آیا باید نگران سویه جدید کرونا باشیم؟


آیا باید نگران سویه جدید کرونا باشیم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی به بیان توضیحاتی درباره ورود سویه JN ۱ کرونا به کشور پرداخت و گفت: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که این سویه فعلا برای ما مشکل‌ساز نباشد و افزایش موارد شدید را به همراه نداشته باشد....

آیا باید نگران سویه جدید کرونا باشیم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی به بیان توضیحاتی درباره ورود سویه JN ۱ کرونا به کشور پرداخت و گفت: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که این سویه فعلا برای ما مشکل‌ساز نباشد و افزایش موارد شدید را به همراه نداشته باشد. آمیتیس رمضانی درباره ورود سویه JN۱ به کشور که اولین مورد ابتلا به آن در کشور ما هفته گذشته شناسایی شد، گفت: هم انستیتو پاستور و هم دانشکده بهداشت دانشگاه تهران همواره درصدی از نمونه‌های مثبت را توالی یابی می‌کنند، اما از آنجایی که انجام این کار هزینه بالایی دارد، تعداد توالی یابی در کشور ما نسبت به کشورهایی نظیر انگلیس، آفریقای جنوبی و.. پایین‌تر است، ولی با این وجود چند مورد از ابتلا به سویه JN۱ را در کشور شناسایی کردیم.به طور کلی، تاکنون نتایج نشان می‌دهد که این سویه جدید ممکن است به میزان کمتری تأثیر گذار باشد ولی همچنان نظارت و بررسی دقیق در مورد گسترش آن و احتمال واردات موارد جدید، امری ضروری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه چندان نمی‌توان در مورد افزایش ابتلا به این سویه اظهار نظر کرد، افزود: اگر تعداد نمونه‌های فراوانی را توالی یابی کنیم می‌توانیم در این رابطه نظر دهیم و این در حالی است که تعداد نمونه‌ها در کشور ما محدود است.

آیا باید نگران سویه جدید کرونا باشیم؟

وی ضمن اشاره به اینکه به طور کلی با توجه به شرایطی که در کشورهای دیگر شاهدش هستیم این سویه به هر کشوری که وارد شده به تدریج به سویه غالب تبدیل شده است، ادامه داد: در بسیاری از کشورها ۷۰ درصد موراد ابتلا مربوط به سویه JN۱ است و این مسئله نشان می‌دهد که به احتمال زیاد در کشور ما نیز این سویه به سویه غالب تبدیل می‌شود و از آنجایی که از نظر بالینی با سایر سویه‌های اومیکرون تفاوت چندانی از نظر علام بالینی ندارد، در مورد این سویه جای نگرانی نیست.

این پزشک متخصص بیان کرد: به طور کلی اینگونه است که پس از اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا با پیک یکی از واریانت‌های اومیکرون مواجه می‌شوند پس از حدود یک یا ۲ ماه تعداد موارد ابتلا به آن سویه در کشور ما نیز افزایش پیدا می‌کند و آنچه در کشورهای اروپایی و آمریکا شاهدش هستیم این است که پیک این سویه‌ها از نظر تعداد مبتلایان در حدی بود که گفته می‌شود شاید این سویه پس از سویه قبلی که BA۲ بود، دومین پیک بزرگ را در این کشورها ایجاد کرده است. این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این سویه زودتر از زمان شناسایی ما وارد کشور شده باشد چراکه مرزهای کشورها باز است و همه کشورها با هم در ارتباط هستند، توضیح داد: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که این سویه فعلا برای ما مشکل‌ساز نباشد و افزایش موارد شدید را به همراه نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم