هوشمندسازی بمب‌های دوران شوروی، بلای جان نظامیان اوکراینی شد!


شبکه خبری سی ان ان امروز گزارش داد که روسیه با بهسازی بمب های قدرتمند دوران شوروی ضربات سهمگینی به خطوط دفاعی و زیرساخت های اوکراین وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به گزارش ایرنا، در مطلب تارنمای سی ان ان آمده که روسیه با تبدیل یکی از بمب های ساده دوران شوروی به یک بمب دقیق، قدرتمند و دوربرد که قادر به ایجاد گودالی به قطر ۱۵ متر است، دفاع اوکراین را منهدم کرده و توازن قوا را در خط مقدم به سود خود تغییر داده است.

بمب FAB-۱۵۰۰ یک و نیم تن وزن دارد که تقریباً نیمی از آن را مواد به شدت منفجره تشکیل می دهد. بمب افکن های روسیه از ارتفاع زیاد و از فاصله ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری که خارج از برد بسیاری از سامانه های پدافند هوایی اوکراین است، این جنگ افزار را پرتاب می کنند. فیلم های اخیر از خطوط درگیری در منطقه دونتسک، قدرت عظیم این بمب‌ ها را در برخورد با نیروگاه‌های حرارتی، کارخانه ‌ها و ساختمان های بلندمرتبه ای که تبدیل به مرکز هماهنگی مدافعان اوکراینی‌ شده اند، نشان می‌ دهد.

هوشمندسازی بمب‌های دوران شوروی، بلای جان نظامیان اوکراینی شد!

در ادامه این گزارش آمده است: FAB-۱۵۰۰ توسط یک سامانه ناوبری و بالهای متحرک به سمت هدف هدایت شده و حین کاهش ارتفاع به سمت آن پرواز می‌کند. استفاده از این بمب ها به یک عنصر حیاتی در تهاجم روسیه در منطقه دونتسک، به ویژه در انهدام مواضع دفاعی اوکراین در داخل و اطراف شهر سقوط کرده آودیوکا تبدیل شده است.

یوری ایحنات (Yuri Ihnat)، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین به سی ان ان گفت: در آستانه نبرد آودیوکا و در جریان آن، صدها بمب در عرض چند روز پرتاب شدند و تنها در ۴۸ ساعت، ۲۵۰ مورد از آنها در آودیوکا مورد استفاده قرار گرفت. در سپتامبر گذشته و "پس از چندین ماه آزمایش و خطا، یک فروند FAB-۱۵۰۰ برای نخستین بار به دقت" به هدف خود اصابت کرد. ادعا شده که با نصب کیت ناوبری بر این بمب، دقت آن تا شعاع خطای ۵ متر افزایش یافته است.

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882886

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!