قیمت کالاهای اساسی در اتحادیه اروپا افزایش یافت


قیمت کالاهای اساسی در اتحادیه اروپا افزایش یافت

بر اساس داده‌های اداره آمار اروپا (یورو استات)، هزینه‌ کالاهای اساسی طی ماه ژانویه نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت روغن زیتون در سراسر اتحادیه اروپا در طول سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی که به برداشت زیتون آسیب رسانده، به شدت افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های اداره آمار اروپا (یورو استات)، هزینه‌ کالاهای اساسی طی ماه ژانویه نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش یافته است.

قیمت ها در کل نیمه دوم سال 2023 به طور پیوسته افزایش یافت و در ماه اوت شاهد جهش 37 درصدی و افزایش خیره کننده 51 درصدی در نوامبر 2022 بود.

تا ژانویه، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی به‌ویژه روغن زیتون را گزارش کردند که در کشورهای جنوب اروپا تولید می‌شود.

قیمت این محصول در پرتغال طی ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 69.1 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش در سراسر بلوک اتحادیه اروپا و پس از آن یونان با 67 درصد افزایش در این فهرست در رده دوم قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در اسپانیا، بزرگترین تولید کننده و صادرکننده روغن زیتون در جهان، قیمت ها 62.9 درصد افزایش یافتند.

کمترین افزایش در رومانی (13 درصد)، ایرلند (16 درصد) و هلند (18 درصد) ثبت شده است.

یورواستات در مورد دلایل افزایش قیمت ها توضیحی نداد، اما گزارش های قبلی رسانه ها آن را به شرایط نامساعد آب و هوایی در این منطقه، از جمله موج گرمای شدید در کشورهای تولیدکننده روغن زیتون مانند اسپانیا، نسبت دادند.

بر اساس داده های وزارت کشاورزی اسپانیا، تولید در این کشور در سال کشاورزی 2022-2023 به کمتر از نصف یعنی 675000 تن رسیده است.

منبع : تسنیم
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل