هزینه مفتخوارگی درایران 22 هزار دلار است / تا وقتی سرمایه مردم دلار و سکه می شود از رفاه خبری نیست!


هزینه مفتخوارگی درایران 22 هزار دلار است / تا وقتی سرمایه مردم دلار و سکه می شود از رفاه خبری نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اصلی ترین و بزرگترین معضل اجتماعی در کشور ، بحران اقتصادی است. بحران اقتصادی خود را شکل گیری آسیب های اجتماعی، فقر فرهنگی ، کاهش نرخ سلامت جسمی و روحی ، پایین...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اصلی ترین و بزرگترین معضل اجتماعی در کشور ، بحران اقتصادی است. بحران اقتصادی خود را شکل گیری آسیب های اجتماعی، فقر فرهنگی ، کاهش نرخ سلامت جسمی و روحی ، پایین بودن نشاط اجتماعی و افزایش انواع خشونت، کودک همسری ، رشد زنان بدسرپرست و بی سرپرست و سرپرست خانوار ، ترک تحصیل، کار کودکان، فساد و فحشا و ... نشان می دهد.

در این میان مردم برای نجات زندگی خود، به هر طناب نجاتی آویزان می شوند و طناب های موجود نه تنها زندگی آنها را برای مدت طولانی نگهداری نمی کند که بحران اقتصادی کشور را نیز روز به روز بزرگتر می کند.

روزها به سختی می گذرد، درآمدها کفاف هزینه های روزمره زندگی را نمی‌دهد. افراد به فکر یک سرمایه گذاری جدید و یا راه اندازی یک کار پردرآمد هستند که بتواند هزینه های اجاره خانه ،اقساط،شهریه دانشگاه و خرج خورد و خوراک فرزندانش را تامین کند.

این مصائب دغدغه های مردم عادی در طول روز است. کاهش ارزش پولی ملی و رشد روزافزون نرخ تورم مردم را به این سو برده که بخشی از درآمدشان را به طلا و دلار تبدیل کنند تا در روز مبادا برای هزینه‌های آموزشی ،بهداشتی و مسکن و حتی شاید خوراک و پوشاک که نیازهای اولیه یک انسان است پس انداز کنند. اغلب دیگر در بانک ها پولشان را پس انداز نمی کنند!

هر چقدر ارزش پولی یک کشورکاهش یابد وضعیت معیشت جامعه رو به افول خواهد رفت.بسیاری از مردم در تلاش هستند تا سرمایه شان را تبدیل به آپارتمان و یا اتومبیل کنند و با اجاره آن زندگی را بگذرانند.شاید این تنها راه حل و امن ترین شیوه حفظ سرمایه هایشان باشد اما این انتخاب ها چه نتیجه ای بر اقتصاد کشور خواهد داشت. مفتخوارگی پدیده ای است که در آن فرد با سرمایه گذاری در زمینه های غیر مولد درآمد خواهد داشت و هزینه های معیشت خود را تامین خواهد کرد.

رقم مفتخوارگی در ایران 22 هزار دلار است

مجید گودرزی کارشناس حوزه اقتصادی در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: هزینه مفتخوارگی در کشورهای دیگر 4 میلیون دلار است که رقم بسیار بالایی است اما در ایران این رقم 22 هزار دلار است .یک فرد با این رقم می تواند کار درآمدزایی نداشته باشد و در چرخه تولید کشور بدون تاثیر باشد ولی برای تامین هزینه های زندگی اش هیچ مشکلی نداشته باشد.

این کارشناس می افزاید: فرصت مفتخوارگی در ایران با رقم کمتری محقق می شود.بروز این شرایط ناشی از گران بودن سرمایه در ایران است. در چنین شرایطی سرمایه های مردم در خدمت تولید نیست وسهم سرمایه در تولید پایین است.

وی با انتقاد از اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تنها 3 درصد مدارک تحصیلی مرتبط به اقتصاد داشتند ادامه داد: جایگاه نمایندگان یک جایگاه ویژه است که در تصمیم گیرهای کلان اقتصادی نقش به سزایی دارند بنا به همین اهمیت باید اعلام کنم که موثر بودن حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به بهبود وضعیت معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد.

درک موضوعات حیاتی از سوی نمایندگان مجلس یک مهم است

این صاحبنظر می افزاید: اینکه نمایندگان موضوعات مهم و حیاتی جامعه را درک کنند و نسبت به آن تصمیم درست بگیرند خود از نکات مهم بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

وی با اشاره به نقش ارزش افزوده صفر در کاهش سرمایه گذاری ها و تمایل مردم به خرید مسکوکات و دلار تاکید کرد:یکی از موضوعات چالش ارزش افزوده صفر است که اگر در سطح عالی کشور مطرح شود و در آنجا برای آن تصمیم گرفته شود می تواند کارساز شود و تقریبا کسی نیست که مخالف این چالش باشد چرا که مردم و حاکمیت تلاش دارند که تغییری در این روند ایجاد شود.

گودرزی اظهار داشت: تا زمانی که بخش بزرگی از سرمایه های کشورمان در ارزش افزوده صفر سرمایه گذاری شود هیچ امیدی به تغییر وضعیت معیشت مردم نیست.

در عین حال این کارشناس حوزه اقتصاد میگوید: بحث بحران ارزش افزوده صفر و بحث تجدید ارزیابی ها در بورس نتایج تلاش هایی افراد بدون تخصص خارج از این دایره است.در حال حاضر بورس ایران تبدیل به یک صندوق شده که به اندازه تورم هر سال سرمایه های مردم در آن ذوب می شود این در حالی است که با سرمایه گذاری های درست می شود جلوی ارزش افزوده صفر را گرفت.

گودرزی در واکنش به عدم تمایل مردم به سرمایه گذاری افزود: دنیا قبول نمی کند که بخش بزرگی از سرمایه های مردم در جاهایی سرمایه گذای شود که هیچ ارزش افزوده ای ندارد.دولت ها به فکر این هستند که سرمایه های مردم را حفظ کنند و تا جایی که بتوانند نگذارند مردم متضرر شونداین در حالی است که در سال گذشته؛ در دلار به منفی 24 درصد بازدهی رسیدیم.

قوانین فعلی که داریم ناتوان از حل مشکلات مردم هستند

وی ناکارآمدی قوانین را در حفظ سرمایه های مردم و تامین معیشت مردم افزود: قوانین فعلی که داریم ناتوان از حل مشکلات مردم هستند در مجلس آینده قوانینی باید تصویب شود که بتواند وضع معیشتی مردم را بهبود دهد سرمایه های آنان را حفظ کند.این قوانین باید موثر، دقیق ،درست ، کارشناسی شده باشند.

گودرزی افزود: مردم سرمایه هایشان را با خرید دلار و طلا می خواهندحفظ کنند. مردم دارایی های نقدی خود را با خرید دلار حفظ می کنند ولی با افزایش تورم ناچار به هزینه معیشتی هستند که هیچ گونه نمی توانند از زیر بار آن رهایی یابند. به هر حال کالاهای مصرفی و معیشتی را باید تهیه کنند که نرخ این کالاها با نرخ تورم افزایش می یابد.

وقتی سرمایه های مردم دلار و سکه است یعنی رفاه شکل نمی گیرد

دولت باید تلاش کند تا نرخ تورم را کاهش دهد و سرمایه های مردم را حفظ کن تا تمایل برای سرمایه گذاری بر دلار در مردم کاهش یابد. وقتی سرمایه های مردم به صورت دلار در گوشه ای تلنبار شود حتی یک ریال هم برای کشور زایش و سودآوری و رفاه برای مردم نخواهد داشت.بازگردندان اعتماد مردم به وضعیت اقتصادی مردم بزرگترین دستاورد دولتهاست.

او تاکید دارد: باید ارزش افزوده جایگرین سود شود تا این وضعیت بهبود یابد.چندین سال پیش امارات وکره جنوبی برزیل رشد اقتصادی خوبی داشتند و توانستند وضعیت معیشتی بهتری برای مردم ایجاد کنند در کشور ما به سمت سود دهی به مردم حرکت کردیم ولی در دنیا به سوی ارزش افزوده دارایی های مردم رفتند. باید تا جایی که مقدور است سود را محدود کنیم.


هزینه مفتخوارگی درایران 22 هزار دلار است / تا وقتی سرمایه مردم دلار و سکه می شود از رفاه خبری نیست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا