مشکلی در کنترل بیماری تب برفکی نداریم


مشکلی در کنترل بیماری تب برفکی نداریم

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه به طور قطع مشکلی در کنترل بیماری تب برفکی نداریم، گفت: گوشت قرمز وارداتی در بهترین شرایط بهداشتی وارد کشور می‌شود.

مشکلی در کنترل بیماری تب برفکی نداریم

به گزارش ایران اکونومیست، «مجتبی نوروزی» در حاشیه بازدیدی از سامانه مانیتورینگ جهاد کشاورزی استان تهران و آغاز طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در جمع خبرنگاران درباره انتشار اخباری مبنی بر ورود بیماری تب برفکی به کشور، اظهار داشت: بیماری تب برفکی بیماری اندومیک کشور است و بیماری تازه ورودی نیست.

وی افزود: فضا سازی رسانه‌ای اخیر در این خصوص مبنایی ندارد، زیرا بر اساس آمار استان‌های کشور ۶۲ میلیون راس دام سبک شامل بز، بزغاله، گوسفند و بره و ۵ میلیون راس دام سنگین داریم که به نوعی این دام‌ها به دلیل شرایط کشورهای اطراف ما در معرض خطر بیماری‌های دامی هستند؛ اما ما توانسته‌ایم این دام‌ها را در بالاترین سطح ایمنی تولید و به بازار عرضه کنیم و مشکلی از لحاظ بهداشتی و کنترل بیماری تب برفکی نداریم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: کانون بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها به شکل محدود دیده شده که در سنوات گذشته نیز بوده و اکنون بیماری تحت کنترل است؛ بنابراین شرایط اضطراری در داخل کشور نداریم و امیدواریم با حضور همکاران متخصص این شرایط پایدار را بتوانیم حفظ کنیم.

نوروزی گفت: بحث شیوع بیماری تب برفکی یک فضاسازی رسانه‌ای است و هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده و همه چیز تحت کنترل است.

وی ادامه داد: تمامی واردات ها با توجه به مصوبه هیات دولت با حضور ناظران بهداشتی ما در کشورهای مبدأ صورت می‌گیرد، یکی دو کشور مانده که به‌زودی ناظران بهداشتی ما در آنها مستقر می‌شوند همچنین هر کشتارگاه یک دو تا ۳ ناظر بهداشتی بر اساس شرایط گرید و درجه‌بندی کشتارگاه‌ها دارد؛ بنابراین گوشت وارداتی با بهترین شرایط تامین می‌شود.

ممنوعیت ترانزیت دام زنده از حوزه قفقاز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آمار واردات دام زنده بسیار ناچیز است، اظهار داشت: در گذشته مقداری دام زنده به شکل ترانزیتی از حوزه قفقاز وارد کشور می‌شد که برای ترانزیت دام زنده از این محل ممنوعیت ایجاد کردیم به طوری که به کل کشورهای آسیای میانه اعلام شده که امکان عبور دام زنده از داخل ایران وجود ندارد.

نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر از مرزهای شمالی کشور با توجه به سرمای حوزه قفقاز و از مناطق غربی کشور دامی وارد کشور نمی‌شود و ممکن است بخشی قاچاق دام انجام شود که باید در مرزها کنترل شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت از مرز شرقی کشور یعنی پاکستان دام زنده به شکل بسیار کم یعنی روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس دام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی در مرز دام معاینه، ضدعفونی، پلاک کوبی، واکسن و بعد در دامداری‌های سیستان و بلوچستان وارد می‌شود.

سیاست سازمان دامپزشکی واردات لاشه از دیگر کشورهاست

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در دو روز گذشته هیچ واردات دام زنده نداشته‌ایم گفت: اکنون سیاست سازمان دامپزشکی کشور کشتار در کشتارگاه‌های خارج از مرزهای کشور و ورود لاشه است؛ یعنی در کراچی پاکستان ۴ کشتارگاه در لاهور یک کشتارگاه داریم و ممکن است در کراچی ۲ کشتارگاه دیگر دام ایجاد شود؛ زیرا عمده گوشت ما در آنجا کشتار و وارد می‌شود.

نورزی اضافه کرد: در کشورهای حوزه قفقاز، گرجستان، روسیه چنین برنامه‌ای خواهیم داشت و از آفریقای جنوبی اندکی دام سبک کشتار و با هواپیما وارد می‌شود.

ممنوعیت واردات دام زنده از سال ۱۴۰۳

وی گفت: با توجه به حجم بالای واردات لاشه گوشت قرمز در کشور بعد از عید نوروز واردات دام زنده نخواهیم داشت، زیرا اکنون روزانه ۲۰۰ تن لاشه گوشت کشتار شده در بهترین شرایط بهداشتی از کراچی پاکستان وارد کشور می‌شود و نیازی به واردات دام زنده نیست.

صادرات ۱۰۰ تن گوشت مرغ به عراق

رییس سازمان دامپزشکی در زمینه گوشت مرغ گفت: اخیراً پنج محموله گوشت مرغ با حجم ۱۰۰ تن به کشور عراق صادر شده است و کشور از واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شده است.

نوروزی اضافه کرد: اکنون ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود بعد از عید این میزان در هر دوره به ۱۷۰ میلیون قطعه خواهد رسید.

وی درباره مرغ سایز افزود: سازمان دامپزشکی کشور برنامه تولید مرغ سایز ۳۷ و ۳۸ روزه را دارد تا مردم چربی نخرند و لاشه گوشت و پروتئین خریداری کنند.

کنترل بهداشتی ۱۸ میلیون تن فراورده خام دامی توسط سازمان دامپزشکی کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در پی تشدید نظارت‌های بهداشتی فراورده‌های خام دامی اگر موردی ذبح غیرشرعی و اندام حرام مشاهده شود، طبق قانون ضبط و معدوم می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه تشدید نظارت‌های بهداشتی فراورده‌های خام دامی تا عید سعید فطر ادامه خواهد داشت افزود: این بدان معنا نیست که بعد از مدت زمان مذکور نظارت‌ها برداشته می‌شود؛ زیرا همکاران متخصص ما در تمامی طول سال به صورت شبانه‌روزی ۱۸ میلیون تن فراورده خام دامی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، عسل و شیر خام و آبزیان را نظارت و کنترل بهداشتی می‌کنند.

وی اضافه کرد: تشدید نظارت در ایام نوروز به دلیل افزایش نقل و انتقالات دام و فراورده‌های خام دامی در بین استان‌های مختلف کشور است و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است موضوع حائز اهمیت است.

رییس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور یکی از سازمان‌های پیشرو در امر بهداشت در غرب آسیا مطرح است و امیدواریم با کارهایی که در کشورهای افریقایی و کشورهای اطراف ما صورت می‌گیرد ایران به عنوان یک سازمان الگویی مطرح است به طوری که در برخی از کشورها از ما درخواست شده که شبیه چنین سازمانی را در آن کشورها ایجاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان