کاهش حضور زنان در عرصه های سیاسی بخاطر خط قرمز های تایید صلاحیت/ زنان اولین گروه تعدیل بخش خصوصی و دولتی هستند


کاهش حضور زنان در عرصه های سیاسی بخاطر خط قرمز های تایید صلاحیت/ زنان اولین گروه تعدیل بخش خصوصی و دولتی هستند

زنان در جامعه ما با مشکلات زیادی رو به رو هستند .این قشر از جامعه با تکاپوی فراوان در حال اثبات حضور موثر خود در جامعه ای هستند که برای ادامه حیات باید خیلی قوی تر از آنچه که هست به نظر...

زنان در جامعه ما با مشکلات زیادی رو به رو هستند .این قشر از جامعه با تکاپوی فراوان در حال اثبات حضور موثر خود در جامعه ای هستند که برای ادامه حیات باید خیلی قوی تر از آنچه که هست به نظر بیاید.زنان جامعه ایرانی با مسئولیت های زیادی که در خانواده دارند ،نقش های اجتماعی بی نظیری را به عهده می گیرند و در نهایت باید در چارچوب مدیریتی مردانه حاکم در کشور رقابت کنند.خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگویی با زهرا نژادبهرام فعال مدنی و از مدیران زن موفق کشور به گوشه ای از دغدغه های زنانه جامعه امروزی پرداخته است.

ارتباط فیلترینگ و فقر زنان

زهرا نژاد بهرام با توجه به اشتغال زنان که مهمترین شاخصه حضور آنان در جامعه است و محدودیت هایی که این قشر با آن روبه رو بوده به رکنا گفت: متاسفانه در تعدیل نیروهای سازمانی اولین گروهی که تعدیل می شوند زنان هستند و در جذب نیروها دومین گروهی که جذب می شوند زنان هستند.با این شرایط که تشریح شد نه تنها فرصت های شغلی برای زنان ایجاد نشده بلکه اولین گروه های تعدیل در بخش دولتی و خصوصی هستند.

نرخ بیکاری دو برابری زنان

این فعال زنان ادامه داد:نرخ اشتغال زنان در کشور عددی حدود 15 درصد است که آن هم به اقتضای شرایط اقتصادی کمتر یا بیشتر می شود وبه طور دقیق نمی توان به آن اشاره کرد.در کنار همه این موارد خوداشتغالی زنان با همه محدودیت ها از دست زنان خارج شده واین موضوع زنان را فقیر تر از قبل کرده است .هر چند مسئله فقر زنان در جهان به همین شکل است و بر طبق آمارها 70 درصد فقرای جهان زنان هستند.

زنان در جامعه وخانواده فقیرترین عضوند

این فعال زنان در تحلیل جامعه زنان و مسئولیت هایی که خارج از اشتغال به عهده دارند گفت: زنان علاوه بر اینکه در جامعه فقیرترند در کانون خانواده هم به نسبت نقش مادرانه ای که دارد همسو با افت و فرودهای اقتصادی درآمدی خانوار از دیگر اعضا فقیرتر هستند ،آنان از خیلی از خواسته های خود برای رفاه و آرامش فرزندان و همسر گذشت می کنند .

نژاد بهرام می افزاید: زنان در راستای خود حذفی در خانواده فقیرترین عضو خانواده اند، این محدودیت ها در خانواده باعث شده که زنان در خانواده کمترین هزینه های بهداشتی و فرهنگی و آموزشی را برای خود داشته باشند .مجموعه این عوامل باعث شده تا زنان نسبت به مردان فقیرتر باشند.زنان به خاطر نقش مادرانه و محبتی که دارند با ایجاد خود محرومیتی فقیر تر هستند.

این فعال زنان می گوید:در گذشته زنان برای نگهداری از فرزندان و بیماران و حتی سالمندان خانواده،نیروهای کمکی استخدام می کردند اما با بدتر شدن شرایط اقتصادی خانواده این خدمات را حذف کردند و خود مسئول نگهداری شده اند و همین فشار اقتصادی تحمیل شده بر زنان و بار اضافی هزینه های اقتصادی خانوار نشانه دیگری از تحمل خسارت های اقتصادی اجتماعی بر جامعه زنان است.

2 میلیون زن سرپرست خانوار

وی معتقد است: مجموعه این عوامل نگرانی ها برای وضعیت اقتصادی جامعه زنان را بیشتر کرده ، با توجه به اینکه نزدیک به 2 میلیون زن سرپرست خانوار داریم که در طبقات فرو دست هستند و کارهای حداقلی انجام می دهند.

نژاد بهران ادامه داد: در واقع با موج کثیری از زنانی که هرگز ازدواج نکردند رو به رو هستیم که هم مجبورند هزینه های خود را تامین کنند و هم هزینه های خانواده هایشان را .

کسب رتبه 143 شکاف جنسیتی در جهان

وی با اعلام اینکه اکنون در جهان رتبه 143 را در شکاف جنسیتی داریم افزود: رتبه 143 در سال 2023در شکاف جنسیتی در جهان از آن ایران شد .کسب این رتبه ناشی از کاهش مشارکت های اقتصادی ،سیاسی ، آموزشی و بهداشتی است.ما که در آموزش و بهداشت جزو سرآمد ورتبه اول منطقه خاورمیانه بودیم چرا الان در رتبه 143 هستیم؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این افت رتبه در کسب شکاف جنسیتی قطعا ناشی از کاهش مشارکت های سیاسی و کاهش مشارکت های اقتصادی زنان در کشور باز است.هرچند که در بخش آموزش و بهداشت وضعیت بهتری داریم و تقریبا 85 درصد زنان ما باسواد هستند ولی نتوانستیم این مولفه ها را کسب کنیم.در حالی که بیش از 30درصد از کرسی های دانشگاهها را زنان در اختیاردارند،

تاب آوری زنانه؛قوانین محدود کننده

عضو سابق شورای شهر تهران می گوید:در چنین شرایطی باید تاب آوری زنان افزایش یابد نه اینکه با اهرم های فشار و قوانینی که تصویب می شود این فشارها زیاد تر شود.باید تلاش کنیم تا تاب آوری زنان را افزایش دهیم. زنانه هرچقدر در درون توانمند باشند وقتی بیرون از خانه در جامعه به واسطه قوانین محدود کننده تضعیف شوند دچار اضمحلال می شوند.

کاهش حضور زنان درانتخابات مجلس

وی با تحلیل حضور زنان در انتخابات مجلس گفت:حضور زنان در عرصه های سیاسی نسبت به دوره های قبل کاهش یافته و این موضوع نشان از فشارهای امنیتی در تایید صلاحیت ها دارد.چنانچه دیدید تعداد زنان راه یافته به مجلس نسبت به دوره های قبل پایین تر است و این جای نگرانی دارد و سیاستگذاران باید برای آن راهکارهایی داشته باشند چرا که نیمی از جامعه ما زنان هستند و مشارکت آنها به رشد و شکوفایی جامعه می انجامد.


کاهش حضور زنان در عرصه های سیاسی بخاطر خط قرمز های تایید صلاحیت/ زنان اولین گروه تعدیل بخش خصوصی و دولتی هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی