می‌دونستی تا حالا چای رو اشتباه دم می‌کردی؟ | روش دم کردن یه چای لب سوز لب دوز


چای یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پر مصرف در میان ایرانیان است و روش دم کردن صحیح آن، تاثیر قابل توجهی بر عطر و طعم آن دارد.

قرن‌هاست که دمنوش خوش‌عطر‌ و‌ طعم چای یکی از سالم‌ترین انواع نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. اما روش دم کردن این چای اصول خاصی دارد که اگر آن‌ها را بدانید، چای شما بسیار خوش عطر و طعم تر خواهد بود. با بهترین روش دم کردن چای در این مطلب همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع چای را شما انتخاب کنید! آشنایی با انواع چای

می‌دونستی تا حالا چای رو اشتباه دم می‌کردی؟ | روش دم کردن یه چای لب سوز لب دوزچای خوش عطر و خوش طعم

بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته که زندگی هرکسی که آشپزی میکنه رو تغییر میدن

روش دم کردن چای

در اکثر چای‌ها و نوشیدنی‌هایی یک قاشق چای‌خوری پر برای تهیه یک فنجان چای برای هر نفر کافی است. البته برای چای‌هایی با برگ‌های بزرگ‌تر وسبک‌تر یا دمنوش‌هایی که از گل‌ها تهیه می‌شوند مانند گل گاو زبان، دو قاشق برای هر فنجان بهتر است تا غلظت مناسب را داشته‌باشد.

دمای آب

اکثر مردم فکر می‌کنند تمام چای‌ها ودم‌کردنی‌ها را باید با آب جوشی که دمای آن ۱۰۰ درجه درست است، کنند، در حالی که قانون طلایی برای دم کردن چای سبز، چای اولانگ و چای سفید آب ۸۲ درجه است. آب جوش برگ‌های این چای‌ها را می‌سوزاند و فنجانی چای تلخ و بد مزه نصیب شما خواهد شد.

این نکته مشخص است که هیچ کس برای یک فنجان چای دماسنج به دست بالای سر کتری نمی‌ایستد. به طور کلی برای تخمین درجه دمای آب ۸۲ درجه دو راه ساده دارید. حواستان را متوجه صدای کتری کنید. در حدود این دما و قبل از به جوش آمدن آب، بیشترین صدا را از کتری می‌شنوید. همین موقع شعله را خاموش کرده و چای را دم کنید. راه ساده‌تری هم وجود دارد و این است که کتری جوش آمده را خاموش کنید، بعد از دو دقیقه دمای آب برای دم کردن چای‌های سبک ایده‌آل است.

چای سیاه، گیاهان دارویی ودم‌کردنی‌های میوه‌ای را با آب در حال جوش دم کنید. بهتر است چای سیاه ایرانی را قبل از دم کردن با کمی آب جوش بشویید. بهترین راه این است که کمی آب در حال جوش روی چای بریزید. سپس بعد از خیس شدن برگ‌های چای، آب را خالی کنید و مجددا روی چای آب بریزید ولی این بار به مقدار کم! بعد از چند دقیقه با قاشق چای را هم بزنید و قوری را با آب پر کنید. این کار باعث می‌شود عطر چای بیرون آمده و چای شما بسیار خوشرنگ شود. ضمنا فراموش نکنید که قوری چای را قبل از ریختن چای گرم کنید چون در قوری سرد چایی خوب دم نمی‌کشد!

یک روش دیگر برای دم کردن چای طبیعی ایرانی. دم کردن آن با اب سرد است. یعنی هم‌زمان با روشن کردن کتری، چای ایرانی را به ازای هر نفر یک قاشق در قوری چینی بریزید و به اندازه یک بند انگشت اب سرد از شیر آب روی آن بریزید و قوری را روی کتری بگذارید. تا چوش امدن کتری چای ایرانی شما نیز دم می کشد و هر چه شعله کتری کم باشد و مدت زمان دم چای بیشتر باشد چای ایرانی خوش رنگ و طعم بهتری خواهید داشت و جالب‌تر اینکه تا ۲۴ ساعت پس از دم ثبات رنگ و طعم خواهد داشت. البته از جمله مضرات خوردن چای مانده و کهنه دم می‌توان به تولید سم در بدن، بروز مشکلات گوارشی، ایجاد سردرد و نیز به وجود آمدن احساس خستگی در فرد اشاره کرد.

برای چای محلی غرب گیلان و به خصوص چای لاهیجان حدود، ۲۵ دقیقه وقت نیاز دارید که با شعله کم چای دم بکشد. با این مدت دم کردن، بهترین مزه را از چای به دست می‌آورید. نوش جان!

بیشتر بخوانید: جایگزین‌های تخم مرغ در رسپی‌ها | به جای تخم مرغ در دستور پخت از چه موادی استفاده کنیم؟

زمان دم‌کشی

زمان دم کردن چای سیاه به سلیقه شخص شما مربوط می‌شود، که چای پررنگ را ترجیح می‌دهید یا چای کم‌رنگ را دوست دارید. فقط حتما این نکته این را به خاطر داشته باشید که اگر برگ‌های چای برای مدت طولانی در آب بمانند، چای به مرور تلخ وبدمزه خواهد شد. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این تلخی چای این است که زمانی که چای به قدر کافی دم کشید، تفاله آن را با کمک یک صافی جدا کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ترفند آشپزی از سر آشپز‌های برجسته دنیا

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم