افزایش نرخ تورم در عربستان سعودی


افزایش نرخ تورم در عربستان سعودی

تورم در عربستان سعودی در ماه فوریه در نتیجه افزایش اجاره بها و قیمت مواد غذایی افزایش یافت.

افزایش نرخ تورم در عربستان سعودی

به گزارش راهبرد معاصر؛ داده‌های دولتی عربستان سعودی نشان داد که نرخ تورم سالانه در عربستان سعودی از 1.6 درصد در ماه ژانویه به 1.8 درصد در ماه فوریه افزایش یافته است که ناشی از افزایش اجاره بها در بخش مسکن است.
اداره کل آمار عربستان سعودی دیروز پنجشنبه اعلام کرد که قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر انواع سوخت در این کشور به طور سالانه 8.5 درصد افزایش یافته است.
اجاره مسکن در عربستان به تنهایی 10 درصد افزایش یافت با سرعتی سریعتر از ژانویه گذشته که 9.3 درصد ثبت شده بود و همین اجاره مسکن تقریباً یک پنجم وزن در سبد قیمت مصرف کننده در این کشور را شامل می‌شود.
قیمت مواد غذایی و آشامیدنی نیز در عربستان سعودی در ماه فوریه به صورت سالانه قبل از ماه مبارک رمضان که از 11 مارس(21 اسفند) آغاز شد، 1.3 درصد افزایش یافت و قیمت سبزیجات نیز 7.6 درصد افزایش یافت.
در حالی که قیمت‌ها در رستوران‌ها و هتل‌های عربستان سعودی و همچنین بخش سرگرمی و فرهنگ نیز 2.5٪ افزایش یافت، در حالی که قیمت حمل و نقل 0.9٪ کاهش یافت و قیمت پوشاک و کفش 4٪ کاهش یافت.
بر اساس داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی، رشد اقتصاد این کشور در سال 2023 پس از کاهش 9 درصدی فعالیت‌های نفتی نسبت به سال 2022 0.8 درصد کاهش یافت، حتی با وجود اینکه فعالیت‌های غیرنفتی 4.4 درصد و فعالیت‌های دولتی 2.1 درصد رشد کردند.
ارزش تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی نیز در سال 2023 به 4 تریلیون ریال (1.067 تریلیون دلار) رسید که از این میزان سهم فعالیت‌های نفت خام و گاز طبیعی 25.4 درصد بوده در حالی که سهم خدمات دولتی 15.7 درصد و و خرده فروشی، رستوران ها و هتل ها 9.7 درصد، و صنایع تولیدی (به استثنای پالایش نفت) 8.8 درصد، و فعالیت های پالایش نفت 6 درصد بوده است.
در سال گذشته میلادی، فعالیت‌های خدمات اجتماعی، گروهی و شخصی در عربستان سعودی با رشد سالانه 10.8 درصدی و فعالیت‌های حمل و نقل، ذخیره‌سازی و ارتباطات رشد سالانه 7.3 درصدی را ثبت کردند. فعالیت‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، رستوران‌ها و هتل‌ها 7 درصد رشد داشته و رشد فعالیت‌های مالی، بیمه و خدمات تجاری به 6.8 درصد رسیده است.
تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سه ماهه آخر سال گذشته 4.3 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 کاهش یافت، زیرا با وجود اینکه فعالیت های غیرنفتی 4.2 درصد و فعالیت های دولتی 3.1 درصد رشد داشته اند، اما فعالیت های نفتی 16.2 درصد کاهش یافته است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اختلاف سنی شوکه کننده ژوزه و همسر ایرانی اش