گنج منجمد پوتین/ بقای اوکراین با اموال تزار؟


گنج منجمد پوتین/ بقای اوکراین با اموال تزار؟

اقتصادنیوز: اروپا تلاش دارد تا زمینه را برای بقای اوکراین هموار کند. در همین راستا گروهی می گویند استفاده از اموال بلوکه شده روسیه می تواند فرصت ساز باشد هرچند چالش هایی را نیز به دنبال دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، ایالات متحده همچنان در تلاش است تا تمام دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را مصادره کند، بالاخص در شرایطی که بودجه پیشنهادی-حمایتی اوکراین توسط جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده مسدود شده است. اما تنها رویکرد واقع‌گرایانه سیاسی برای استفاده از پول روسیه جهت تأمین مالی اوکراین، بهره‌برداری از درآمدهای بادآورده کوچک‌تری است که حدود 1 درصد از وجوه مسدود شده مسکو را تشکیل می‌دهد.حال سوال بزرگ این است که آیا می توان این میزان پول اندک کم را به گونه ای به کار گرفت تا یک جریان مالی قابل توجه تر و مداوم برای اوکراین فراهم شود، اوکراینی که اکنون کمتر نگران بازسازی پس از جنگ است و بیشتر دغدغه وضعیت وحشتناک ارتش گرسنه و مهمات خود در میدان جنگ را دارد.

غرب و چالش اموال مسدود شده پوتین

تیموتی اش، استراتژیست مستقل فعال در چتم هاوس به فارین پالسی گفت: اروپا و غرب واقعاً به این بحران مالی عظیم توجه نمی کنند. براساس برآوردهای این تحلیلگر، اوکراین سالانه به حدود 100 میلیارد یورو برای مقابله با حمله روسیه و 50 میلیارد یورو دیگر برای بازسازی نیاز دارد. بخش بزرگی از این پول روی کاغذ و از نظر تئوری در دسترس است. به نظر می رسد هیچ مانع قانونی غیرقابل حلی برای مصادره تقریباً 300 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی روسیه در اختیار اروپا، ایالات متحده و چند کشور دیگر وجود نداشته باشد. آنچه در این میان کم رنگ است، اراده سیاسی است. قانونی برای اجازه چنین تصرفی هنوز به تصویب کامل کنگره ایالات متحده نرسیده (اگرچه ممکن است نسخه ای در آخرین تلاش کنگره برای تامین مالی اوکراین گنجانده شود)، و اروپا، از ترس اقدام تلافی جویانه روسیه، از این اقدام تهاجمی خودداری کرده است.

با این حال، آنچه در بروکسل در حال افزایش است، گزینه ای کمتر بحث برانگیز است که تقریباً 3 میلیارد دلار در سال از دارایی های مسدود شده روسیه به دست می آید و از آن پول برای اوکراین استفاده می کند. این کسری ماحصل طرح‌های جاه‌طلبانه‌تر است و با بسیاری و از منظر حقوقی چالش برانگیز، اما به نظر می‌رسد که از حمایت سیاسی بیشتری از سوی کشورهای کلیدی مانند بلژیک (حافظ سهم شیر از دارایی‌های مسدود شده روسیه) برخوردار است.ماه گذشته، اتحادیه اروپا دستور داد که سود انباشته از دارایی های روسیه کنار گذاشته شود تا در آینده از اوکراین حمایت کند. هفته گذشته، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پا را فراتر گذاشت و استدلال کرد که درآمدهای بادآورده می تواند نه تنها برای بازسازی نهایی اوکراین، بلکه برای نیازهای تسلیحاتی کنونی این کشور نیز استفاده شود.

گنج منجمد پوتین/ بقای اوکراین با اموال تزار؟

گنج منجمد کرملین و اوکراین

براد ستسر، کارشناس جریان سرمایه و بدهی های دولتی در شورای روابط خارجی گفت: «همه سیگنال ها حاکی از آمادگی اروپایی ها برای استفاده از درآمد بادآورده یوروکلیر است». تنها سؤال این است که آیا اروپا مایل به خلاقیت برای به حداکثر رساندن جریان درآمد هست یا خیر.او به سان بسیاری دیگر از اقتصاددانان گفت، از رویکرد تهاجمی‌تر برای مدیریت دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه حمایت می‌کند. این دیدگاهی است که طرفدارانی را در میان متخصصان مالی دارد، کسانی که برای استفاده تهاجمی‌تر از دارایی‌های روسیه، هم دلیل اقتصادی و هم اخلاقی دارند. گروهی در این میان پیشنهاد دادند که درآمدهای روسیه در اوراق قرضه بازارهای نوظهور سرمایه گذاری شود که می تواند تا 10 درصد در سال بازده داشته باشد. ایده دیگر، جسورانه تر است، مراد استفاده از پول برای خرید مستقیم اوراق قرضه دولتی اوکراین است، بنابراین از گنج منجمد روسیه برای تضمین بقای اوکراین استفاده می شود.

از منظر گروهی از تحلیلگران، یافتن راهی برای استفاده بهتر از سرمایه های منجمد روسیه یک الزام سیاسی است. مالیات دهندگان اروپایی تاکنون ده ها میلیارد یورو از اوکراین حمایت کرده اند، در حالی که روس ها تا حدی به دلیل نگرانی های طولانی در مورد نقض حرمت حقوق مالکیت ادعایی دولت روسیه از اوکراین حمایت نکرده اند.از سال گذشته که تحرکی برای مصادره دارایی های مسدود شده روسیه آغاز شد، وضعیت به دو صورت مرتبط تغییر کرده است.اولاً، همانطور که فون در لاین هفته گذشته به صراحت اعلام کرد، این وجوه فقط به عنوان پیش پرداخت برای بازسازی اوکراین در نظر گرفته نمی شود. فقدان گلوله‌های توپخانه، جت‌های پیشرفته و آتش دوربرد، حمله طولانی‌مدت برنامه‌ریزی شده اوکراین را در سال گذشته ناتوان کرد و به نیروهای روسی این امکان را داد تا پیشروی کرده و ابتکار عمل در میدان نبرد را به دست آورند.از همین رو گروهی می گویند صحبت از بازسازی اورکاین زود است چرا که این بازیگر درگیر مبارزه برای بقا است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنارِ هم