اعلام آمادگی روسیه برای تقویت همکاری با بریکس در عرصه هوافضا


اعلام آمادگی روسیه برای تقویت همکاری با بریکس در عرصه هوافضا

اقتصادنیوز: رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه در دیدار با رئیس جمهوری این کشور با اشاره به پرتاب اخیر ماهواره ایرانی از پایگاه فضایی وستوچنی گفت: روسیه آماده تقویت همکاری با کشورهای عضو بریکس در عرصه فضا است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یوری بوریسوف دوشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور افزود: ما برای استقبال از همکاران خود از کشورهای بریکس آماده می شویم.

سایت کرملین دفتر رئیس جمهوری روسیه گزارش داد، وی با اشاره به ریاست دوره ای روسیه بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی گفت: ما در این چارچوب، نشستی با همکاران خود در آژانس‌های ملی فضایی خواهیم داشت.

خبر مرتبط
واکنش کرملین به اظهارات پاپ/چه‌کسی شهامت بالابردن پرچم سفید را دارد؟

اقتصادنیوز: سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات اخیر رهبر کاتولیک‌های جهان درباره جنگ اوکراین گفت که رییس جمهور روسیه به دفعات نسبت به مذاکره با کی‌یف اعلام آمادگی کرده است.


رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه گفت: ما در سال ۲۰۲۳ میلادی همکاری نزدیکی با کشورهای بریکس داشتیم و چشم‌انداز خوبی برای همکاری با این کشورها وجود دارد.

اعلام آمادگی روسیه برای تقویت همکاری با بریکس در عرصه هوافضا

آماده سازی مأموریت جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی
بوریسوف در پاسخ به پرسش پوتین رئیس‌جمهوری روسیه درباره آخرین روند آماده‌سازی برای یک ماموریت جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: روند آماده‌سازی وارد مرحله نهایی شده و تمام آزمایش‌های پیچیده برای آموزش خدمه به معنای واقعی کلمه در حال تکمیل است.
وی ادامه داد: مارینا واسیلوسکایا، کیهان نورد از جمهوری برادر ما بلاروس که دسامبر ۲۰۲۲ از بین ۶ متقاضی انتخاب شده بود، آموزش‌ها و امتحانات را با موفقیت گذرانده و آماده پرواز است.
به گفته رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه، فرماندهی این مأموریت را اولگ نوویتسکی فضانورد روس برعهده دارد و سومین خدمه فضاپیمای روس، تریسی دایسون فضانورد آمریکایی است که جایگزین لورل اوهارا دیگر فضانورد ایالات متحده می شود که به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی بین المللی کار کرده است.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که فضاپیمای سایوز-۲۵ آنها را در ۲۱ مارس ۲۰۲۴ (دوم فروردین ۱۴۰۳) به ایستگاه فضایی بین المللی تحویل دهد و ما در ۲ آوریل در زمین منتظر آنها خواهیم بود.

پنج‌شنبه دهم اسفند سال‌جاری، ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد. بنابر این گزارش، ماهواره پارس۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی، از سری ماهواره‌های تحقیقاتی - سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی