معجزه آب اکسیژنه | 21 چیزی که با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) می‌توانید تمیز کنید


زمان آن رسیده است که بطری قهوه‌ای رنگ آب اکسیژنه را از جعبه کمک‌های اولیه بیرون آورده و تمیزکاری را شروع کنید.

از آنجایی که این ماده ضد عفونی کننده است، می‌توانید از هیدروژن پراکسید برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در سطوحی که روزانه لمس می‌کنید استفاده کرد. به طور کلی، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ضدعفونی کننده چند منظوره ارزان و در عین حال مؤثر عمل میکند. به سادگی یک قسمت پراکسید هیدروژن را با یک قسمت آب مخلوط کنید، آن را روی سطوح میکروبی اسپری کنید، پنج دقیقه صبر کنید و سپس پاک کنید. همراه ما باشید تا ۲۱ کاربرد جالب هیدروژن پراکسید در تمیزکاری را برای شما بگوییم.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی و شیمیایی به روش های عالی!

نکته:

چند نکته وجود دارد که باید قبل از استفاده از هیدروژن پراکسید بدانید. این یک ترکیب شیمیایی است که از دو اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است. تقریبا در هر خواربارفروشی یا داروخانه‌ای می توانید هیدروژن پراکسید را پیدا کنید. هیدروژن پراکسید یک عامل تمیزکننده بسیار قوی است – بنابراین حتی فقط ۳٪ آن می‌تواند عوارض جانبی نامطلوب را در صورت بلعیده شدن یا تماس با مناطق حساس ایجاد کند. اگر هنگام تمیز کردن به طور تصادفی مقداری از آن روی چشم شما ریخت، بلافاصله آن را با آب بشویید.

مانند بسیاری از وسایل تمیزکننده، هنگام کار با هیدروژن پراکسید، مطمئن شوید که در فضایی با تهویه مناسب قرار دارید. برای محافظت از پوست خود دستکش بپوشید و صرف نظر از سطح یا ماده، توصیه می‌کنیم ابتدا نحوه واکنش پراکسید را با هر فضایی در یک نقطه کوچک آزمایش کنید. در نهایت، ضروری است که هیدروژن پراکسید را با سفیدکننده (وایتکس)، آمونیاک یا سرکه مخلوط نکنید، زیرا این ترکیبات میتوانند در ترکیب با آب اکسیژنه باعث ایجاد بخارات سمی و حتی خطر آتش‌سوزی شوند.

بیشتر بخوانید: چند ترفند برای اینکه شیشه و آینه حمام بخار نگیرد | ضد بخار کردن آینه و شیشه به صورت دائمی

معجزه آب اکسیژنه | 21 چیزی که با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) می‌توانید تمیز کنیدآب اکسیژنه

تمیزکاری با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

۱. پیشخوان و اجاق گاز

به همان روشی که یک ضدعفونی‌کننده چند منظوره درست می کنید، یک پاک کننده آشپزخانه درست کنید و هر شب بعد از شام از آن استفاده کنید. آیا می‌خواهید چربی اضافه را پاک کنید؟ آب اکسیژنه را با جوش شیرین ترکیب کنید (ترکیبی بی خطر)، اجازه دهید خمیر یک شب روی سطح بنشیند، و از یک اسفنج نرم برای شستشو در صبح استفاده کنید.

۲. دوش و وان

از بین بردن کپک در حمام می تواند مانند یک کار بی پایان خسته‌کننده باشد. خوشبختانه، آب اکسیژنه کار را با از بین بردن قارچ برای شما کمی آسان‌تر می‌کند. مقداری هیدروژن پراکسید را در اطراف دوش و وان بپاشید و آبکشی کنید. اگر لکه‌هایی باقی بماند، می‌توانید جوش شیرین را به هیدروژن پراکسید اضافه کنید تا خمیری با قدرت پاک‌کنندگی تشکیل شود. آن را روی نواحی آسیب دیده بگذارید تا کف کند، سپس پاک کنید و آبکشی کنید تا دوش برق بزند.

۳. وسایل آشپزی و ظروف

همان معجون آب اکسیژنه و جوش شیرین می‌تواند برای حذف مواد غذایی چسبیده به قابلمه‌ها، تابه‌ها و ورقه‌های پخت معجزه کند و ترکیب این خمیر پر قدرت همچنین می‌تواند ظروف محبوب را دوباره مثل روز اول نو و درخشان کند. اگر ظروف را با دست می‌شورید، چند قطره هیدروژن پراکسید را به مایع ظرفشویی خود اضافه کنید. این ترکیب را می توانید روی گریل نیز استفاده کنید.

۴. آینه و شیشه

آیا می‌خواهید یک راه مقرون به صرفه و طبیعی برای تمیز کردن پنجره‌ها، آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای اطراف خانه به شما بگوییم؟ به سادگی روی آن‌ها را با آب اکسیژنه اسپری کنید و آن‌ها را با یک پارچه بدون پرز (یا روزنامه) پاک کنید. بدون قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، آینه و شیشه‌های شما خواهند درخشید.

۵. ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی هر از گاهی بوی بدی از خود متصاعد می‌کند و هرچند می‌توانید ماشین ظرفشویی خود را با سرکه یا سفیدکننده تمیز کنید، آب اکسیژنه هم پیشنهاد خوبی است. یک چهارم فنجان هیدروژن پراکسید را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی در حالی که خالی است قرار دهید و چرخه حرارت بالا را اجرا کنید. برای از بین بردن هر چیزی که باعث ایجاد بو می شود، چه باکتری و چه کپک، می‌توانید پس از اتمام لود ماشین، مقداری هیدروژن پراکسید را در قسمت لاستیکی و مناطقی که دسترسی به آن سخت است اسپری کنید.

۶. فرش، موکت و لوازم داخلی

آب اکسیژنه می تواند برای از بین بردن لکه‌های پارچه عالی عمل کند. با آزمایش یک نقطه روی فرش، موکت یا مبلمان شروع کنید و برای افزایش قدرت لکه‌بری فرش، می‌توانید هیدروژن پراکسید را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید.

۷. سینک آشپزخانه

هیدروژن پراکسید روی سطوح سفید معجزه می‌کند. بنابراین اگر یک سینک آشپزخانه سفید دارید، خوش شانس هستید. قبل از اینکه مقدار کمی آب اکسیژنه روی آن بریزید، جوش شیرین را سخاوتمندانه در داخل لگن بپاشید و لگن را خوب بشویید و وقتی از تمیزی سینک خود راضی شدید، آن را خوب بشویید و سپس خشک کنید.

بیشتر بخوانید: توی تابستون کجاهای خونه و کدوم وسایل رو بیشتر تمیز کنیم که از خطر کپک و نم دور بمونن؟

۸. وسایل زیبایی و بهداشتی

با تمیز کردن مرتب برس‌های آرایش، موچین‌ها، دماسنج‌ها، ابزارهای مانیکور، لیف و موارد دیگر با خیساندن یا پاک کردن آنها با هیدروژن پراکسید، از پخش شدن باکتری‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید مسواک خود را با خیساندن آن به مدت چند دقیقه در هیدروژن پراکسید و شستشوی خوب قبل از استفاده مجدد، ضدعفونی کنید.

۹. اسفنج

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن اسفنج آشپزخانه وجود دارد. و اگر هیدروژن پراکسید در دسترس دارید، می‌توانید آن را نیز به لیست اضافه کنید. اسفنج‌ها را هر هفته در یک کاسه حاوی ۵۰ درصد پراکسید و ۵۰ درصد آب به مدت ده تا بیست دقیقه خیس کنید تا باکتری‌ها را از بین ببرید. قبل از استفاده مجدد، اسفنج را بشویید و بگذارید در هوا خشک شود.

۱۰. یخچال

دفعه بعد که یخچال را تمیز و مرتب می‌کنید، از فرصت استفاده کنید و در حالی که خالی است، داخل آن را ضدعفونی کنید. هیدروژن پراکسید را روی یک پارچه یا اسفنج بمالید و قفسه‌ها، کشوها، دیوارهای جانبی و درزگیر درب را پاک کنید.

معجزه آب اکسیژنه | 21 چیزی که با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) می‌توانید تمیز کنیدهیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

۱۱. گیاهان آپارتمانی

اگر گیاهان آپارتمانی مورد علاقه شما به قارچ (مانند پوسیدگی ریشه) یا آفات آلوده شده‌اند، محل‌های آسیب دیده را با مخلوطی از یک قسمت هیدروژن پراکسید و سه تا چهار قسمت آب اسپری کنید. همچنین می‌توانید ابزارهای هرس خود را با هیدروژن پراکسید تمیز کنید تا آنها را ضدعفونی کنید و از انتشار بیماری از گیاهی به گیاه دیگر جلوگیری کنید.

۱۲. ماشین لباسشویی

مانند ماشین ظرفشویی و دوش، ماشین‌های لباسشویی می توانند کپک و نم ایجاد کنند، به خصوص اگر عادت دارید که بعد از شستشو سریع درب آن را ببندید. اگر ماشین لباسشویی بوی کپک می‌دهد، دو فنجان هیدروژن پراکسید را داخل درام بریزید و یک چرخه گرم اجرا کنید تا بو و هرگونه رشد احتمالی کپک از بین برود. پس از آن، پراکسید را در اطراف داخل واشر لاستیکی اسپری کنید تا بقایای باقیمانده تمیز شود.

۱۳. سطل زباله

پس از بیرون آوردن زباله‌ها، داخل سطل زباله خود را با مخلوطی از هیدروژن پراکسید و آب اسپری کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود – در صورت امکان در هوای بیرون در معرض آفتاب – تا تمیز، بدون بو و آماده برای یک کیسه تازه باشند.

۱۴. کفپوش و کاشی

با کمک آب اکسیژنه لک و کثیفی را از انواع کفپوش‌ها مانند چوب سخت، کاشی، وینیل، لمینت و بتن پاک کنید. هیدروژن پراکسید را با آب رقیق کنید و محلول را صاف کنید یا مستقیما روی زمین اسپری کنید. برای جلوگیری از آسیب احتمالی، فورا آن را پاک کرده و خشک کنید.

بیشتر بخوانید: خودتان در خانه شیشه پاک کن با پرتقال و سرکه بساید!

۱۵. کاسه توالت

برای تمیز کردن کاسه توالت می‌توانید از پاک کننده یا سفید کننده تجاری استفاده کرد، اما هیدروژن پراکسید به همان اندازه روی لکه‌ها و میکروب‌ها تأثیر می گذارد. نصف فنجان آب اکسیژنه را مستقیما داخل کاسه بریزید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس قبل از شستشو، لکه‌ها را پاک کنید. نه تنها کاسه را درخشان می‌کند، بلکه برای ضدعفونی کردن آن نیز عمل می کند. همچنین می‌توانید برس توالت را به هیدروژن پراکسید آغشته کنید تا اثر مشابهی داشته باشد.

۱۶. لکه‌های لباس

به جای پاک‌کننده لکه لباسشویی، هیدروژن پراکسید می‌تواند به عنوان یک پیش درمانی قوی برای تقریبا هر نوع لکه لباس، از جمله الکل، غذا، علف و حتی لکه خون عمل کند. ابتدا یک نقطه کوچک را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پراکسید باعث تغییر رنگ لباس نمی‌شود و پس از اینکه مطمئن شدید استفاده از آن بی خطر است، مقدار کمی از آن را مستقیما روی لکه بریزید. قبل از اینکه محل را بمالید، اجازه دهید یک دقیقه روی آن بماند و در صورت لزوم تکرار کنید تا لکه از بین برود. سپس یا با آب سرد بشویید یا لباس را طبق معمول بشویید.

۱۷. رختخواب و تشک

نه تنها می‌توانید برای تمیز کردن ملحفه‌ها و پتوها از همان روشی که می‌توانید برای لباس‌ها استفاده کنید، هیدروژن پراکسید تأثیر مفید دیگری نیز در مورد رختخواب شما دارد. اگر از آلرژی به کنه و گرد و غبار رنج می برید، یک قسمت آب اکسیژنه را با یک قسمت آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و روی تشک بپاشید تا موجودات مزاحم و میکروسکوپی را از بین ببرید. قبل از پوشاندن تخت با ملحفه‌های تمیز صبر کنید تا کاملا خشک شود.

۱۸. تخته‌های برش

اگر نگران آلودگی در حین پخت و پز هستید، چند روش برای تمیز کردن تخته‌های برش وجود دارد که می‌توانید برای ضدعفونی کردن تخته‌ها از آن‌ها استفاده کنید. زیبایی هیدروژن پراکسید در این است که می‌توانید انواع پلاستیک، چوب یا حتی مرمر را با آن اسپری کنید تا باکتری‌هایی مانند سالمونلا و ای کولای را از بین ببرید. اجازه دهید آب اکسیژ«ه تا ده دقیقه روی تخته‌ها بماند قبل از اینکه آن را تمیز کنید.

۱۹. اسباب‌بازی‌های کودکان

اسباب‌بازی‌های بچه‌ها چه در اتاق‌خواب‌ها، اتاق بازی یا گاراژ نگهداری شوند، احتمالا از آلودگی و میکروب‌ها در امان نیستند. هیدروژن پراکسید یک راه غیر سمی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آن‌ها است. اگر اسباب‌بازی‌ها با باتری کار نمی‌کنند یا قطعات الکترونیکی ندارند، آن‌ها را در یک وان هیدروژن پراکسید و آب خیس کنید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب تمیز بشویید. اگر به باتری نیاز دارند یا نیاز به شارژ دارند، پارچه‌ای را در محلول آغشته کنید و با دقت اسباب بازی را پاک کنید.

۲۰. شستن میوه و سبزی

احتمالا در مورد استفاده از جوش شیرین برای شستن میوه‌ها و سبزیجات شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که می‌توان از هیدروژن پراکسید به عنوان جایگزین استفاده کرد؟ نه تنها خیساندن در نسبت ۱:۴ پراکسید هیدروژن و آب به مدت ۳۰ دقیقه (یا کمتر برای اقلام ظریف‌تر مانند سبزی‌های برگدار) می‌تواند مواد مضر مانند کثیفی و آفت‌کش‌ها را از بین ببرد، بلکه ممکن است به افزایش تازگی آن‌ها نیز کمک کند.

۲۱. تمیز کردن دستگاه‌های رطوبت گیر

اگر به طور مرتب از دستگاه‌های مرطوب‌کننده یا رطوبت گیر استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید با استفاده از این ترفند ماهانه، کیفیت هوای خانه خود را بهبود بخشید. مقدار مساوی هیدروژن پراکسید و آب را با هم ترکیب کرده و آن را از طریق دستگاه‌ها عبور دهید تا هرگونه آلودگی و کپک احتمالی از بین برود.

معجزه آب اکسیژنه | 21 چیزی که با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) می‌توانید تمیز کنیدآب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

بیشتر بخوانید: روش کاربردی برای تمیز کردن کپک در حمام | با این ترفند با کپک‌های حمام خداحافظی کنید

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم