سازمان بورس با توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گام بزرگی در کنترل و مدیریت ریسک بورس برداشت


سازمان بورس با توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گام بزرگی در کنترل و مدیریت ریسک بورس برداشت

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج گفت: سازمان بورس با معرفی ابزارهای جدید مالی و توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، گام بزرگی در مدیریت ریسک بازارسرمایه برداشت.

سازمان بورس با توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گام بزرگی در کنترل و مدیریت ریسک بورس برداشت

به گزارش ایران اکونومیست، رضا درخشان‌فر اظهار داشت: از جمله وظایف قانونی سازمان‌ بورس و اوراق بهادار معرفی ابزارهای جدید مالی و کنترل و مدیریت ریسک در بازارسرمایه است.

وی افزود: توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم ارتباط مستقیمی با کاهش ریسک بازارسرمایه بویژه برای سهامداران حقیقی و خرد دارد. سازمان بورس در دوره جدید بامعرفی اولین صندوق‌های: اهرمی، تضمین‌ اصل سرمایه، شاخصی، فراصندوق(FoF)، بخشی، بازنشستگی و املاک، تنوع فوق‌العاده‌ای به ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بخشید.

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ حجم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس فقط ۱۸ درصد بود، اما امروز ۵۰ درصد معاملات روزانه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد. درحال حاضر بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار حقیقی در انواع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بیش از ۶۰ درصد دارندگان کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی هستند که نشان می‌دهد اقدامات سازمان بورس در توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم موثر بوده است.

وی ادامه داد: گرچه بخش عمده‌ای از دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارسرمایه متعلق به صندوق‌های درآمد ثابت است، اما توسعه صندوق‌های درآمد ثابت نیز از ۲ جهت حائز اهمیت است: اول اینکه صندوق‌های درآمدثابت به عدم خروج پول از بازار کمک کردند، یعنی در روزهای منفی بازار شاهد ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم و دوم اینکه توسعه صندوق‌های درآمد ثابت به توسعه تامین‌مالی از طریق بازارسرمایه کمک کرد.

درخشان‌فر در مورد نقش سازمان بورس در توسعه تامین‌مالی گفت: اقداماتی که سازمان بورس در دوره جدید از اواسط سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام داده از جمله تغییرات در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بسیار موثر بوده که برای مثال اصلاح دستورالعمل‌ اوراق مرابحه به تامین‌مالی، جانی دوباره بخشید، پیش از این وقتی شرکتی اوراق مرابحه منتشر می‌کرد، پول را دریافت نمی‌کرد و پول به دست کس دیگری می‌رسید، مثلا کسی که مواد اولیه را خریداری می‌کرد.

وی افزود: طبق تغییرات اخیر، پول به شرکت‌ها پرداخت شده و شرکت‌ها این اجازه را دارند که خودشان برای بهره‌گیری از آن، تصمیم‌گیری کنند. روی هم رفته همه این مسائل باعث شده شیوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه متحول شود و شرایط را دگرگون کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا