پیشنهاداتی برای توسعه تاب آوری زنان


پیشنهاداتی برای توسعه تاب آوری زنان

تاب آوری زنان از آنجا اهمیت دارد که زن قلب خانواده است و مسئولیت وظیفه پرورش انسان را بعهده دارد مراقبت و پروررش دیگران برای زنان یک صفت به شمار آمده و این مهم به نتیجه بهینه نخواهد رسید مگر اینکه گام...

تاب آوری زنان از آنجا اهمیت دارد که زن قلب خانواده است و مسئولیت وظیفه پرورش انسان را بعهده دارد مراقبت و پروررش دیگران برای زنان یک صفت به شمار آمده و این مهم به نتیجه بهینه نخواهد رسید مگر اینکه گام های نخستین در توسعه توانایی های زنان برداشته شده باشد و این قدرت و توان مقابله وبرآمدن از عهده این مسئولیت خطیر همان است که خداوند در وجود ایشان به ودیعه نهاده است.

به گزارش زهرا نیازاده روانشناس و مترجم کتاب پرورش تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند که توسعه تاب آوری امکان مقابله بهتر و امیدواری بیشتری را نسبت به آینده فراهم ساخته است چالش های عمده زندگی زنانه اعم از ازدواج ، تحصیل ، اشتغال وهمسری و مادری ، آسیب پذیری بیشتر در سوانح و بلایای طبیعی و تصادفات وسوانح عمده ترین مسایل و مشکلاتی هستند که تاب آوری زنان را به چالش میکشند.
تاب آوری زنان میتواند شامل مولفه های بدین قرار باشد :
  • پذیرش ، جذب و تعدیل مخاطرات و آسیبها
  • یادگیری رشد در شرایط پرتنش
  • تشخیص و پرورش توانایی و استعداد های خاص
  • تمرین ومدیریت خشم و استرس
  • پرورش و کاربست شوخ طبعی و طنز
  • یافتن معنا در بحران ها
  • تحمل تنهایی و شکست های اجتماعی
  • شناسایی وتشخیص دوره ها و بخشهای پر تنش زندگی

    برای توسعه تاب آوری زنان در متون مختلف پیشنهاداتی مطرح شده است که بقرار زیر مورد اشاره واقع میگردد:

    نگرش و باروهای خود را مرمت و بازسازی کنید : این باور را در خود پرورش دهید که استحکام درونی، نه شرایط، بر دستاوردها تأثیر می گذارد و به شما امکان می دهد بدون توجه به چالش ها، آشفتگی ها و صدمات را مرمت و یاز سازی کنید.
    با ناملایمات کنار بیاید: ناراحتی را به عنوان راهی برای رشد و انعطاف پذیری در آغوش بگیرید.
    یک شبکه پشتیبانی بسازید: اطراف خود را با متحدین در محل کار احاطه کنید تا در زمان های چالش برانگیز حل مشکل را آسان کنید.
    آگاهی عاطفی و همدلی را تمرین کنید: ابراز همدلی کنید، با شفقت ارتباط برقرار کنید و بر کمک به دیگران برای افزایش اثربخشی شما در تلاش‌های شخصی و حرفه‌ای تمرکز کنید.
    سپاسگزاری را تمرین کنید: آنچه را که دارید، حتی در روزهای چالش برانگیز، تصدیق و قدردانی کنید تا دیدگاه مثبت خود را حفظ کنید.
    برای خودتان وقت بگذارید: برای کاهش سطح استرس، بهبود عملکرد شناختی و متعادل کردن رفاه خود، انرژی خود را دوباره پر کنید و دوباره انرژی دهید.
    به دنبال الگوهای مثبت و شبکه های حمایتی باشید: برای راهنمایی و مشاوره به دنبال زنانی باشید که بر موانع و شکست ها غلبه کرده اند آنها میتوانندالهام بخش و الگو باشند.
    شفقت به خود را تمرین کنید: در هنگام مواجهه با شکست یا چالش ها با خود به مهربانی و شفقت رفتار کنید .
    اهداف واقع بینانه تعیین کنید: اهداف بزرگتر را به مراحل دست یافتنی تقسیم کنید و پیشرفت را در طول مسیر بدون مقایسه خود با دیگران جشن بگیرید.
    از شکست بیاموزید: به شکست های گذشته فکر کنید، اکنون و اینجا زمینه های بهبودی را شناسایی کنید و از شکست به عنوان پله ای برای موفقیت استفاده کنید.
    با گنجاندن این موارد در زندگی‌ و همچنین در خواست کمک از نیروهای متخصص، می‌توانید تاب آوری و انعطاف‌پذیری خود را به‌عنوان یک زن افزایش دهید، چالش‌ها را به‌طور مؤثری پشت سر بگذارید، و در هر دو حوزه شخصی و شغلی پیشرفت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329