زخم نارنجک بر چهره کتیبه خشایار شاه هخامنشی در همدان


زخم نارنجک بر چهره کتیبه خشایار شاه هخامنشی در همدان

صبح امروز تصویری در فضای مجازی و در بین دوستداران میراث فرهنگی همدان دست به دست شد که حاکی از اصابت یک بمب دستی به کتیبه‌های گنجنامه همدان و به جاماندن لکه سیاه حاصل از دود بر یکی از این کتیبه‌هاست.

در همین راستا مدیر‌کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه اثر بمب در حال پاکسازی است، گفت: نگرانی وجود ندارد و تیم مرمت در حال از بین بردن آثار باقی مانده از بمب دستی هستند که چیزی جز دود سیاه نیست.

محسن معصوم‌علیزاده به تسنیم گفت: پیش از این چندین جلسه با شهرداری و فرمانداری همدان برای حفاظت از محوطه گنجنامه و کتیبه‌های چند‌هزار ساله تشکیل شده که در نهایت به برخی جمع بندی‌ها رسیده و به زودی اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا هشدار به حفاظت از کتیبه گنجنامه به فراموشی سپرده شد نیز افزود: از همان بازه زمانی این مهم در دست پیگیری قرار دارد، اما، چون محوطه گنجنامه و زمین آن در اختیار شهرداری است لازم است برخی تشریفات اداری طی شود. تله‌کابین گنجنامه متقاضی مدیریت فیزیکی از محوطه گنجنامه است که با مذاکرات انجام شده در دستور کار قرار گرفته، اما برای اجرایی شدن نیازمند هماهنگی بهتر و بیشتر بین فرمانداری، شهرداری و میراث فرهنگی در همدان هستیم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اصابت بمب دستی به کتیبه گنجنامه نیز مجدد تاکید کرد: مشکل خاصی پیش نیامده و جای نگرانی نیست اگرچه آسیب به بنا‌های تاریخی می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.

معصوم علیزاده افزود: در حفاظت از آثار و بنا‌های تاریخی ما بیشتر از هر چیزی به فرهنگ‌سازی و آموزش نیازداریم تا بتوانیم میراث و هویت خود را محفوظ بداریم.
وی حفاظت از آثار باستانی و تاریخی را حفاظت از هویت ملی آن جامعه دانست و گفت: طبق آمار بیش از هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی را در همدان ثبت کرده ایم که عدد بزرگی است و نیازمند توجه، برنامه و راهبرد فرا دستگاهی برای حفاظت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان عنوان کرد: حفاظت از آثار تاریخی و باستانی به این دلیل است که ما به داشتن فرهنگ و تمدن پیشینه تاریخی اذعان کنیم و به همه دنیا بگوییم که ما ریشه داریم و ریشه داشتن برای استان با باز تاریخ چند هزار ساله خود مسئله مهمی است.

کتیبه‌های گنجنامه از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به شمار می‌رود، این دو کتیبه نوشتار‌هایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!