نکاتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری روسیه که باید دانست


نکاتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری روسیه که باید دانست

میلیون ها شهروند روسیه در روزهای 15 تا 17 مارس که این کشور انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را برگزار می کند، به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش اسپوتنیک، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری قبلی روسیه در سال 2018 میلادی 67.5 درصد بود. مرکز سراسری مطالعه افکار عمومی روسیه (VTsIOM) پیش بینی می کند امسال، میزان مشارکت مردمی 71 درصد باشد.
روسیه چگونه رئیس جمهور خود را انتخاب می کند؟
رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای یک دوره شش ساله توسط شهروندان فدراسیون روسیه بر اساس رای گیری عمومی، برابر حقوق و مستقیم و با رای گیری مخفی انتخاب می شود. انتخابات ریاست جمهوری در یک حوزه انتخاباتی فدرال واحد برگزار می شود که کل قلمرو فدراسیون روسیه را در بر می گیرد.
شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیا) رسماً 17 مارس 2024 را به عنوان روز انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه متعاقبا اعلام کرد که رای گیری سه روز، از 15 تا 17 مارس به طول خواهد انجامید.
نکات جدید در انتخابات 2024
بر اساس تصمیم کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، این بار سیستم رای گیری الکترونیکی از راه دور E-voting برای اولین بار برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه مورد استفاده قرار می گیرد. رای دهندگان در 28 منطقه روسیه می توانند از راه دور رای دهند.
رای گیری الکترونیکی آنلاین در مسکو و منطقه مسکو، آلتای، آرخانگلسک، بلگورود، چلیابینسک، چوواشیا، کالینینگراد، کالوگا، کامچاتکا، کارلیا، کورسک، لیپتسک، مورمانسک، ننتس، نیژنی نووگورود، نووگورود نووسیبیرسک، پرم، اسکوف، روستوف، سوردلوفسک، تومسک، ولادیمیر، وولوگدا، ورونژ و یاروسلاول و همچنین در کریمه در دسترس خواهد بود.
برای رای دادن از راه دور با استفاده از سیستم رای گیری الکترونیکی، رای دهنده باید از 29 ژانویه تا 11 مارس، ظرف 45 روز قبل از شروع روزهای انتخابات درخواست داده باشد.
چه کسانی می تواند برای ریاست جمهوری روسیه نامزد شود؟
شهروندان روسیه که حداقل 35 سال سن داشته باشند و حداقل 10 سال در روسیه اقامت دائم داشته باشند می توانند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند.
چه کسانی می توانند در انتخابات ریاست جمهوری روسیه رای دهند؟
بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات، 112.3 میلیون واجد شرایط رای در روسیه وجود دارد و حدود 1.9 میلیون واجد شرایط در خارج از کشور زندگی می کنند.
شهروندان روسیه که در روز انتخابات به سن 18 سالگی رسیده اند حق رای دادن به رئیس جمهور روسیه را دارند.
چه کسی در رقابت های ریاست جمهوری روسیه در سال 2024 شرکت خواهد کرد؟
چهار نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری رقابت می کنند:
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فعلی فدراسیون روسیه و نامزد مستقل؛
نیکلای خاریتونوف، کاندیدای حزب کمونیست فدراسیون روسیه ؛
لئونید اسلوتسکی نامزد حزب لیبرال دموکرات روسیه ؛
ولادیسلاو داوانکوف نامزد حزب "افراد جدید".
همه نامزدهای شرکت کننده در رقابت های ریاست جمهوری دارای تحصیلات عالی هستند: پوتین در حقوق، داوانکوف در تاریخ، اسلوتسکی در مدیریت اقتصاد و بازرگانی، خاریتونوف در علوم کشاورزی. پوتین و خاریتونوف از نظر مدارک دانشگاهی دارای مدرک دکترای اقتصاد، خاریتونوف دارای مدرک جامعه شناسی و اسلوتسکی دارای دکترای اقتصاد هستند.
چه کسانی بر روند رای گیری نظارت خواهد کرد؟
ناظران انتخاباتی شهروندانی هستند که بر رعایت قانون ، بر روند کار نظارت کرده و تخلفات احتمالی را ثبت می کنند.
ناظران انتخابات حق دارند:
حضور در شعب اخذ رای در روز رای گیری؛
کنترل روند شمارش آرا و صدور اوراق رأی.
با پروتکل کمیسیون انتخابات در مورد نتایج رای گیری آشنا شده و یک نسخه تایید شده از آن را دریافت کنند.
با کمیسیون انتخابات با پیشنهادات و نظرات در طول فرآیند رای گیری تماس بگیرند.
در مورد تصمیمات و اقدامات (یا عدم اقدامات) کمیسیون انتخابات به کمیسیون یا دادگاه بالاتر انتخابات اعتراض کنند.
همچنین هیئت های ناظر بین المللی از 36 کشور از جمله 30 پارلمان ملی و همچنین 5 سازمان بین المللی وارد روسیه شدند. آنها از جمله نماینده مجمع بین المجالس کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع ، مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی ، مجمع بین المجالس اتحادیه آسه آن، سازمان همکاری اسلامی و پارلمان آمریکای مرکزی (PARLASEN) هستند.
در مجموع، بیش از 200 ناظر پارلمانی و همچنین ده ها کارشناس انتخاباتی اعتبارنامه حضور در حوزه های اخذ رای را دریافت کرده اند..

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر