الزام صنایع به استفاده از پساب و آب دریا


دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب گفت: اکنون مصارف آب کشور ۹۰‌درصد آب تجدیدپذیر است، یعنی نزدیک به ۵۰‌درصد مصرف مازاد داریم. بنابراین کشور دارای ناترازی منابع و مصارف است و در سال‌های خشک مثل چهارسال اخیر، این ناترازی بیشتر نمود دارد.

به گزارش «ایلنا»، فیروز قاسم‌‌‌زاده درباره شرایط آبی کشور اظهار کرد: پیش‌بینی‌‌‌های اقلیمی نشان می‌دهد وضعیت بارشی کشور در ماه‌‌‌های آتی، در حالت خوش‌بینانه، نرمال خواهد بود. بنابراین با فرض وقوع شرایط نرمال، کمبود بارش پاییز و زمستان جبران نخواهد شد و اگر بارش‌‌‌های اتفاق افتاده، در تولید رواناب و نفوذ آب به آبخوان‌‌‌ها موثر نباشد، ممکن است آب ورودی به مخازن آب سطحی و زیرزمینی هم کاهش پیدا کند. بنابراین در حال حاضر، پیش‌بینی‌‌‌ها افق روشنی را در برابر دید ما قرار نمی‌‌‌دهد.

وی در ادامه به موضوع روند مدیریت مصرف آب در کشور اشاره کرد و گفت: بارگذاری مصارف در کشور با توسعه اجتماعی و اقتصادی در دهه‌‌‌های گذشته، افزایشی بوده‌‌‌ است. بنابراین اکنون ۹۰‌درصد آب تجدیدپذیر را مصرف می‌‌‌کنیم که بخشی از این رقم مربوط به مصارف غیرمجاز است و اگر سهم ۱۰ تا ۲۰درصدی برای این بخش قائل باشیم، مابقی تخصیص و بارگذاری‌‌‌هایی است که در منابع آبی اتفاق افتاده است و این در حالی است که طبق شاخص‌‌‌های بین‌المللی، بارگذاری روی منابع آبی باید از ۴۰‌درصد فراتر نرود.

وی اظهار کرد: اکنون براساس بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، صنایع بزرگ، غیر از صنایع غذایی و دارویی باید از آب‌‌‌های نامتعارف مثل پساب و آب دریا استفاده کنند و این موضوع نیز جزو برنامه‌‌‌هایی است که باعث مدیریت مصرف و مدیریت بهینه منابع آب تجدیدپذیر در پهنه سرزمین می‌شود.

حجم آب تجدیدپذیر کاهشی است

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در سال‌هایی مثل چهارسال اخیر که بارندگی زیر نرمال بوده و حجم آب تجدیدپذیر کاهشی بوده‌‌‌ است، در تامین مصارف، محدودیت ایجاد می‌شود. بنابراین اینجاست که تغییر اقلیم باعث می‌شود تامین مصارف نتواند اتفاق بیفتد و ناپایداری‌‌‌هایی در بحث آب کشاورزی، شرب و صنعت داشته باشیم.

وی با اشاره به راهکارها برای عبور از شرایط موجود گفت: برنامه‌‌‌هایی که در وزارت نیرو دنبال می‌شود در دو دسته کلان مدیریت مصرف و تامین مطمئن یا تنوع‌‌‌بخشی به منابع آبی قابل تقسیم است.

در دسته اول مدیریت مصرف، علاوه بر برنامه ملی سازگاری با کم‌‌‌آبی، که در چند سال اخیر در کشور دنبال می‌شود، برای اولین بار در دولت سیزدهم، برنامه مدیریت و مصارف حوضه‌‌‌های آبریز به صورت هفتگی کنترل و هر ششماه بازنگری می‌شود و در شرایط ضرورت مثل امسال، حتی در دوماه ابتدای سال آبی برنامه مورد بازنگری قرار گرفت. همچنین طرح مدیریت توامان آب و برق به عنوان یک طرح مهم در مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی در وزارت نیرو دنبال می‌شود. در بخش شرب هم برای مدیریت مصرف با دو بخش نرم‌‌‌افزاری و سخت‌‌‌افزاری تدوین شده است که الزاماتی دارد و کارهای اجرایی آن در حال پیگیری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان