60درصد شاغلین هیچ بیمه ای ندارند/ دستفروشی شغل نیست/65 درصد از مشاغل در کارگاه های زیر 10 نفر مشغولند


 60درصد شاغلین هیچ بیمه ای ندارند/ دستفروشی شغل نیست/65 درصد از مشاغل در کارگاه های زیر 10 نفر مشغولند

به گزارش رکنا، فاطمه عزیزخانی کارشناس کار و دستمزد با تشریح ایمنی شغلی کارگران و اهمیت آن ادامه داد:مشاغل غیر رسمی مشاغلی هستند که رصد نمی شوند و تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرند،کد کارگاهی...

به گزارش رکنا، فاطمه عزیزخانی کارشناس کار و دستمزد با تشریح ایمنی شغلی کارگران و اهمیت آن ادامه داد:مشاغل غیر رسمی مشاغلی هستند که رصد نمی شوند و تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرند،کد کارگاهی ندارند وبازرسی نمی شوند. این افراد حتی ایمنی شغلی ندارند و مشاغلی هستند که ناپایدارند و با یک شوک اقتصادی که در کشور ما به دفعات شاهدش هستیم از بازار خارج می شوند. این موارد آسیب زا است.

 60درصد شاغلین هیچ بیمه ای ندارند/ دستفروشی شغل نیست/65 درصد از مشاغل در کارگاه های زیر 10 نفر مشغولند

65 درصد مشاغل درکارگاه های زیر 10 نفر

این کارشناس می افزاید: 65 درصد از مشاغل ما در کارگاه های زیر 10 نفر مشغول به کار هستند. و این کارگاه ها و کارگرانشان در غالب غیر رسمی هستند و در چرخه رشد اقتصادی هم قرار ندارند و فعالیتشان منوط به رشد اقتصادی در کشور نشده اند.

عزیزخانی تشریح کرد: فعالین مشاغل غیر رسمی دو دسته مشکل برای کشور به وجود خواهند آورد، یکی اینکه در حال حاضر از امنیت شغلی برخوردار نیستند وهمین موضوع زمینه ساز مشکلات دسته دوم در کهنسالی خواهد شد. مشکلات درآمدی و بهداشتی و درمانی شان که دامنگیر جامعه خواهد شد.

راه اندازی سامانه نظام ثبتی

وی در ادامه با اشاره به ساماندهی نظام ثبتی آمار حل ادامه داد: یعنی بدانیم فردی با این کد ملی در خیابان مشخصی در حال دستفروشی است. این افراد را بشناسیم و بعد بیایم برای آنها سیاست های حمایتی هدفمند برایشان برنامه‌ریزی کنیم مانند طرح های آموزشی،ورزشی و بهداشتی و امتیازاتی از این دست برای خانواده و فرزندانشان.

ساختار هدفمند حمایتی

عزیزخانی معتقد است:در بیمه کارگران دولت باید این کارگران را شناسایی بکند،که البته تعدادشان هم انقدر زیاد نیست که نشود ساختار حمایتی هدفمندی برای آنها طراحی کند و تا شناسایی نشود نمی داند با چه جامعه هدف و سطح درآمدی و چه سطح کیفی از زندگی مواجهند.در این صورت است که اطلاعات کافی از این افراد برای اجرای برنامه های حمایتی به دست می آید و می تواند برای آنان برنامه ریزی کند.

در کرونا 90 درصد ریزشها در بنگاههای غیر رسمی بود

وی در عین حال با توجه به سوابق حمایتی دولت در مواقع بحرانی تاکید می کند: مانند سیاست حمایتی که در دوره کرونا برای بنگاههایی که کد داشتند اجرا شد و مورد حمایت قرار گرفتند.در حالی که 90 درصد ریزش ما از بنگاههای غیر رسمی بود، ولی هیچ آماری از آنها در دست نبود.

دستفروشی شغل نیست

وی در خصوص رسمی شدن دستفروشی گفت: دستفروشی جزو مشاغل غیر رسمی است و نمی تواند جزو دسته مشاغل به حساب آید.دستفروشی جزو مشاغل حمایتی است و فرد صرفا برای اینکه اموراتش بگذرد و کمبودهای معیشتی اش تامین شود به طور موقت در این شغل است و در توسعه اقتصاد کشور تاثیر ی ندارد.در سرشماری مرکز آمار افراد وقتی شغلی ثابت نداشته باشند و به دستفروشی مشغول باشند در تکمیل پرسشنامه به صورت بیکار ثبت می شود.

.


 60درصد شاغلین هیچ بیمه ای ندارند/ دستفروشی شغل نیست/65 درصد از مشاغل در کارگاه های زیر 10 نفر مشغولند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک