هشدار وقوع کولاک برف و بهمن در این 8 استان


هشدار وقوع کولاک برف و بهمن در  این 8 استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۲۷ استان و احتمال کولاک برف و بهمن در برخی مناطق به مردم توصیه کرد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

هشدار وقوع کولاک برف و بهمن در  این 8 استان

به گزارش راهبرد معاصر؛ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با ورود سامانه بارشی در مناطقی از غرب، جنوب غرب، مرکز، جنوب و به‌تدریج در شرق و شمال شرق کشور بارش باران،‌ رعدوبرق، وزش باد و در برخی مناطق غربی، زاگرس مرکزی و شمال شرق بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، شرق لرستان و شمال کهگیلویه و بویراحمد است.

فردا برای سواحل دریای خزر، شمال شرق و بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور بارش پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های روز سه‌شنبه برای خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی است. در ارتفاعات البرز،‌ خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش برف روی می‌دهد. اواخر وقت فردا سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

روزهای چهارشنبه تا جمعه جو آرام همراه با روند افزایش نسبی دما در کل کشور برقرار می‌شود.

امروز در استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی،‌ خراسان رضوی،‌ شرق سمنان،‌ فردا کرمان، سیستان و بلوچستان،‌ سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گردوخاک روی می‌دهد. امروز و فردا خلیج‌فارس و دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/21

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش نسبی دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/21: خوزستان، ایلام، لرستان، فارس، بوشهر، نیمه غربی و شمال کرمان، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، نیمه شرقی و شمال سمنان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، زنجان، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل.

سه‌شنبه 1402/12/22: کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، یزد، شرق اصفهان، خراسان شمالی، شرق و شمال سمنان، گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، در جنوب احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال آسیب به نهال و درختان آسیب‌پذیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها‌، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها، انتقال محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/21

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/21: نیمه شمالی فارس، جنوب یزد، کرمان.

سه‌شنبه 1402/12/22: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب و شرق خراسان رضوی.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/21

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کولاک برف و کاهش نسبی دما.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/21: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال غرب فارس، شمال و شرق خوزستان و شمال بوشهر.

سه‌شنبه 1402/12/22: خراسان رضوی و خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و صدمه به نهال و درختان آسیب پذیر.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/21

زمان پایان: عصر چهارشنبه 1402/12/23

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 28 نات و گاهی بیشتر از 28 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا 1.8 متر و بیش از 2 متر در فراساحل.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/21: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.

سه‌شنبه 1402/12/22: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.

چهارشنبه 1402/12/23: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در خلیج فارس و دریای عمان و نیمه غربی تنگه هرمز.

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل، سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه