از 14 فوتی و 1170 مصدوم تا اطفای 130 حریق در تهران


از 14 فوتی و 1170 مصدوم تا اطفای 130 حریق در تهران

آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۲ تا کنون ۱۲ فوتی و ۶۲۳ مصدوم داشته است شبی که طبق سنت های گذشته باید جشن گرفته می شد، حالا علی رغم توصیه های اکید به شب دلهره آوری تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، در روزهای پایان سال ۱۴۰۲ و آغاز بهاری دوباره، درست در شب جشن چهارشنبه سوری، دستگاه‌های مختلف در تلاش برای جلوگیری و کم کردن اتفاقات ناگواری هستند که برخی از افراد طعم جشن این شب را با رفتارهای پر خطر تلخ می‌کنند.

جمعیت مصدومان در بیمارستان فارابی رو به افزایش است

در حالی که به ساعت ۲۲ و ساعت‌های پایانی شب نزدیک می‌شویم اما جمعیت مصدومان چهارشنبه آخر سال رو به افزایش است.

مسؤولان بیمارستان تاکید می‌کنند تنها یک نفر همراه مصدوم باشد.

مصدومان فوراً به بخش اورژانس فرستاده می‌شوند و همراه وی جهت تکمیل پرونده راهنمایی می‌شود.

ظرفیت بیمارستان به دلیل ظرفیت محدود اورژانس، صف‌های طولانی پذیرش بیمارستان و سی تی اسکن بیمارستان تکمیل شده است.

انجام ۱۳۰ عملیات اطفا / وقوع ۵ انفجار به دلیل ساخت مواد محترقه

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت حوادث چهارشنبه آخر سال گفت: ما از ساعت ۱۷ امروز به صورت آماده باش صددرصدی در تمام نقاط شهر با حضور ۳۰۰۰ آتش نشان در حال انجام عملیات هستیم و تا به حال ۱۳۰ عملیات اطفای حریق داشته ایم که بیشتر در حوزه فضای سبز و منازل مسکونی بوده است.

وی افزود: ۵ مورد انفجار به دلیل ساخت مواد محترقه در منازل مسکونی رخ داده است که به همین دلیل ۵ نفر دچار مصدومیت شدید شده اند.

محمدی ادامه داد: به ۲ دستگاه خودروی آتش نشانی به دلیل پرتاب مواد محترقه خسارت جدی وارد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: میزان حوادث مصدومیت و فوتی به اندازه پارسال بوده اما متأسفانه این روند رو به رشد است‌.

وی در پایان بیان کرد: چند حریق خودرو به علت پرتاب مواد محترقه از بالکن‌ها و پشت بام‌ها نیز گزارش شد.

بیشترین مصدوم در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تا الان به آمار مصدومان ۸۳۹ نفر اضافه شده است. همچنین بیشترین مصدومین به ترتیب متعلق به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بوده‌اند.

وی درباره آمار فوتی‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری گفت: ۱۴ نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست داده‌اند که چهار نفر از آنها در استان آذربایجان غربی، سه نفر تهران، سه نفر اصفهان و سه نفر آذربایجان شرقی و یک نفر در استان لرستان ساکن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار مصدومان نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است گفت: ۸۵ درصد از آسیب دیدگان خودشان عامل اتفاق بوده‌اند و ۱۵ درصد نیز رهگذر بودند که دچار حادثه شدند.

۱۱۷۰ مصدوم و ۱۴ فوتی در حوادث چهارشنبه سوری تا ساعت ۲۱

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش حوادث مرتبط با مراسم شب چهارشنبه آخر سال تا ساعت به ۲۱ شرح زیر است.

۱۱۸۴ نفر تعداد کل آسیب دیدگان، ۱۱۷۰ نفر مصدوم، ۳۵۳ نفر اعزامی توسط اورژانس، ۷۸۹ نفر تا کنون به مراکز درمانی مراجعه کردند

۲۸ نفر از آسیب دیدگان در محل درمان شدند، و همچنین تا این لحظه ۱۷ نفر فوت کرده‌اند.

۹۳ نفر در اثر حوادث قطع عضو و ۴۰۵ نفر چشمانشان آسیب دیده است و یک مورد تخلیه چشم و۴۸۴ سوختگی گزارش شده است.

وسایل آتش زا را از مشاعات ساختمان‌ها پاکسازی کنید

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در آستانه عید نوروز و در پی خانه تکانی‌های معمول هر سال توصیه کرد که مشاعات ساختمان را از وسایل دورریختنی پاکسازی کنند تا عامل خطر نباشد.

در حالی که باید به یاد داشته باشند اگر مواد محترقه و آتش زا در روز چهارشنبه سوری به صورت ناگهانی با این مواد دورریختنی تماس پیدا کند همین وسایل بی ارزش موجب آتش سوزی گسترده خواهد شد. بنابراین باید قبل از چهارشنبه سوری این وسایل دورریختنی را از ساختمان پاکسازی کرد.

عیادت معاون وزیر بهداشت از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری

معاون درمان وزارت بهداشت، با حضور در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری، از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری عیادت کرد.

سعید کریمی، سه شنبه شب در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری حضور یافت و از نزدیک در جریان خدمت‌رسانی به مصدومان حوادث چهارشنبه سوری قرار گرفت.

از 14 فوتی و 1170 مصدوم تا اطفای 130 حریق در تهران

بالن آرزوها باعث آتش‌سوزی شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: در ساعت ۲۰ یک مورد حادثه آتش‌سوزی در منطقه خانی آباد خیابان دانشگاه به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام شد.

به گفته اهالی محل مقداری ضایعات در مجاورت یک پست گاز در خیابان قرار داشته که بالن آرزوها بر روی ضایعات افتاده و باعث ایجاد حریق می‌شود.

با حضور آتش‌نشانان حریق خاموش شده و از سرایت به پست گاز جلوگیری شده است.

۲۰۰۰ هزار تماس با سازمان آتش نشانی در شب چهارشنبه سوری

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران از ۲۰۰۰ هزار تماس با سازمان آتش نشانی تهران در شب چهارشنبه سوری خبر داد.

محمدی افزود: سازمان آتش نشانی در حالت آماده‌باش است، امیدوارم اتفاق خاصی رخ ندهد.

حمله با مواد محترقه به آمبولانس حامل بیمار در تهران‌

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: دقایقی پیش یک دستگاه آمبولانس در تهران که در حال حمل بیمار دچار تشنج بوده، مورد اصابت مواد محترقه و آتش‌زا قرار گرفته و به دلیل رعب و وحشتی که ایجاد شده حال بیمار داخل آمبولانس رو به وخامت رفته است.

به گفته وی از ساعت ۲۰ امشب تماس‌های تلفنی با اورژانس استان تهران ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نظم و امنیت زیر ذره بین فرمانده انتظامی تهران بزرگ

تشکیل قرارگاه انتظامی امام علی (ع) با حضور سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ و کلیه اعضا با موضوع تأمین نظم و امنیت شب چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۲

از 14 فوتی و 1170 مصدوم تا اطفای 130 حریق در تهران

بیشتر آسیب دیدگان رهگذران هستند

توکلی رئیس اورژانس تهران در خصوص آمار مصدومین در چهارشنبه آخر سال گفت: در ۲ روز اخیر افزایش آمار مصدومین را شاهد بودیم مخصوصاً در چند ساعت اخیر به خصوص بعد از اذان مغرب افزایش آمار داشتیم.

وی افزود: بیش از ۹۰ مورد مصدوم ۳۹ مورد آسیب چشمی و ۱۱ مورد قطع شدگی عضو که ۴ مورد فقط در همین ساعات اخیر بوده است گزارش شده است.

توکلی گفت: متأسفانه آمار رو به افزایش است و متأسفانه بین بهارستان و چهار ولیعصر بیشترین حجم مأموریت‌ها را داشتیم

رئیس اورژانس تهران با اشاره وضعیت نسبت به سال‌های گذشته گفت: تا ۲ روز گذشته امیدوار بودیم و ۵۰ درصد کاهش داشتیم ولی در طول ۲ روز اخیر به علت بی احتیاطی که به عنوان مثال در منطقه بازار صورت گرفت تجمیع مواد منفجره باعث شد ناگهان حجم مصدومین افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: عمده مشکلاتی که ساعات اخیر داشتیم به علت مواد منفجره دست ساز بوده که موجب قطع عضو شده است.

توکلی گفت: در ۱۰ دقیقه اخیر یک مورد رهگذر دچار آسیب چشمی و یک فرد ۶۳ ساله که در اثر صدای انفجار دچار حمله قلبی شد.

افزایش آسیب دیدگان به ۸۳۹ نفر

براساس اعلام وزارت بهداشت از روز اول اسفند تا ساعت ۱۹:۳۰ روز ۲۲ اسفند در مجموع ۸۳۹ نفر کل آسیب دیدگان بوده اند که از این میان ۳۰۰ نفر توسط اورژانس منتقل شده اند.

این در حالی است که ۵۰۱ نفر خودشان به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و ۲۶ نفر هم در محل درمان شده اند.

کل فوتی‌ها ۱۳ نفر بوده و ۶۳ نفر هم قطع عضو شده اند.

۲۸۱ نفر از ناحیه چشم مصدوم شده و ۳۸۱ نفر هم دچار سوختگی شده اند.

مصدومیت پسر ۱۶ ساله در انفجار ترقه یاغچی‌آباد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: مأموران آتش‌نشانی مشاهده کردند که طبقه همکف یک ساختمان بخاطر انفجار موادمحترقه به شدت تخریب شده است.

وی افزود؛ در این حادثه یک پسر ۱۶ ساله از ناحیه ۲ دست به شدت مصدوم شده است؛ آتش‌نشانان اکنون در محل موردنظر حضور دارند و پسر نوجوان به اورژانس تحویل داده شد.

۲۷ آسیب دیده و فوتی در استان تهران تا کنون

رئیس اورژانس استان تهران آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در استان تهران را اعلام کرد.

بر این اساس امروز‬ از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب، آمار آسیب دیدگان در جریان این حوادث ۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۲ نفر جان باختند.

همچنین ۹ نفر از آنها در محل درمان، ۱۳ نفر دچار تروما و ۹ نفر نیز دچار سوختگی شده‌اند.

این در حالی است که ۳ نفر، با مشکل قطعی عضو و یک نفر با زخم و خونریزی مواجه شد.

ایجاد مزاحمت و بستن معابر خط قرمز امشب پلیس

سردار رادان با اشاره به خط قرمزهای پلیس در ایام چهارشنبه سوری بیان داشت: ایجاد مزاحمت و بستن معابر از خط قرمزهای پلیس است و با عاملان آن برخورد می‌شود.

فرمانده کل انتظامی کشور از بازداشت متخلفین چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات خبر داد و گفت: کسانی که با خودرو یا خودشان ایجاد مزاحمت و یا باعث بستن معابر شوند با هماهنگی‌های که با دستگاه قضائی شده است تا پایان تعطیلات بازداشت خواهند شد و همچنین خودروهای متخلف نیز تا پایان تعطیلات توقیف خواهند شد.

احتمال افزایش آمار مصدومان پس از افطار!

جعفر میعادفر با حضور در بیمارستان شهید مطهری با اعلام آمار آسیب دیدگان شب چهارشنبه سوری گفت: تا کنون ۱۶۶ مورد آسیب دیدگی در روز چهارشنبه گزارش شده است که ۸۲ مورد آن توسط عوامل اورژانس منتقل شدند و ۷۷ مورد خودشان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: یک مورد فوتی، ۸ قطع عضو، ۵۲ آسیب دیدگی از ناحیه چشم و ۷۳ مورد سوختگی ناشی از آتش سوزی مواد محترقه اتفاقات ناگوار امروز ۲۳ اسفند ماه تا کنون بوده است.

میعادفر با امیدواری نسبت به اینکه این آمار افزایش پیدا نکند از خانواده‌ها خواست تا در کنار فرزندانشان باشند و فضایی شاد را با هم بگذرانند.

وی افزود: متأسفانه استفاده از مواد محترقه روز به روز جدیدتر می‌شود و خیلی از آنها از نظر صوتی آسیب‌های زیادی به وجود می‌آورند. بنابراین افرادی که مشکل قلبی دارند نیز دچار مشکل می‌شوند.

زیر ۱۸ ساله‌ها بیشترین مصدومین!

زیر ۱۸ ساله‌ها بیشترین مصدومین!

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور تا کنون اعلام کرده که ۹۰ درصد مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال مرد و ۱۰ درصد زن بوده‌اند. همچنین ۶۷ درصد از این مصدومان کمتر از ۱۷ سال سن داشته‌اند یعنی کودک و نوجوان بوده‌اند.

به گفته میعادفر میزان حوادث امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۴ درصد افزایش داشته است.

انفجار شدید در منزل مسکونی دو طبقه در خلازیر / دو جوان مصدوم شدند

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه امروز وقوع انفجار منزل مسکونی در خیابان خلازیر، خیابان دولت به نیروهای آتش‌نشانی اطلاع داده شد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای یک ایستگاه آتش نشانی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند گفت: وقوع حادثه در یک منزل مسکونی دو طبقه بوده که به دلیل انفجار شدید دو مرد ۲۸ ساله دچار مصدومیت شده و حادثه شکستن کامل شیشه و پنجره‌ها را به همراه داشته است.

ملکه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حادثه کسی جان خود را از دست نداده است.

فوت ۱۲ نفر از ابتدای اسفند

از ابتدای اسفند تا کنون بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور، ۱۲ نفر در حوادث مرتبط با مراسم شب چهارشنبه آخر سال، جان خود را از دست داده‌اند و ۶۱۱ نفر نیز آسیب دیده‌اند. بنابر این کل مصدومان ۶۲۳ نفر بوده است و از این تعداد ۴۳ نفر یکی از اعضای بدن شأن را از دست داده‌اند همچنین چشم ۲۰۰ نفر نیز آسیب دیده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی از چند روز قبل تا کنون توصیه‌های خود را مرتب اعلام کرده است بلکه از تعداد این حوادث با فرهنگ سازی و اعلام توصیه‌ها کم کند. جلال ملکی ساعاتی پیش هم از شهروندان خواست تا با رعایت احتیاط حادثه ناگواری برای خود و یا عزیزانشان به وجود نیاورند.

برقراری ۱۸۰۰ تماس با آتش نشانی

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از ۱۸۰۰ تماس تلفنی با آتش‌نشانی خبر داد.

وی گفت: حدود سه هزار آتش‌نشانان به همراه ۱۲۰۰ خودروی سبک و سنگین در ۴۰۰ نقطه مختلف تهران آماده‌باش هستند.

به فرزندان خود اجازه استفاده از مواد محترقه و روشن کردن آتش را ندهید

وی گفت: شب چهارشنبه سوری با فاصله چند روز از شروع جشن‌های سال نو است، شبی که در سال‌های گذشته به عنوان یک جشن از آن یاد می‌شد و بسیاری از شهروندان خاطرات زیادی از آن دارند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ورود موارد محترقه دست ساز و خطرناک که جایگاهی در جشن‌های ما نداشته‌اند، جشن چهارشنبه سوری را از حالت طبیعی خود خارج کرده است.

ملکی افزود: به هیچ عنوان به تنهایی به فرزندان خود اجازه استفاده از مواد محترقه و روشن کردن آتش را ندهید، بخشی از جشن آتش بازی است اما اگر با حضور بزرگترها باشد می‌توان یک آتش تحت کنترل درست کرد.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران بیان کرد: موارد بسیاری وجود داشته که آتش درست شده در کنار منبع‌های بنزین بوده است، در فضای بسته پارکینگ‌ها اقدام به روشن کردن آتش کرده‌اند، یا کنار درختان که شعله آتش به درخت سرایت کرده و از آن طریق آتش به ساختمان‌های مسکونی انتقال پیدا کرده است و منجر به آتش سوزی منازل شهروندان شده است.

امشب پنجره‌ها را ببندید!

وی ادامه داد: اگر پنجره‌های منازل شما به سمت معابر اصلی است در صورت باز بودن تکه‌های فشفشه‌ها به داخل منازل ورود پیدا کرده و باعث آتش سوزی می‌شود، پس بهتر است در این ایام از باز گذاشتن در و پنجره‌ها خودداری شود. اگر در بالکن‌ها و پشت بام‌ها وسایلی احتراق زا وجود دارد باید جمع‌آوری شوند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: چهارشنبه سوری در قدیم صرفاً به پریدن از روی آتش نبود، بخش‌های دیگری چون قاشق زنی، شاهنامه و حافظ خوانی که بسیار جذاب بوده اما امروزه صرفاً به بخش آتش بازی و استفاده از مواد محترقه خطرناک اهمیت داده می‌شود.

وی در خصوص مواد محترقه اظهار کرد: حتی بسیاری از همین مواد محترقه که با وجود شعله‌ور نشدن صدای مهیبی دارند که منجر به خطر انداختن افراد سالخورده و با مشکل قلبی می‌شود، بسیاری از افراد به دلیل ترس از صدای این وسایل به آن‌ها آسیب وارد شده است.

ملکی افزود: در بین این موارد خانم‌های باردار نیز وجود داشتند که به دلیل صدای وحشتناک این وسایل فرزند خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: بیشتر افراد از ناحیه دست و چشم‌ها دچار آسیب می‌شوند. در مقابل آتش‌هایی که خودمان روشن نکرده‌ایم نه ایستیم، چرا که ممکن است جسمی اشتعال‌زا داخل آتش وجود داشته باشد که منجر به انفجار شود.

مجرمان سایبری در پی کلاهبرداری از شهروندان

پلیس راهور تهران بزرگ نیز تمهیداتی برای امروز اعلام کرده و آن را تشریح کرده است در این باره سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موتورسواران سعی کنند حتی‌الامکان امروز از تردد در سطح معابر شهر تهران مخصوصاً در ساعات بعد از ظهر و تاریکی هوا خودداری کنند. همچنین از ساعت ۱۴ مورخ امروز به بعد نیز تردد کامیون‌های حمل سوخت در سطح معابر پایتخت ممنوع شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: لازم است راکبین موتورسیکلت و رانندگان کامیون‌های حمل سوخت و پخش فرآورده‌های نفتی به این موضوع و ممنوعیت‌ها دقت داشته و از تردد در این ساعات در سطح شهر تهران خودداری کنند.

از آنجا که تمام اتفاقات ناگوار شب چهارشنبه سوری ناشی از خرید و فروش و استفاده از مواد محترقه است، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت درباره این مواد محترقه گفت: در این روزها مجرمان سایبری با ساخت صفحه‌های جعلی تبلیغات گسترده و جذاب فروش مواد محترقه اقدام به کلاهبرداری شهروندان می‌کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان خرید این اقلام که بیشتر کودکان و نوجوانان هستند را به درگاه پرداخت جعلی از قبل طراحی شده هدایت می‌کند و از آنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی از خانواده‌ها تقاضا کرد بر فعالیت فرزندان خود در این روزها نظارت داشته باشند.

جرم بودن ساخت مواد محترقه

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه مجرمین سایبری مواد آتش زا و محترقه تاریخ مصرف گذشته را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانند گفت: خرید و فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

آنچنان که سرهنگ کشیر نیز گفته است والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که از وسایل آتش بازی بی خطر استفاده کنند و از حضور فرزندان در تجمعات جلوگیری شود و جشن چهارشنبه آخر سال را با فرزندان در محیط خانواده سپری کنند. در این صورت از خطراتی که خود و خانواده شأن را تهدید می‌کند نیز می‌کاهند.

کشف ده میلیون انواع مواد محترقه

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم امروز صبح به خبرنگاران گفته بود: مجموع اقدامات روزانه ما در سطح شهر و کنترل محل‌های توزیع باعث شده که تا به این لحظه نزدیک به ۴۳ تن مواد اولیه بمب‌های دست ساز مرتبط با امشب را شناسایی و توقیف کنیم تا اجازه فروش به هر فردی را نداشته باشند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ کیلو مواد محترقه در ایستگاه‌های مترو کشف کرده‌ایم افزود: بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲ هزار مواد محترقه کشف کرده‌ایم.

محمدیان بیان کرد: متأسفانه در حوادث امسال ۳ فوتی تا به این لحظه بر اثر مواد محترقه داشته‌ایم و ۱۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند؛ همچنین ۳ محل به واسطه این مواد محترقه و ۵ دستگاه خودرو نیز آسیب دیده‌اند. همچنین ۲۲۱ نفر مرتبط با مواد محترقه دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید