شلیک موفق موشک روسی به جنگنده رادارگریز آمریکا


شلیک موفق موشک روسی به جنگنده رادارگریز آمریکا

در جریان جنگ کوزوو یک فروند جنگنده بمب‌افکن پنهان‌کار اف ۱۱۷ نایت‌هاوک با شلیک پدافند سرنگون شد تا به افسانه شکست‌ناپذیری پرنده‌های پنهان‌کار پایان دهد.

به گزارش خبرآنلاین، پرنده‌های رادار گریز یا پنهانکار هم همیشه قرار نیست از دید رادارهای پدافندی پنهان بمانند و گاهی مانند آنچه در یوگوسلاوی سابق روی داد، طعمه موشک‌های پدافندی می‌شوند.

نایت‌هاوک با عملکرد خوبی که در طوفان صحرا داشت به عملیات ناتو در یوگوسلاوی پیوست. این پرنده پنهان‌کار پروازهای بسیاری را در این عملیات انجام داد اما در یکی سرانجام به دام پدافند افتاد، آن‌ هم پدافند قدیمی سام ۳ که در دوران شوروی سابق طراحی و ساخته شده بود.

بر اساس روایت طرف آمریکایی یکی از دلایل شکار شدن نایت‌هاوک غرور زیاد و سهل‌انگاری نظامیان آن‌ها بوده که سبب شده در مسیری تکراری بارها دست به عملیات بزنند و همین نقطه ضعف توسط طرف مقابل مورد استفاده قرار گرفته است.

در روز واقعه گردان ۳۴ تیپ ۲۵۰ موشکی پدافند هوایی ارتش یوگسلاوی به سیستم موشکی ایسایف اس-۱۲۵ نوا اتحاد جماهیر شوروی مجهز بود.

آن‌ها از ضعف پرنده هنگام رها کردن مهمات استفاده و با رادارهای خود آن را شناسایی کردند. دو موشک به سمت هوا شلیک شد که یکی از کنارش عبور کرد اما دیگر نزدیک هواپیما منفجر شد و خسارتی جدی به آن وارد کرد. در این ماجرا نایت‌هاوک سرنگون شد اما خلبان توانست به موقع ایجکت کرده و جان خود را نجات دهد.

شلیک موفق موشک روسی به جنگنده رادارگریز آمریکا

در «شکار جنگنده پنهانکار آمریکا با موشک قدیمی» بیشتر درباره این رویداد بخوانید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881881

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی