار خون در بدن ما می‌شود که این به معنای عدم انتقال اکسیژن و تغذیه به بافت‌های حیاتی ما خواهد بود. کانکل دراین باره گفته:« با بریده شدن سر انسان، تا حد مرگ خونریزی خواهید داشت.»

به علاوه انسان از طریق دهان و بینی نفس می‌کشد و مغز، این عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند. در نتیجه با بریده شدن سر انسان، تنفس متوقف خواهد شد. به علاوه، انسان بدون سر، قادر به غذا خوردن نخواهد بود و حتی در صورت زنده ماندن در اثر بریدن سرش، از گرسنگی خواهد مرد.

ولی ماجرای فیزیولوژی سوسک‌ها به نحو دیگری است. فشار خون در بدن سوسک‌ها مثل ماانسان‌ها نیست. کانکل دراین باره گفته:« سوسک‌ها برخلاف انسان‌ها، شبکه عظیمی از رگ‌های خونی یا مویرگ‌های کوچکی که برای جریان خون در آنها به فشار بالای خون نیاز است، ندارند. سوسک‌ها یک سیستم گردش خون باز دارند که فشار خون در آن بسیار کمتر است.»

او ادامه داد:« در نتیجه وقتی سر سوسک جدا می‌شود، معمولا خون در گردن‌شان لخته شده و هیچ خبری از خونریزی غیرقابل کنترل نخواهد بود.»

در «آیا سوسک می‌تواند بدون سر زندگی کند؟» بیشتر درباره این ماجرای شگفت‌انگیز بخوانید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1880293

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ خلاصه بازی تاتنهام 2 - آرسنال 3