عذر بدتر از گناه آلمان


عذر بدتر از گناه آلمان

روز گذشته صدر اعظم آلمان با اعتراف ضمنی به صحت نوار منتشر شده توسط سردبیر راشا سگودنیا درباره تلاش به تحویل موشک جهت هدف قرار دادن کریمه اظهار داشت که دستور تحقیق در این باره را صادر کرده است.

از سوی دیگر وقتی یکی از خبرنگاران از آقای لاوروف درباره احتمال ارسال نیروهای فرانسوی برای کمک به اوکراین سوال کرد، وزیر خارجه روسیه با پوزخندی معنا دار به او لبخند زد.
در واقع لبخند آقای لاوروف به معنای آن بود که حضور یا عدم حضور نیروهای فرانسوی در جنگ تاثیری نخواهد داشت ویا آیا تا به حال فرانسوی ها حضور نداشتند که حالا روسیه بخواهد دلواپس حضورشان باشد؟
از ابتدا هم اعضای ناتو هر آنچه از تسلیحات و نیرو در اختیار داشتند در اختیار اوکراین قرار دادند و هنوز هم قرار می دهند و همه در جریان هستند که هم نیروهای ناتو هستند که جبهه های جنگ بر علیه روسیه را اداره می کنند هم همین نیروها هستند که هر روز شکست می خورند و عقب نشنینی می کنند.
عملا می توان گفت دیگر جبهه های جنگ در اختیار اوکراینی ها نیست.
مضاف بر اینها ناتو هر آنچه تسلیحات در چنته داشته در اختیار اوکراین قرار داده و تحویل دادن چند صد موشک آلمانی دیگر نمی تواند تاثیری روی روند شکست های نیروهای اوکراینی و ناتو داشته باشد.
این ماجرا شبیه تانک های لئوپارد که آلمان اظهار داشته بود تحویل اوکراین خواهد داد می باشد.
یک هیاهوی آنچنانی راه انداختند که قرار است چه شود اما در نهایت تانک و سلاح های آنها رفتند کنار تانک ها و سلاح های آلمانی و انگلیسی و فرانسوی و...
پس مساله این نیست که سلاح ارسال کنند یا نه آنها هر چه می توانستند تا به حال ارسال کردند اما بحث در این است که کدام یک از این کشورها می خواهند در تعرض به خاک روسیه سهیم باشند.
از نظر قوانین و مقررات بین الملل تامین سلاح برای کشوری با هدف استفاده آن در خاک کشوری دیگر خود به نوعی شراکت در تعرض به کشور دیگری به حساب می آید و آنوقت کشوری که به آن تعرض شده حق دارد واکنش نشان دهد.
بگذارید مساله را مقداری بازتر کنیم.
ممکن است کشوری بیاید به کشور دیگری اسلحه بفروشد، برای اینکه نامی از کشوری نبریم مثلا کشور 1 سلاحی به کشور 2 بفروشد و به یکباره کشور 2 از آن سلاح بر علیه کشور 3 استفاده کند.
کشور شماره یک مسئولیتی درباره اینکه کشور دوم سلاح را بر علیه کشور ثالثی استفاده کرده ندارد، چرا که این سلاح ها را به قصد استفاده از آن بر علیه کشور خاصی نفروخته.
اما در صورتی که مشخص شود این سلاح ها را به قصد استفاده بر علیه کشور ثالث فروخته و یا تحویل داده آنوقت شریک در آن عملیات بر علیه کشور ثالث به حساب می آید.
این شرایط در باره طرفی که در در حال دفاع از خاک خود می باشد و برای استفاده در خاک خود از آن سلاح ها استفاده می کند صدق نمی کند.
حال اگر مثلا سلاح های ناتو درون خاک اوکراین استفاده شود طبق همان مقررات بین المللی دفاع باز هم مسئولیتی بر عهده تحویل دهندگان اسلحه نیست اما در صورتی که بر علیه خاک روسیه استفاده شود آنها متحمل مسئولیت می باشند.
حتی این ماجرا می تواند در حد مشارکت در جنگ بر علیه کشوری دیگر نیز تلقی گردد.
طبق قانون اساسی آلمان و طبق تعهدات آلمان پس از جنگ جهانی دوم در قبال جامعه جهانی این کشور نباید در هیچ جنگی بر علیه کشورهای دیگر شرکت کند.
این اقدام آلمانی ها به نوعی زیر پا گذاشتن قانون اساسی آلمان و همچنین نقض تعهدات بین المللی آلمان نسبت به جامعه جهانی تلقی می گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه