راهنمای انتخاب کتاب مناسب برای آموزش زبان انگلیسی


راهنمای انتخاب کتاب مناسب برای آموزش زبان انگلیسی

به گزارش رکنا، مطالعه کتاب برای پیشرفت زبان انگلیسی در هر سطحی که باشیم، به ما کمک می‌کند تا میزان دانش خود را ارتقا دهیم. خواندن کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی یکی از روش‌های بالا بردن سطح...

به گزارش رکنا، مطالعه کتاب برای پیشرفت زبان انگلیسی در هر سطحی که باشیم، به ما کمک می‌کند تا میزان دانش خود را ارتقا دهیم. خواندن کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی یکی از روش‌های بالا بردن سطح زبان و پیشرفت در زمینه یادگیری زبان انگلیسی است. کتاب خواندن در کنار کلاس رفتن و سایر کارها نظیر تماشای فیلم، مکالمه با دوستان و... روش‌های مهم یادگیری زبان انگلیسی هستند. اما باید به یاد داشته باشیم که برای این کار دست به انتخاب کتاب های مناسب برای آموزش زبان بزنیم تا در میان فراوانی کتاب‌های آموزشی زبان گمراه نشویم. برای این منظور می‌توانیم از روش‌های زیر کمک بگیریم.

برای انتخاب کتاب مناسب ابتدا سطح زبان انگلیسی خود را تعیین کنیم

اولین کاری که باید قبل از تهیه کتاب در نظر داشته باشیم این است که سطح دانش زبان انگلیسی خود را بدانیم. این کار به ما کمک می‌کند که کتاب مناسب را تهیه کنیم. فرض کنید شما در کلاس پنجم دبستان هستید و کتاب کلاس اول دبستان یا پنجم متوسطه را مطالعه کنید. هر دوی این کتاب‌ها برای شما نامناسب هستند، اولی برایتان بسیار ساده است و مطالب دومی سخت و ثقیل بوده و قابل هضم نیست. در هر دو حالت کتاب نامناسبی را انتخاب کرده‌اید. پس آگاهی از سطح زبان، قدم اول برای انتخاب کتاب مناسب است.

چگونه از سطح زبان انگلیسی خود برای انتخاب کتاب مناسب مطلع شویم؟

اگر قصد دارید به کلاس زبان بروید، سطح زبان انگلیسی‌تان خود به خود توسط اساتید تعیین می‌شود. به عنوان مثال پیش از آنکه بخواهید در دوره جدید آموزش زبان انگلیسی به صورت حضوری یا آنلاین ثبت نام نمایید، اساتید از شما آزمون تعیین سطح می‌گیرند و شما می‌توانید میزان دانش زبان انگلیسی خود را در مقایسه با کلاس‌های زبان بسنجید. همین کار به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب کتاب مناسب نیز اقدام کنید. اگر در خانه و به صورت شخصی و سِلف اِستادی (Self Study) مطالعه می‌کنید نیز، می‌توانید با روش‌های مختلفی سطح زبان خود را تعیین کنید.

تعیین سطح زبان انگلیسی در خانه به منظور تهیه کتاب مناسب

اکثر کسانی که در خانه و به صورت سلف استادی، زبان می‌خوانند از چت بات‌های آموزش زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. با شروع آموزش و تعیین حدودی مبتدی، متوسط و یا پیشرفته توسط این چت بات‌ها متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. با این همه حتی اگر در خانه زبان می‌خوانید، بهتر است که برای تعیین سطح زبان خود از یک استاد مشاوره بگیرید تا در این مسیر گمراه نشوید.

مهارت مورد نظر خود را انتخاب کنید

پس از این که متوجه شدیم در کلاس چندم زبان هستیم، نوبت به انتخاب مهارت مورد نظرمان می‌رسد زیرا هر مهارت کتاب‌های مخصوص به خود را دارد. در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی چهار مهارت خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، شنیدن (Listening) و مکالمه (Speaking) وجود دارد که هر کدام کتاب‌های مخصوص و تخصصی خود را دارند. بنابراین اگر در دوره مکالمه حرفه ای زبان انگلیسی شرکت کرده‌اید و قصد دارید کتاب کمک آموزشی تهیه نمایید، می‌توانید کتاب‌های مناسب برای تقویت مکالمه را جستجو کنید. به همین ترتیب توجه به سایر مهارت‌های زبان می‌تواند به انتخاب کتاب مناسب برای هر یک از آنها کمک کند. در غیر اینصورت می‌توانید از کتاب‌های عمومی زبان که همه مهارت‌ها را در خود جا داده‌اند، استفاده کنید.

کتاب های زبان معتبر را بشناسیم

این روزها که یادگیری زبان به صورت حرفه ای به یک کار مهم در کشورمان تبدیل شده است، انتشارات زیادی به چاپ کتاب‌های کمک آموزشی اقدام می‎کنند. برای انتخاب بهترین کتاب‌هایی که توسط نویسندگان ایرانی نوشته و چاپ شده‌اند، باید دقیق باشیم. بعضی از این کتاب‌ها به اندازه کافی مناسب نباشند و ما را هنگام مطالعه دچار سردرگمی نمایند. پس بهتر است که از انتشارات معتبر و نویسندگان معتبر در زمینه زبان انگلیسی کتاب تهیه کنیم. فراموش نکنید که بعضی از کتاب‌هایی که توسط نویسندگان ایرانی به رشته تحریر درآمده‌اند، تکنیک‌ها و شیوه‌های خاصی را دارند که از کتاب‌های خارجی برای زبان آموزان فارسی زبان مناسب‌تر به نظر می‌آیند.

با کتاب‌ های مناسب و مهم خارجی آشنا شویم

کتاب های زیادی در زمینه آموزش زبان وجود دارند که می‌توان به آنها رجوع کرد. انتخاب کتاب خارجی مناسب از انتخاب کتابی که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده هم سخت‌تر است؛ زیرا تعداد کتاب‌های موجود در دنیا برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار زیادتر از آنها است. در اینجا چند کتاب معتبر و در دسترس را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب های فور کورنرز (Four corners): این کتاب‌ها چاپ دانشگاه کمبریج بوده و به صورت عمومی، همه چهار مهارت‌ زبان را در بر می‌گیرند و برای همه سطوح زبانی از مبتدی تا پیشرفته دارای کتاب‌های مناسبی هستند. مجموعه این کتاب‌ها هم‎چنین دارای فایل‌های صوتی و ویدیویی بوده، خود کتاب به صورت الکترونیکی و پی‌دی‌اف در اختیار شما قرار می‎گیرد.

کتاب‌های سری تاپ ناچ (Top notch): این کتاب‌ها متعلق به انتشارات لانگمن است و از مقدماتی تا پیشرفته برای همه مهارت‌های زبانی وجود دارد. با این کتاب‌ها شما می‌توانید مهارت مکالمه خود را تقویت کرده و در عین حال با آموختن واژگان جدید و یاد گرفتن اصولی گرامر مهارت‌های خواندن و نوشتن خود را بالا ببرید. فایل‌های صوتی برای درک مطلب شنیداری زبان‌آموزان در نظر گرفته شده‌اند.

کتاب ۱۱۰۰ لغتی که باید بدانید (1100 Words You Need to Know): این کتاب متعلق به انتشارات بارونز بوده و یک کتاب تخصصی برای یادگیری واژگان انگلیسی است. این کتاب به ویژه برای کسانی که قصد شرکت در آموزن‌های زبان را دارند، بسیار مناسب است و کلمات را با مثال و در تست‌های چهارگزینه‌ای به زبان‌آموزان از متوسط تا پیشرفته یاد می‎دهد.

کتاب گرامر این یوز (English Grammar in use): چاپ کمبریج که مناسب یادگیری گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته است.

نکات مهم هنگام مطالعه کتاب های آموزشی زبان انگلیسی

هنگامی که از کتاب‎های آموزشی برای پیشرفت سطح زبان خود استفاده می‌کنیم، باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم تا هنگام مطالعه سرخورده نشده و یا نگرانی به ما دست ندهد. این موارد که باعث شیوه مطالعه بهینه کتاب‌های انگلیسی مس‌شوند، عبارتند از:

مطالب کتاب را بلند بلند بخوانید. این کار باعث می‌شود همزمان مهارت خواندن و مکالمه خود را تقویت نمایید.

واژگان و لغت‌های جدید که تا به حال ندیده و نشنیده بودید را یادداشت کنید

یادداشت نکات گرامری که در کتاب مشاهده می‌کنید

سعی کنید از خواندن کتاب لذت برده و آن را مثل وظیفه انجام ندهید

کتاب را تا انتها بخوانید

بدانید که قرار نیست تمام کلمات را از پیش بدانید

برای درک معنای واژگانی که نمی‌دانید ابتدا سعی کنید معنی آنها را حدس بزنید و سپس به فرهنگ لغت و دیکشنری رجوع کنید.

منبع: عصر ایران


راهنمای انتخاب کتاب مناسب برای آموزش زبان انگلیسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان