هفت نکته ضروری برای مراقبت از گل قاشقی (پپرومیا)


چه برای اولین بار از گیاه زیبای پپرومیا (گل قاشقی) نگهداری می‌کنید و چه مدتی است که این گیاه را به خانه خود آورده‌اید، دانستن این نکات ضروری است.

زنده نگه داشتن گیاه یک مسئله است و مراقبت از گیاه که در حد کمال رشد کند و پرورش یابد، مسئله مهم‌تری است. گیاه پپرومیا (گل قاشقی) که معمولا به اسم کارخانه رادیاتور نیز شناخته می‌شود مرتبط با گیاه فلفل سیاه است.

بخشی از جذابیت این گیاهان این است که چقدر از یک گونه به گونه‌ای دیگر متفاوت به نظر می رسند. برخی از گونه‌های این گیاه مانند Peperomia obtusifolia یا Baby Rubber Plant، برگ های مومی شکل محکمی دارند، در حالی که برخی دیگر برگ‌های کوچک، درخشان و ظریف دارند و تنوع زیبای این گیاه، آن را به گیاهی ایده‌آل برای پرورش در خانه تبدیل کرده‌است.

عادت رشد فشرده و شاخ و برگ‌های زیبای این گیاهان، آن‌ها را برای کسانی که فضای کمی دارند یا حتی فضایی برای «فقط یک گیاه دیگر» دارند، ایده‌آل می‌کند. اگر از آن دسته تازه‌کاران مراقبت از گیاهان آپارتمانی هستید که آبیاری منظم گیاهان را فراموش می‌کنند، یک گیاه گل قاشقی نیمه شاداب را با مراقبت ساده می‌توانید انتخاب کنید.

این گیاهان بهترین عملکرد را در نور روشن، غیر مستقیم و خاک با زهکشی خوب دارند.، در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به برخی از جنبه‌های جالب و مهم گیاه گل قاشقی یا همان پپرومیا می‌اندازیم که مراقبت از آن را کمی آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۳ نکته ساده اما مهم برای نگهداری گل قاشقی | اینجوری از گل قاشقی مراقبت کن!

هفت نکته ضروری برای مراقبت از گل قاشقی (پپرومیا)گل قاشقی سبز و خوشرنگ

نکات ضروری مراقبت از گل قاشقی

نور کم؟ اشکال ندارد

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی گرمسیری، پپرومیا نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. با این حال، بسیاری از گونه‌های این گیاه می‌توانند نور کم را تحمل کنند، به ویژه Peperomia obtusifolia. این ترجیح نوری باعث می‌شود این گیاهان کوچک جمع و جور برای اتاقی که آفتاب زیادی دریافت نمی‌کنند، مانند اتاق‌های رو به شمال، انتخابی عالی باشد. البته نور کم را با بی نوری اشتباه نگیرید.

اگر گیاه خود را در اتاقی با نور کم نگهداری می‌کنید، آن را در جایی قرار دهید که بیشترین نور را دریافت کند. گل قاشقی در شرایط نور کم رشد خود را به میزان قابل توجهی کند می‌کند و احتمال گل‌دهی کمتری دارد. اگر در آپارتمان یا خانه‌ای تاریک زندگی می‌کنید و هوس می‌کنید شاخ و برگ‌های زیبا و سرسبز در زندگی‌تان داشته باشید، این گیاه انتخاب خوبی است اما آن را نزدیک پنجره بگذارید و مطمئن شوید حداقل کمی نور به آن می‌رسد.

گل‌های جذاب و عجیب غریب این گیاه را دیده‌اید؟

گل‌های پپرومیا با شنیدن کلمه «گل» دقیقا همان چیزی نیستند که انتظار دارید. این گل‌ها جذابیت بصری خاصی دارند و اگر گل‌های این گیاه را دوست ندارید، می‌توانید آن‌ها را جدا کنید.

تکثیر ساده این گیاه کار را ساده می‌کند

آیا می‌دانستید که می‌توانید پپرومیا را با قلمه برگ تکثیر کنید؟ قلمه‌های برگ یکی از بهترین روش‌ها برای تکثیر هستند چون به جای ریشه‌های جدید از ساقه، یک گیاه نوزاد جدید را از برگ می‌گیرید. شما به یک مخلوط گلدانی کرکی و یک گلدان کوچک نیاز دارید.

یک برگ از پپرومیا خود را ببرید و حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر از ساقه را روی آن باقی بگذارید. برگ را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. (از آب پوست درخت بید هم می‌توانید استفاده کنید). سپس برگ را با دقت در خاک گلدان مرطوب شده فرو کنید، ساقه به سمت پایین باشد. حالا روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود، اما آن را کاملا نبندید وگرنه برگ پوسیده می‌شود.

گلدان را در جای گرم قرار دهید. هفته‌ای یک بار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محیط گلدان هنوز مرطوب است و هیچ کپکی در آن رشد نکرده. باید صبور باشید چون ممکن است دو ماه طول بکشد تا گیاه پپرومیای جدید شما از خاک بیرون بیاید. پس از بیرون آمدن برگ‌های جدید، پوشش گلدان را بردارید و برای یک یا دو هفته اول، به دفعات بیشتری آن را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: نور مصنوعی مناسب برای گیاهان آپارتمانی | بهترین رنگ نوری برای رشد گیاه چیست؟

سگ و گربه عاشق گیاه گل قاشقی هستند

اگر حیوانات خانگی دارید، احتمالا می‌دانید که لیست گیاهان آپارتمانی که برای حیوانات خانگی سمی هستند، بسیار زیاد است. خوشبختانه، همه گونه‌های کشت شده پپرومیا برای حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه غیر سمی هستند. چه چیزی از گل قاشقی بهتر؟ یک گیاه آپارتمانی که شاخ و برگ‌های زیبا جالبی دارد و نگهداری آن نیز در اطراف حیوانات خانگی شما بی خطر است.

هفت نکته ضروری برای مراقبت از گل قاشقی (پپرومیا)

سیستم ریشه‌ای ظریف این گیاه کمی دردسر دارد است

پپرومیا سیستم ریشه‌ای کمی دارد یا حتی تقریبا بدون آن است. این گیاهان یا اپی‌فیت‌ها (رشد روی گیاهان دیگر)، لیتوفیت‌ها (رشد روی صخره‌ها) یا ژئوفیت (رشد به صورت غده‌ای در زیر زمین رشد) هستند. از آنجایی که سیستم ریشه پپرومیا بسیار کوچک است، نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی پوسیدگی ریشه‌اش ساده و سریع‌تر رخ می‌دهد. گیاه گل قاشقی توانایی مقابله با آب اضافی در خاک را ندارد و در مدت زمانی که طول می‌کشد تا خاک خشک شود، گیاه پپرومیای شما دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، از خاکی با زهکشی مناسب برای گیاهان اپی فیت استفاده کنید و بگذارید خاک بین دو آبیاری کمی خشک شود. همچنین به همین دلیل است که یکی از شایع‌ترین آفات مرتبط با پپرومیا حشرات قارچی هستند. وجود بیش از حد آب در مخلوط گلدان، بستر مناسبی برای پرورش این آفات مزاحم می‌شود.

پپرومیا را در فصل‌های خاصی از سال بیرون ببرید

هنگامی که هوا به اندازه کافی گرم است، بسیاری از گونه‌های پپرومیا از حضور در فضای باز استقبال می‌کنند و البته این گیاهان به راحتی آفتاب سوخته می‌شوند، بنابراین مکانی را انتخاب کنید که نور خورشید فیلتر شده باشد و مرتبا آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زیاد آفتاب نمی‌گیرند. نور روشن و غیر مستقیم خورشید را به خاطر بسپارید. همیشه آنها را در پایان فصل گرما، خیلی قبل از اینکه شب شروع به خنک شدن کند، دوباره به داخل خانه بیاورید و آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ آفت کوچکی در فضای باز با خود به داخل خانه نیاورده باشند.

کود ندارید؟ هیچ مشکلی نیست

در نهایت، اگر زمانی برایر رسیدگی به گیاهان با نیازهای تغذیه‌ای زیاد ندارید، پپرومیا گزینه خوبی است و برای این گیاه می‌توانید کود را به طور کامل حذف کنید یا فقط چند بار در سال به آن‌ها غذا دهید. به طور کلی، اگر می‌خواهید یک گیاه بوته‌دار یا یک گیاه کوچک‌ سریع‌تر رشد کند، تغذیه یک بار در ماه با کود متعادل به این اهداف کمک می‌کند. اما اگر به دنبال گیاهی هستید که بسیار آرام و مراقبت از آن آسان باشد، پپرومیا انتخاب خوبی است.

بیشتر بخوانید: نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) چگونه است؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رسوایی اخلاقی بازیگر زن سریال جومونگ 3