لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35


لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35

جنگنده های پنهانکار اف -۳۵ ای لایتنینگ ۲ نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر برای شلیک بمب های هسته ای B۶۱ – ۱۲ تایید شده اند و در واقع از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ این قابلیت را دارا بوده اند.

به گزارش خبرآنلاین، این خبر غافلگیر کننده که توسط دفتر برنامه مشترک اف -۳۵ (JPO) اعلام شد، صبح جمعه گذشته از سوی پنتاگون علنی شد. راس گومیر سخنگوی JPO اظهار داشت که این گواهی نامه در واقع ماه ها قبل و بسیار جلوتر از برنامه اعطا شده است.

به نقل از روزیاتو، این بدان معناست که F – ۳۵ Aها در حال حاضر پلتفرمی “با قابلیت دوگانه” محسوب می شوند که در هر دو جنگ متعارف و هسته ای قابل استفاده هستند- در نقش ثانویه حمل دو B۶۱ – ۱۲ به صورت داخلی و استفاده از مجموعه سنسورها و لینک های داده اسکن زمینی آن برای هدف گیری دقیق تر بمب نسبت به دیگر هواپیماهای با قابلیت حمل B۶۱.

علاوه بر این، در حالی که نیروی هوایی آمریکا از مدت ها پیش جنگنده های معمولی F – ۱۵ E و F – ۱۶ را با “سیم کشی N” ضروری برای به کارگیری سلاح های هسته ای به کار گرفته است، F – ۳۵ A اولین جنگنده پنهانکار مجهز به این فناوری است.

لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35

برخلاف جنگنده رادارگریز اف -۲۲ رپتور با تخصص در نبردهای هوا به هوا، اف -۳۵ ای همواره به عنوان پلتفرمی با قابلیت بر عهده گرفتن ماموریت هسته ای تاکتیکی جنگنده های اف -۱۶ را که قرار بود جایگزین آن شود، در نظر گرفته می شد. با این حال، پیاده سازی این قابلیت – با سیم کشی و لینک های داده لازم برای استفاده از ویژگی های پیشرفته بمب هسته ای جدید B۶۱ – ۱۲ – با یک برنامه ارتقای گسترده (و بسیار گران قیمت) به نام بلاک ۴ همراه بود.

علاوه بر این، نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده است که قابلیت هسته ای به دریافت بسته کامل ارتقا بلوک ۴ وابسته نیست و این گواهی برای “همه” F – ۳۵ ها در انبارهای نیروی هوایی اعمال خواهد شد. با این حال، F – ۳۵ برای بمب های قدیمی تر B۶۱ – ۳ یا B۶۱ – ۴ که با B۶۱ – ۱۲ جایگزین می شوند، مجوز تایید دریافت نکرده است.

در حالی که پنهانکاری به معنای نفوذناپذیری نیست – تاکتیک هایی برای مبارزه با جنگنده های پنهانکار وجود دارد – یک جنگنده پنهانکار به طور چشمگیری شانس بیشتری برای رسیدن به هدف خود برای کوبیدن یک بمب جاذبه ای و بازگشت به پایگاه نسبت به یک جنگنده غیر پنهانکار دارد، که قطعاً از فاصله بسیار دورتر شناسایی خواهد شد (مگر اینکه رادارهای دشمن قبلاً به طور کامل سرکوب شده باشند).

توانایی هسته ای اف -۳۵ شکایت های گروه های محلی مخالف پایگاه های جدید اف -۳۵ به ویژه در ورمونت را برانگیخته است، زیرا این پایگاه ها بر برنامه های هدف گیری هسته ای روسیه و چین تاثیر خواهند گذاشت. یک لایه ابهام وجود دارد، زیرا پنتاگون فاش نمی کند که کدام یک از اسکادران های جنگنده هایش برای ماموریت های شلیک هسته ای آموزش دیده و تجهیز شده اند. با این حال، باید در نظر داشت که در حال حاضر صدها جنگنده های با قابلیت هسته ای F – ۱۵ و F – ۱۶ در پایگاه های سراسر ایالات متحده پراکنده شده اند، بنابراین F – ۳۵ خطر جدیدی در این زمینه ایجاد نمی کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884307

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کره شمالی به گزارش حقوق بشر آمریکا/ یک دسیسه سیاسی بود