پیامد‌های استفاده از لنز‌های رنگی و مژه مصنوعی!


پیامد‌های استفاده از لنز‌های رنگی و مژه مصنوعی!

یک جراح و متخصص چشم گفت: ریسک عفونت و زخم قرنیه در افرادی که به صورت دائم از مژه مصنوعی استفاده می‌کنند، بیشتر است همچنین عوارض عفونت در لنزهای رنگی شایع‌تر از لنزهای طبی است بنابراین رعایت بهداشت حین استفاده از آنها بسیار ضروری است.

دکتر مینا اوجانی درباره کاشت مژه اظهار کرد: مورد مهم در مورد کاشت مژه، چسب و مواد شیمیایی است که برای چسباندن مژه‌های مصنوعی به مژه‌های طبیعی فرد استفاده می‌شود. در کاشت مژه احتمال نفوذ چسب به داخل چشم و به دنبال آن آسیب به لایه‌های سطحی و اپیتلیوم قرنیه وجود دارد و در نهایت می‌تواند منجر به زخم قرنیه شود. حتی در مواردی مژه‌ها طوری قرار داده می‌شوند که یک سر آن در تماس با قرنیه فرد قرار می‌گیرد و ممکن است باعث خراش قرنیه شود.

وی افزود: امکان رعایت بهداشت و شستشوی کامل پلک برای فردی که این مژه‌ها را می‌گذارد، وجود ندارد و نمی‌تواند پلک و لبه آن را به خوبی تمیز کند و این باعث می‌شود که شانس عفونت‌های لبه پلک و عفونت‌های مزمنی مثل بلفاریت‌ در این افراد بالاتر رود. همچنین وقتی در طولانی مدت این بافت خارجی به مژه‌های فرد می‌چسبد، باعث می‌شود که مژه‌های طبیعی فرد دچار ریزش شوند، چون مژه‌های مصنوعی برداشته شده یا ترمیم و دوباره گذاشته می‌شود، این باعث می‌شود که مژه‌های طبیعی فرد آسیب ببیند.

دکتر اوجانی در ادامه بیان کرد: یک علت ریزش مژه طبیعی فرد هم عفونت‌های مزمن لبه پلک است. بنابراین توصیه می‌شود افرادی قصد کاشت مژه دارند، حتما به تناوب بوده و یک دوره کوتاه مژه‌ها را بردارند و به چشم و پلک خود استراحت بدهند. لبه پلکشان را بشویند تا مژه طبیعی حالت طبیعی خود را از دست ندهد و دچار ریزش نشود، سپس دوباره مدت کوتاهی نسبت به گذاشتن آن اقدام کنند، اینکه دائما مژه مصنوعی داشته باشند توصیه نمی‌شود.

این فلوشیپ شبکیه چشم درباره خدمات زیبایی تاتو چشم افزود: در مورد عوارض تاتو هم ماده مورد استفاده در تاتو ممکن است عارضه خاصی ایجاد نکند، جز موارد نادری که فردی به این ماده حساسیت داشته باشد. اما بی حسی و سوزنی که استفاده می‌شود و خود مراحل انجام این کار چون عملا در فاصله نزدیک با چشم و مژه انجام می‌شود، از این رو ممکن است مواد مورد استفاده وارد چشم شده، در حین کار سطح چشم توسط این مواد آسیب ببیند. بنابراین اگر این مورد را انجام می‌دهند، باید توسط فرد متخصص و با رعایت استانداردها و مواد مطمئن انجام شود.

دکتر اوجانی درباره استفاده از لنزهای رنگی گفت: در مورد تمام لنزهای تماسی در زمان استفاده باید بهداشت آن بسیار رعایت شود، دست‌ها شسته و از طریق هوای محیط خشک شوند. به هیچ عنوان نباید آب آشامیدنی شهری به لنز خورده و یا لنز را در آب شیر بگذارند، چون ممکن است انگل‌های خاصی از این طریق منتقل شده و منجر به زخم‌های قرنیه خطرناک شوند.

وی ادامه داد: برای نگهداری این لنزها حتما باید از سرم شستشوی استریل و مایع لنز استفاده شود. به‌خصوص ثابت شده عوارض عفونت در لنزهای رنگی شایع‌تر از لنزهای طبی است. اگر فرد بخواهد از لنزهای رنگی استفاده کند، برای استفاده‌های کوتاه و چند ساعته توصیه می‌شود. نباید دائما از این لنزها استفاده کرده و حتما در هنگام شب باید از چشم خارج شوند، چون استفاده از لنز در طول شب ریسک زخم قرنیه و عفونت را به شدت بالا می‌برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا