مصوبه جدید مجلس درباره اتحادیه‌ها/مدت مسئولیت اعضا چندسال شد؟


مصوبه جدید مجلس درباره اتحادیه‌ها/مدت مسئولیت اعضا چندسال شد؟

اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که مدت مسوولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها پس از برگزاری انتخابات آنها، چهار سال تمام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۲۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اصلاح قانون نظام صنفی کشور، ماده (۴) آن به تصویب نمایندگان رسید.

طبق ماده (۴) اصلاحی، ماده (۲۲) قانون و تبصره های (۱) و (۳) آن به شرح زیر اصلاح و سه تبصره به عنوان تبصره های (۷) (۸) و (۹) به آن الحاق می شود و ماده (۲۳) قانون حذف می گردد.

ماده ۲۲- اتحادیه‌ها توسط هیئت مدیره منتخب اعضای اتحادیه اداره می شوند. تعداد اعضای این هیات سه نفر شامل رئیس، نایب رئیس و خزانه دار است که بر اساس اکثریت نسبی آرای ماخوذه تعیین می‌شوند. همچنین اتحادیه ها دو نفر عضو علی البدل دارند.

خبر مرتبط
فوری/ تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق‌‌ها در مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دو فوریتی همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری موافقت کردند.

تبصره ۱- مدت مسوولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها بعد از لازم الاجرا شدن قانون اصلاحی از اولین نوبت انتخابات برگزار شده، چهار سال تمام است. اعضای هیأت مدیره با رأی مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می شوند. عضویت بیش از دو دوره متوالی (ادوار قبلی ملاک محاسبه می باشد) در هیأت رئیسه اتحادیه‌ها منوط به اخذ دوسوم آرای ماخوذه است. ملاک محاسبه که ملی هر شخص می‌باشد. فرآیند انتخابات تشکل‌های صنفی که قبل از ابلاغ این قانون شروع و در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان در کمیته تطبیق یا بعد از آن قرار دارد، مطابق قانون مصوب سال ۱۳۹۲ ادامه می‌باید.

تبصره ۳- انتخابات اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضاء و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور، در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضاء به فاصله کمتر از دو هفته رسمیت می‌یابد در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور رای گیری برای آخرین مرتبه با نصاب یک چهارم اعضا به فاصله یک هفته بعد از زمان تعیین شده مرحله قبل تکرار می‌گردد. در صورت عدم دستیابی به این نصاب کمیسیون نظارت مکلف به ادغام اتحادیه‌ها می‌باشد. آئین نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات موضوع این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران تهیه می‌شود و پس از تأیید هیأت عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

تبصره ۷- کلیه اشخاص چه به اعتبار شخصیت حقیقی و چه به اعتبار شخصیت حقوقی نمی‌توانند همزمان در بیش از یک اتحادیه عضو هیأت مدیره باشند.

تبصره ۸- انتخابات اتحادیه‌ها به صورت الکترونیکی و بر اساس شماره تلفن همراه شخص دارنده با متقاضی پروانه کسب و در بستر سامانه تعیین شده توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت برگزار می‌شود.

تبصره ۹- کلیه ابلاغ‌های موضوع این قانون در صورت ارسال به شماره تلفن همراه شخص دارنده یا متقاضی پروانه کسب که در سامانه صدور مجوزهای کسب و کار به ثبت رسیده است. قابل استناد خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس