جنگنده یا پهپاد؟


جنگنده یا پهپاد؟

پنتاگون قصد خود را برای تأمین بودجه توسعه ناوگان هواپیماهای با خلبانی هوش مصنوعی اعلام کرده است. این قرارداد با طرح قرارداد با دو پیمانکار خصوصی برای توسعه این برنامه به مناقصه گذاشته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، این پروژه که پروژه «هواپیمای جنگی مشترک»(CCA) نامیده می‌شود، بخشی از یک برنامه بزرگتر ۶ میلیارد دلاری برای تحقق حداقل ۱۰۰۰ پهپاد جدید به صفوف نیروی هوایی ایالات متحده(USAF) خواهد بود.

به نقل از ایسنا، پهپادهای دارای خلبانی هوش مصنوعی در کنار خلبانان انسانی پرواز می‌کنند و به ارائه نقش‌های پوششی، اسکورت، پشتیبانی آتش و جستجو کمک می‌کنند.

این پهپادها باید بتوانند حداقل ۹ متر از سطح زمین به شکل مستقل و با سرعت ۹۶۶ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین با خلبانی هوش مصنوعی باید قادر به انجام مانورهای مخاطره آمیز و اسکورت و محافظت از هواپیماهای سرنشین‌دار و حمل سلاح برای حمله به اهداف در زمین و هوا باشند و همچنین بتوانند به عنوان هواپیماهای جاسوسی عمل کنند.

پنتاگون قصد دارد تا تابستان امسال دو شرکت را برای تولید صدها هواپیما از این نوع در عرض پنج سال انتخاب کند.

قیمت هر هواپیما بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که یک هواپیمای F-۳۵ جدید حدود ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارد، در حالی که یک بمب‌افکن B-۲۱ می‌تواند بیش از ۷۵۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد.

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده به وال استریت ژورنال گفت: پهپادهای خلبان هوش مصنوعی چیزهای زیادی را ارائه می‌دهند که هواپیماهای جنگنده سنتی برای انجام آنها طراحی نشده‌اند.

هواپیماهای هدایت شونده با هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابل مصرف باشند و قبل از بازنشستگی یا نابودی، یک یا دو ماموریت را انجام دهند و همچنین از هواپیماهای سرنشین‌دار ارزان‌تر باشند.

بنابراین احتمالاً بخشی از چشم‌انداز بزرگ‌تر پنتاگون کمک به ایالات متحده برای مبارزه با قدرت رو به رشد پهپادی چین است.

تاکنون شرکت‌های بوئینگ، لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن، جنرال اتمیکس و آندوریل قصد خود را برای توسعه پهپادها تایید کرده‌اند.

تاکنون تنها شرکت بوئینگ چشم انداز خود را برای این برنامه با پیشنهاد پهپادی آینده نگرانه موسوم به MQ-۲۸ ملقب به «خفاش شبح» اعلام کرده است.

جنگنده یا پهپاد؟

بوئینگ MQ-28 یک هواپیمای بدون سرنشین جدید است که از هوش مصنوعی بهره می‌برد. بوئینگ در وب‌سایت خود توضیح داده است که این پهپاد به عنوان یک هم‌تیمی هوشمند با هواپیماهای نظامی موجود برای تکمیل و گسترش مأموریت‌های هوابرد طراحی شده است.

به گفته بوئینگ، MQ-28 توانایی کافی برای انجام این وظایف را از اطلاعات، نظارت، هدف‌گیری و شناسایی(ISR) گرفته تا هشدار اولیه تاکتیکی و موارد دیگر اما با طراحی کم‌هزینه که به اپراتورها اجازه می‌دهد با اطمینان آن را در خط مقدم قرار دهند، دارد.

کاتلین هیکس معاون وزیر دفاع آمریکا در اوت ۲۰۲۳ اظهار داشت که وسایل نقلیه خودمختار مجهز به هوش مصنوعی که توسط ارتش ایالات متحده مستقر می‌شوند، واحدهای مقرون به صرفه و قابل مصرفی را ارائه می‌دهند و به طور قابل توجهی سرعت کند نوآوری‌های نظامی را بهبود می‌بخشند.

به گزارش دیلی میل، نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده است که سالانه به ۱۰۰ جت جدید با خلبانی هوش مصنوعی نیاز دارد و به شرکت‌ها توصیه شده است که طرح‌های خود را ساده نگه دارند و به جای برنامه‌ریزی برای هر سناریوی ممکن، بر حداقل الزامات ماموریت تمرکز کنند.

گفتنی است که خلبانان انسانی قبلاً با این برنامه مخالفت کرده بودند، زیرا می‌ترسیدند هواپیماهای بدون سرنشین کار آنها را مختل کنند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس