از خواص درمانی و بهداشتی نمک چه می دانیم؟


از خواص درمانی و بهداشتی نمک چه می دانیم؟

بسیاری از افراد به عنوان یک باور معمول، فکر می‌کنند که مصرف نمک تنها عوارض و مضراتی را برای بدن به همراه دارد. اما واقعیت این است که مصرف اندازه مناسبی از نمک، خواص مثبتی برای زیبایی و سلامت بدن دارد که شاید تا به...

از خواص درمانی و بهداشتی نمک چه می دانیم؟

بسیاری از افراد به عنوان یک باور معمول، فکر می‌کنند که مصرف نمک تنها عوارض و مضراتی را برای بدن به همراه دارد. اما واقعیت این است که مصرف اندازه مناسبی از نمک، خواص مثبتی برای زیبایی و سلامت بدن دارد که شاید تا به حال از آن‌ها کمتر شنیده‌اید. به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها حداقل ۵۰۰ میلی گرم سدیم برای حفظ سلامت بدن خود مصرف می‌کنند. اما نیازهای فردی، عادات و سبک زندگی آن‌ها بطور قابل توجهی متفاوت است. بیشتر نمک مصرفی ما از غذاها و مقدار کمی از آن از آب تامین می‌شود. در این بخش به بررسی فواید و مضرات نمک می‌پردازیم.

فواید استفاده از نمک
باز جذب آب:
بیماری‌های پاتوژنیک مزمن نظیر اسهال و وبا منجر به کم آب شدن بدن و هم چنین از دست رفتن مواد معدنی بدن می‌شود، بنابراین اگر درمان به موقع صورت نگیرد عملکرد کلیه‌ها و دستگاه گوارش را مختل خواهد کرد.
مصرف نمک‌های محلول در آب و گلوکز، سریع‌ترین راه برای مقابله با خشکی بدن است. محلول خوراکی آب و نمک را می‌توان به بیماران مبتلا به اسهال و دیگر بیمارهای پاتوژنیک داد.

تسکین ماهیچه (پا):
گرفتگی عضلات اغلب در بزرگسالان مسن و ورزشکاران رخ می‌دهد. ورزش، نوسانات وزن بدن، بارداری، عدم تعادل الکترولیت و از دست دادن نمک در بدن از عوامل بروز این مشکل هستند.
فعالیت فیزیکی فشرده در گرمای تابستان یکی از دلایل مهم در گرفتگی عضلات غیر ارادی است. ورزشکاران روزانه حدود ۴ تا ۶ قاشق چای خوری نمک را به خاطر تعریق بیش از حد از دست می‌دهند. مصرف غذاهایی که منابع طبیعی نمک هستند ممکن است شدت گرفتگی عضلات را کاهش دهد.
نوشیدن یک لیوان آب به همراه یک قاشق چای خوری نمک برای ورزشکاران توصیه می‌شود. همچنین آب گوجه و نوشیدنی‌های ورزشی نیز گزینه‌های خوبی هستند.

کمک به درمان فیبروز کیستیک:
فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که با از دست دادن بیش از حد نمک و مواد معدنی از طریق عرق، کم آبی و ترشح خلط ایجاد می‌شود. خلط زیاد، مجاری ادرار و مجرای گوارش را مسدود می‌کند.

در این بیماری از دست رفتن یون‌های سدیم و کلرید به شکل نمک بسیار بالا است تا اندازه‌ای که پوست بیماران شور است. برای جبران این ضایعه، چنین افرادی باید غذای شور و نمکی مصرف کنند از آنجا که مخاط مانع جذب چربی در شکم می‌شود، افراد مبتلا به فیبروز کیستی ممکن است در مواد مغذی محلول در چربی مثل ویتامین‌های آ، دی، ایی و ک کمبود داشته باشند.

از خواص درمانی و بهداشتی نمک چه می دانیم؟

بهبود بهداشت دندان:
مینای دندان یک لایه سخت است که دندان‌ها را می‌پوشاند و از آنها در برابر حملات پلاک و اسید محافظت می‌کند. مینای دندان از یک نمک محلول به نام هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است. پوسیدگی دندان وقتی اتفاق می‌افتد که این نمک‌ها به علت تشکیل پلاک حل می‌شوند.

نداشتن مینای دندان موجب از بین رفتن مواد معدنی استخوان و دندان و در نتیجه پوسیدگی می‌شود. استفاده از آب نمک، مسواک و نخ دندان می‌تواند اثرات بازدارنده روی ورم لثه و کرم خوردگی داشته باشد، با این حال، هیچ مطالعات علمی قابل توجهی برای استفاده از آب نمک در پیش گیری از بیماری‌های مزمن دندان وجود ندارد.

تسکین گلو درد و سینوزیت:
غرغره آب نمک گرم ممکن است گلو درد را کاهش دهد و هم چنین به درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات این اثر وجود ندارد. آب نمک ممکن است احساس خارش گلو را کاهش دهد، اما لزوما طول درمان عفونت را کوتاه نمی‌کند.

بینی خود را با آب نمک بشویید، زیرا یک درمان موثر برای سینوزیت است. آب نمک می‌تواند گرفتگی بینی که مانع تنفس نرمال می‌شود را تسکین دهد. با این حال، آزمایش‌ها بالینی این روش را درمان سینوزیت نمی‌دانند.

مفید برای دستگاه گوارش:
نمک نقش اصلی در فرآیند گوارش و جذب ایفا می‌کند. نمک، آنزیم آمیلاز در دهان را تحریک می‌کند. هنگام استفاده، نمک به شما این امکان را می‌دهد که مزه غذا را بچشید. علاوه بر این، نمک با شکستن مولکولهاب غذا، برای گوارش و هضم غذا مفید است. علاوه براین نمک، هیدروکلریک اسید را ایجاد می‌کند. هیدروکلریک اسید در ترشحات گوارشی بسیار ضروری است و دیواره‌های معده را می‌پوشاند.

بهبود مشکلات تنفسی:
نمک به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و تب کمک می‌کند، همچنین در کاهش التهاب دستگاه تنفسی بسیار عالی است، بنابراین مخاط را کاهش دهید تا راحت‌تر نفس بکشید. نیمی از قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید، این ترکیب به پاک سازی سینوس کمک می‌کند.

درمان زخم انگشت پا:
گاه ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو رفته و در آنجا رشد می‌کند که موجب درد زیاد و عفونت می‌شود. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده، می‌توان پای خود را در محلول آب و نمک در چند روز متوالی قرار دهید و بعد از هر بار از پماد آنتی بیوتیک استفاده کرده و به دور انگشت خود باند بپیچید. اگر پس از چند روز بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.

کاهش اگزما و پسوریازیس:
در وان حمام محلول آب و یک فنجان نمک درست کرده و ۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید این کار به کاهش تورم اگزما کمک می‌کند.

خواص مصرف نمک به صورت ناشتا
برای افزایش عملکرد بدن باید صبحانه شما مقوی باشد. همچنین قبل از خوردن صبحانه، مقداری محلول آب گرم و نمک میل کنید، زیرا آب نمک حاوی مقدار مناسبی الکترولیت است و ماده معدنی مورد نیاز برای تامین انرژی را به بدن می‌رساند.

تسهیل خواب و درمان افسردگی:
بسیاری از افراد مشکل آب ریزش دهان دارند که هنگام خواب جاری می‌شود. خوابیدن باعث کمبود نمک در بدن شده و کمبود آن می‌تواند منجر به کمبود آب و همچنین ترشح غدد بزاق بیشتر شود. مصرف نمک در زمان خواب به جلوگیری از ایجاد بزاق بیش از حد کمک می‌کند. علاوه بر این، نمک با تولید دو هورمون سروتونین و ملاتونین به شما این امکان را می‌دهد تا با استرس مقابله و افسردگی را درمان کنید در نتیجه باعث می‌شود در طول شب بهتر بخوابید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس کاظم صدیقی در آغوش وزیر فرهنگ